اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در آستانه عید نوروزبا انتشار اعلامیه ای از مردم و مسافران نوروزی خواست تا در برخورد با طبیعت و زیست بوم استان سرسبز مازندران مسئولت پذیر باشند و دقت کنند .
کد خبر: ۵۸۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 19 March 2018

به گزارش تابناک : جاذبه های طبیعی، مناطق تفرجگاهی زیبا و تنوع زیستی غنی در استان مازندران همواره مورد توجه گردشگران، مسافران و عموم مردم این مرز و بوم در فصول مختلف سال به خصوص تعطیلات نوروزی است. 
در این میان آنچه مهم است حفظ و حراست از این مواهب طبیعی با ارزش است،زیراهرگونه بی توجهی به این طبیعت زیبا خسارات جبران ناپذیری برای محیط زیست کشورمان در پی خواهد داشت.
بیائیم با رعایت اندک توصیه های زیست محیطی و بهداشتی و بهره گیری از آموزه های دینی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران را در حفاظت از این سرمایه های طبیعی یاری نماییم.
سفرهای نوروزی نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی است و در این میان ضرورت دارد که مسافران با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی ، صیانت از جلوه های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار دهند و در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
** در انتخاب محل اقامت و جمع اوری زباله دقت کنید 
مهمانان نوروزی با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
در زمان حضور در طبیعت، مسافران تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند. همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط ، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.
گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاههای مستقر و یا واحدهای سیار تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.
** شکار حیوانات ممنوع !
جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به مردم است . 
می توان به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس گرفت و سالها از دیدن آن عکس لذت برد.
همچنین تفرجگران نوروز در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس حاصل نمایند.
علاوه بر این مسافران نوروزی به منظور بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط ، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه های زیست محیطی و بهداشتی با مأموران و کارشناسان ادارات حفاظت محیط زیست همکاری کنند.
شماره تلفنهای 15-33358813-011 با داخلی 101 بصورت شبانه روز در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار