نگاهی به عملکرد معاون گیلانی رییس جمهور؛
تابناک / آخرین شب رمضان سال ۹۲ بود و سالن پذیرایی پرورشگاه مژدهی مملو از مردان و زنانی که آمده بودند تا میهمان یکی از پرنفوذترین مردان سیاست گیلان در عرصه ملی باشند. محمد باقر نوبخت ، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ایران، آن روزها شاید یکی از خوشحال ترین مردان ایران بود. هنوز کابینه دولت انتخاب نشده بود اما همه می دانستند که نوبخت به یکی از بالاترین مناصب دولتی ای خواهد رسید که یک گیلانی تاکنون رسیده است.
کد خبر: ۵۸۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 23 March 2018

تابناک / آخرین شب رمضان سال ۹۲ بود و سالن پذیرایی پرورشگاه مژدهی مملو از مردان و زنانی که آمده بودند تا میهمان یکی از پرنفوذترین مردان سیاست گیلان در عرصه ملی باشند. محمد باقر نوبخت ، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ایران، آن روزها شاید یکی از خوشحال ترین مردان ایران بود. هنوز کابینه دولت انتخاب نشده بود اما همه می دانستند که نوبخت به یکی از بالاترین مناصب دولتی ای خواهد رسید که یک گیلانی تاکنون رسیده است.

آن روز پرورشگاه مژدهی رشت ، پس از سال ها در آخرین روز ماه رمضان به خاطر میهمانی فطریه محمدباقر نوبخت آنقدر شلوغ شده بود که جای سوزن انداختن نبود. میهمانی ای که رسم دیرین و هرساله دکتر نوبخت بود و چند سالی می شد که جمعیت زیادی در آن شرکت نمی کرد. درست بعد از شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۸۴ ، سکه نوبخت هم از رونق افتاده بود و در آن ۸ سال کسی از نوبخت صدایی نشنید و شاید هم سراغی از او نگرفت.

اما رمضان سال ۹۲ با رمضان های دیگر فرق داشت. حسن روحانی یکی از نزدیک ترین افراد به محمدباقر نوبخت با شعار اعتدال گرایی رییس جمهور شده بود و همه جا صحبت از معاونت دبیرکل حزبی شده بود که اگرچه تعداد اعضایش قابل قیاس با حزبی مانند کارگزاران نبود اما رییس جمهور از اعضای ولو نمادین این حزب بود. حزبی که بال راست هاشمی رفسنجانی نام گرفته بود. اگر طیف چپ حامیان هاشمی رفسنجانی ، «کارگزاران سازندگی» نام داشت ، طیف راست حامیان هاشمی هم «اعتدال و توسعه» نام گرفت. و جالب آن که این چپ گرایی و راست گرایی دو حزب با عضویت دو دختر هاشمی در این دو حزب معنایی نمادین می گرفت. فایزه هاشمی که با رادیکال ترین اصلاح طلبان هم مراوده ای دوستانه داشت عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بود و فاطمه هاشمی که چندان میانه ای با سران مشهور اصلاحات نداشت ، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه شد.

روحانی هم کسی بود که باقی ماندن در جامعه روحانیت مبارزِ راست گرا را به عضویت در مجمع روحانیون مبارزِ چپ گرا ترجیح داده بود. اما دوران احمدی نژاد مفاهیم سیاسی را نیز مانند خیلی چیزهای دیگر دچار تغییر و دگرگونی کرد و راست های میانه به چپ های معتدل نزدیک شدند و حاصلش پیروزی حسن روحانی شد که سخنگویی ستادش با محمدباقر نوبخت بود. پس پربیراه نبود که در آخرین شب ماه رمضان سال ۹۲ سالنِ مملو از جمعیت پرورشگاه مژدهی، شاهد حضور چند نفری از جریان اصلاحات هم باشد. اما اکثریت آن هایی که در آن شب، گرد شمع تابانشان جمع شده بودند مدیران میانی استان بودند که برای فعالان سیاسی و رسانه ای چندان شناخته شده نبودند. همان هایی که در ۱۶ سال دولت های اصلاحات و اصولگرا در رده های میانی مدیریتی بودند و خبری از اظهارات سیاسی شان دیده و شنیده نمی شد، آن شب یک چیز را خوب می دانستند و آن ، این که از چند ماه دیگر شاید جزو مدیران ارشد استان و حتی کشور شوند.

چند ماه بعد ، پیش بینی ها به واقعیت تبدیل شد و محمدباقر نوبخت علاوه بر سخنگویی دولت ، معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شد. سازمانی که احیایش ، مهم ترین تصمیم رییس جمهور بود و قرار بود تحولی شگرف در اقتصاد و مدیریت کشور انجام دهد. نوبخت اما علاوه بر این وظایف سنگین همواره نیم نگاهی به استان زادگاهش داشت. عموما اول مهر ماه زنگ مدارس گیلان با حضور نوبخت در دبیرستان شهید بهشتی رشت – دبیرستانی که نوبخت در آن تحصیل کرد و بعد از انقلاب مدیرش شد- به صدا درمی آمد. اواخر سال هم نوبخت سفری به گیلان می کرد تا بلکه بازدیدی داشته باشد از پروژه هایی که دولت در گیلان وعده اش را داده بود. ردپایش در انتخاب مسوولان رده بالای استان هم همواره دیده می شد.

حضوری همیشگی در شبکه باران داشت و گیلانی ها را با وعده ها و قول هایش امیدوار می ساخت. گیلانی ها همچنان او را نماینده خود می دانستند اما این بار در دولت و نه در مجلس و او هم ظاهرا چندان از این نقش ناراضی نبود. اما محمدباقر نوبخت به عنوان پرنفوذترین سیاستمدار گیلانی از ابتدای انقلاب تاکنون چقدر توانسته خواست گیلانی ها را جامه عمل بپوشاند. برای بررسی عملکرد دکتر محمدباقر نوبخت در قبال زادگاهش از فعالان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی استان خواستیم که به این سوال پاسخ دهند: « دکتر نوبخت در تحقق وعده هایش درباره گیلان چقدر موفق بود و اگر طرحی براساس وعده و کمک وی محقق شد را نام ببرید.» این سوال را برای ده ها نفر فرستادیم. از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا و حتی حامیان و نزدیکان دکتر نوبخت. اما تنها کسانی که حاضر به پاسخ به این سوال شدند فعالان سیاسی اصلاح طلب بودند. قوی ترین متحدین دکتر نوبخت در رای آوری حسن روحانی ، اینک بعد از چهار سال نظرشان را نسبت به همشهری پرنفوذشان می گویند.

 

بهراد ذاکری: انتصاب کیوان محمدی توسط نوبخت گویای نگاه دوست سالاری به جای شایسته سالاری بوده است و نتیجه آن امروز کاملا مشخص است! ؛ به عملکرد نوبخت نمره مردودی می دهم! / راستی: آیا حضور فراوان نوبخت در گیلان باعث شده که وعده هایشان نیز محقق شود را من اطلاعات دقیقی ندارم! / باقری: حداقل انتظار از نوبخت، خارج شدن از چنبره يك حزب بود! /  / ابراهمی: رویکرد نوبخت تاکنون منجر به ضعیف تر شدن نیروهای سیاسی در حوزه مدیریتی بوده است 

 

محسن باقری: دکتر نوبخت نتوانست از چنبره حزب خود خارج شود

«محسن باقری» از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران درپاسخ به این سوال به طور خلاصه به خبرنگار گیلان تیتر می گوید: وقتی دکتر نوبخت ، معاون رییس جمهور شد دیگر تنها دبیرکل یک حزب نبود بلکه نماینده یک ملت محسوب می شد. حداقل انتظار از ايشان خارج شدن از چنبره يك حزب وبه مثابه یک چتر عمل كردن در برخورد با نيروهاي اجرایی و مدیریتی در گيلان بود. اما ایشان چه در سطح استان و چه در سطح کشوری نتوانستند از تمام پتانسیل های حامیان دولت روحانی استفاده کنند.

وی درخصوص عملکرد اجرایی نوبخت نیز می گوید: در خصوص مسایل اجرایي نیز بزرگترين پروژه عمرانی در گیلان راه آهن است كه پنج بار افتتاح آن به تاخير افتاده است. يا قطعه ١٠ كيلومتري آزاد راه مسير رودبار – منجيل که هنوز تکمیل نشده است. البته اينها مشت نمونه خروار است.

اسحاق راستی: دکتر نوبخت در تخصیص بودجه ی مناسب به گیلان تاثیرگذار بود اما انتظارات از او بیشتر است

«اسحاق راستی» ، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام ایران و دبیر این حزب در گیلان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما می گوید: اخیرأ یکی از نشریات اصلاح طلب کشوری از ۱۵ تن از فعالان سیاسی که اکثرشان نیز اصلاح طلب بودند ؛ سوالاتی را در خصوص کابینه آقای روحانی نمود و نظراتشان را نیز دسته بندی نمود .یکی از سوالات از فعالان سیاسی این بود که ضعیف ترین عضو کابینه آقای روحانی در یک سال گذشته چه کسی بوده است؟ که دکتر محمد باقر نوبخت درجمع بندی ، ضعیف ترین فرد کابینه آقای روحانی در این نظرسنجی بوده است. با نگاهی به این نظرسنجی دو احتمال و گزینه شاید علل این جمع بندی در خصوص آقای دکتر نوبخت باشد. اول این که حضور فردی از استان گیلان که تابو شکنی نموده ودر سطح معاونت رییس جمهور ، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی قرار گرفته باعث نوعی حساسیت در بین مرکزنشین ها شده و یا این که با توجه به حضوربیشتر آقای نوبخت در رسانه ها وحضور در سازمان تاثیرگذار مدیریت و برنامه ریزی از ایشان مطالبه و خواسته های بیشتری می رود و چون وی قادر به برآوردن همه انتظارات نیست؛باعث چنین قضاوتی در خصوص او بوده است.

وی می افزاید: به نظر من در استان گیلان نیز باتوجه به مسوولیت آقای نوبخت در سطح عالی دولت ،گیلانیان خصوصا عامه مردم انتظار تاثیرگذاری بیشتری از ایشان دارند و توقع دارند بسیاری از مشکلات گیلان را این عضو گیلانی کابینه حل نماید و چون این چنین نمی شود ، بسیاری از گلایه هاو انتقادات به سوی دکتر نوبخت نشانه می رود.به عبارتی شاید یکی از علل این که وی زیاد در استان گیلان حضور پیدا می کند به این جهت است که بسیاری از مطالبات مردم از سوی نمایندگان مجلس و کارگزاران دولت نزد آقای نوبخت مطرح می شود و آن ها انتظار پیگیریش را از ایشان دارند و ایشان را برای تحقق آن پروژه ها به استان گیلان فرا می خوانند. اما این که آیا حضور فراوان ایشان در گیلان باعث شده که وعده هایشان نیز محقق شود را من اطلاعات دقیقی ندارم و چه بسا استاندار، مدیران دستگاه ها ونمایندگان مجلس دقیق تر بتوانند به این پرسش پاسخ درست دهند. اما با نگاهی کوتاه به عنوان یک فعال سیاسی ویا یک شهروند به موارد و مسایل استان در بیشتر حوزه های اقتصادی،اجتماعی ، گردشگری ، ورزشی وغیره ، بدون غرض و جهت گیری های سیاسی باید بگویم که در حوزه های اشاره شده چندان سیر صعودی در گیلان مشاهده نمی شود و چه بسا از استان های دیگر نیز عقب مانده ایم. همچنین متاسفانه یکی از مواردی که در استان گیلان به آن بی توجهی شده ، استفاده از نیروی انسانی کار بلد بوده که این روند همچنان ادامه دارد و ادامه این روند هم به نفع توسعه استان و هم به نفع دولت آقای روحانی نیست. در ضمن بی انصافی است که حضور آقای نوبخت را در سطح بالای دولت بی تاثیر مثبت دروضعیت استان گیلان بدانیم.خصوصا در لوایح بودجه . مخصوصا بودجه سال۹۷ که خبرها حاکی از آن است که با توجه به حضور ایشان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک هایی درحوزه های مختلف نموده اند و امیدواریم که مدیران استان در استفاده بهینه از بودجه های مصوبه ، در جهت تعالی استان تلاش بیشتری کنند.همچنین لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که با توجه به حضور آقای نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ای کاش ورزش گیلان خصوصا تیم های پرطرفدار استان نظیر سپیدرود، داماش وملوان مورد توجه قرار می گرفتند که توجه به ورزش یعنی نوعی مقابله باناهنجاری ها .

قایم مقام شورای اصلاح طلبان گیلان در پایان خاطرنشان می کند: در کشورهای توسعه یافته به جهت قانونمندی نیاز آن چنانی به تاثیرگذاری افراد و شخصیت ها در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز نمی باشد و روال دستگاه ها بر اساس قانونمندی صورت می گیرد.اماچه کنیم کشور ما تا رسیدن به آن شرایط راه طولانی در پیش دارد.

عبدالرضا ابراهیمی: بودن دکتر نوبخت در دولت برای گیلانی ها بهتر از نبودنش است

«عبدالرضا ابراهیمی» ، دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گیلان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار گیلان تیتر ضمن تاکید بر این نکته که «معاون رییس جمهور و ریاست بر سازمان برنامه و بودجه تنها جزیی از دولت است اما قطعا مقامی در این حد در کشورهای توسعه نیافته مثل ایران می تواند نقش مهمی را ایفا کند» می گوید: شاه بیت پروژه های گیلانی ، راه آهن قزوین – رشت است که مدت ها است صحبت افتتاح آن می شود. یا بحث یازده کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین – رشت که در رودبار و منجیل گیر کرده است. پروژه های مهم و کلیدی که هیچکدامشان محقق نشده اند.هرچند که معتقدم اگر حضور دکتر نوبخت در دولت نبود به همین نقطه فعلی هم نمی رسیدند.

دبیر حزب اراده ملت منطقه گیلان درباره تاثیر دکتر نوبخت بر تصویب بودجه سال های گذشته برای گیلان می گوید: در مورد بودجه گیلان ، اعدد و ارقام زیادی اعلام می شود ولی خبر غیر رسمی که من دارم گواه عدم تحقق وعده هاست.

وی درباره تاثیرگذاری نوبخت بر انتصاب مدیران در گیلان می گوید: حضور ایشان در هرم قدرت در چینش مدیران استانی تاثیرگذار بوده است. رویکرد ایشان تاکنون منجر به ضعیف تر شدن نیروهای سیاسی در حوزه مدیریتی بوده است.

از انتخابات ریاست جمهوری تا به امروز ، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب درخواست کتبی جهت برگزاری نشست با ایشان را داده اند که متاسفانه تا به امروز بی پاسخ مانده است و این عدم توجه در حالی است که سفرها ودیدارهایشان با دیگر نیروهای سیاسی استان برقرار است.البته تعامل رهبری حزبی شان در گیلان می توانست تسهیل کننده باشد که متاسفانه چنین نبوده است. با همه این تفاسیر امیدوارم که ایشان موفق باشند و ما از همین حضور و تاثیرگذاری احتمالی یک گیلانی در تصمیمات ملی بی نصیب نشویم و آرزو کنیم و بخواهیم که ایشان در سیاست های کلان متناسب با خواست مردم عمل نمایند.

بهراد ذاکری: به عملکرد دکتر نوبخت نمره مردودی می دهم

«بهراد ذاکری» ، فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرمسوول پایگاه خبری خبرآزاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما می گوید: به نظر من ابتدا باید تعریف درستی از جایگاه و وظیفه جناب دکتر نوبخت داشته باشیم. ایشان به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت دارای یک جایگاه کشوری هستند که مسوولیت استانی خاصی را متوجه ایشان نمی کند. در این مورد معتقدم قبول این دو مسوولیت کشوری به طور همزمان خود یکی از اشتباهات نوبخت و به تبع آن روحانی بوده است. چون جایگاه سخنگوی دولت مثلا در انتقال مواردی راجع به بودجه در نقش میانجی بین وزارت خانه ها و رییس برنامه و بودجه دچار تناقض می شود. در زمینه عملکرد هم معتقدم ایشان نه در بخش سخنگویی از شفافیت و صداقتی که از شعارهای روحانی بود نمره قبولی می گیرند و نه در حوزه برنامه ریزی و بودجه کشور که معتقدم از توان فنی ایشان خارج است. اما در بخش استانی مسلما حضور شخص نوبخت در جایگاه فعلی در تخصیص بودجه برای استان و برقراری ارتباط استان با مرکز مفید بوده است.هرچند به هیچ عنوان نتوانسته پاسخگوی نیازهای استان باشد.

ذاکری می افزاید: من معتقدم دکتر نوبخت می توانست در امورات مربوط به استان بسیار مقتدر تر عمل کند و به جای نگاه صرف حزب اعتدال و توسعه ای و به کارگیری دوستان و آشنایان در مناصب مدیریتی، نگاهی فرا جناحی داشته باشد و اولویت خود را بر اساس خواست مردم تنظیم کنند، نه چند نفر خاص. نمونه اش انتصاب دبیر حزب متبوع جناب نوبخت ، یعنی آقای کیوان محمدی به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه در گیلان بوده است. درحالی که ایشان مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی دارند و هیچ تجربه و تخصصی در زمینه برنامه و بودجه نداشتند. این انتصاب گویای نگاه دوست سالاری به جای شایسته سالاری بوده است و نتیجه آن امروز کاملا مشخص است. در بحث خویشاوند سالاری نیز که درخواست می کنم جایگاه پنج سال پیش بستگان دکتر نوبخت و جایگاه امروزی آنان چه از نظر مدیریتی و چه مالی شفاف سازی گردد تا همه ما از واقعیت آگاه شویم. مجموع اینها سبب شده تا به جای تقویت ساختار اجرایی استان بر اساس شایسته سالاری، این محفل های خصوصی باشند که استان را اداره کنند.

وی درباره وعده های داده شده از سوی دکتر نوبخت می گوید: سوت قطار را که ما همچنان در فیلم های سینمایی و کتاب های شعر جستجو می کنیم. سراوان و رودخانه ها که همچنان به زیور شعار آراسته اند.حتی یک مثال ساده تر بحث مرحوم مهدی تقی زاده است که اکثریت مطلق جوانان حامی دولت و خانواده آن مرحوم کماکان به سخنان نسیه جناب دکتر دلخوشند که هنوز به آن جامه عمل پوشانده نشده است.

من همچنان معتقدم کاش دکتر نوبخت به جای ورود به کوچکترین جزییات در انتصاب مدیران کل و جز استان ، نگاه ویژه ای به مسایل اقتصادی مردم گیلان و چراهای عقب ماندگی و نادیده گرفته شدن گیلان در مرکز در طی این سال ها داشتند تا امروز مجبور نبودیم در این بخش نیز صادقانه به ایشان نمره مردودی دهیم.

تیمور باقری: از دکتر نوبخت می خواهیم حداقل صدای ما را به گوش مقامات برساند

«تیمور باقری»، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار گیلان تیتر به نقل خاطره ای بسنده می کند: ما اعضای کانون صنفی معلمان به همراه ۹ تن از اعضای چهار تشکل فرهنگی استان گیلان (انجمن اسلامی معلمان ، مجمع اسلامی فرهنگیان ، کانون فرهنگیان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ) با گرفتن وقت قبلی، رأس ساعت ۱۱ صبح روز جمعه مورخ ۹۶/۱۲/۱۸ به اداره کل سازمان برنامه و بودجه استان گیلان واقع در رشت مراجعه نمودیم که در ساعت۱۳:۳۰ نوبت به ما ۱۲ نفر رسید تا به نمایندگی از تشکل های مختلف فرهنگیان استان ، ملاقاتی کوتاه با آقای نوبخت داشته باشیم. لذا طبق اعلام مجری برنامه ی ملاقات ، مجموعا ۳۰ دقیقه وقت به طور کل اعلام شد، که فقط ۱۵ دقیقه برای طرح سوالات و خواسته ها از طرف ما ۱۲ نفر و ۱۵ دقیقه هم برای پاسخ گویی از طرف رییس سازمان بود.هرچند که در عمل قریب به یک ساعت این جلسه به طول انجامید. در هر صورت جناب آقای نوبخت پس از حضور در جمع خصوصی نمایندگان تشکل ها درحدود ساعت ۱۳:۳۰ ،ضمن استقبال گشاده رویانه از این ملاقات ، اعلام آمادگی برای شنیدن خواسته ها و نظرات این جمع نمود ، که به علت ضیق وقت ، طبق توافق بین افراد حاضر، قرار شد فقط یک تن و آنهم جناب آقای موسوی فر از انجمن اسلامی معلمان و رییس ادواری ائتلاف تشکل ها به نمایندگی از این پنج تشکل فقط در خصوص مدیر کل آینده آموزش و پرورش گیلان پیشنهادات و خواسته هایی را مطرح نمایند که ۱۰ دقیقه از وقت ۱۵ دقیقه به ایشان برای این موضوع اختصاص داده شد. پس از صحبت های ایشان، با در خواست ما ، ۵ دقیقه به گروه ما فرصت داده شد. لذا سعی شد با اختصار در سه زمینه با ایشان گفت و گو کنیم. ابتدا موضوع عدم صدور پروانه فعالیت کانون صنفی پس از گذشت بیش از دوسال از انتخابات قانونی مجمع عمومی ، دوم درباره موضوعات بازنشستگان و اجرای قانون خدمات کشوری و سوم موضوع تعقیب و دستگیری و حبس فعالان صنفی با ذکر اسامی یکایک آنها که ذکر همه این نکات ۵ دقیقه هم طول نکشید. دکتر نوبخت هم بعد از شنیدن این خواست ها ، سخنانشان را ایراد کردند و برای تحقق هر درخواستی ، وعده هایی دادند. لذا این گزارشی بود از یک ملاقات کوتاه مدت با جناب آقای نوبخت، رییس فعلی سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس جمهور ، و نماینده چند دوره ی گذشته ی مجلس ، و همچنین یک معلم سابق. شاید ایشان در رابطه با این خواست ها و شکایات فرهنگیان با وجود وعده هایی که در مواردی داده اند ، عملا هیچ اقدامی نکنند ویا نتوانند اقدامی نمایند اما مهم این است که لااقل آنچه که باید گفته شود ، به طور مکرر هم در هرجا به سمع مبارک مسوولان عالی رتبه کشوری برسد و از ایشان هم می خواهیم که این صدا را به مقامات برساند. همین.

***

شاید عده ای از حامیان دکتر نوبخت ، منتقدین ایشان را متهم به بیگانه پرستی کنند و بگویند «گیلانی ها» ، هوای همدیگر را ندارند و می خواهند دکتر نوبخت را به زیر بکشانند اما چه بخواهیم و چه نخواهیم دکتر نوبخت ، پرنفوذترین مرد گیلانیِ تمامی دولت ها در اداوار گذشته بوده است و این ، خود ، مسوولیت نماینده سابق مردم رشت در مجلس را چند برابر می کند. یکی از دشواری هایِ مسوولیت ، پاسخگو بودن است و محمدباقر نوبخت هم از این قاعده مستنثی نیست. فردی که بعد از هشت سال سکوت ، جزو اصلی ترین حلقه یاران حسن روحانی شد و حساسیتش به استان زادگاهش را هیچگاه کتمان نکرد. سخنگویِ گیلانی دولت چه در زادگاهش محبوب باشد و چه نباشد ، در سال ۹۷ روزهای سختی را پیش رو دارد. چه در عرصه ملی و چه در تاثیرگذاری اش بر پروژه های استانیِ زادگاهش.

 

گیلان تیتر/

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار