اولین مراسم نکوداشت و رونمایی از دیوان اشعار «حاج میرزا کاظم طبیب» بزرگ‌ترین طبیب استان یزد و شهرستان ابرکوه در عصر قاجار، با حضور چهره‌های برجسته کشوری در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 03 April 2018

 مراسم بزرگداشت «حاج میرزا کاظم طبیب(بصیر)»، پزشکی که در عین حال عالم، عارف، ادیب و مسلط بر علوم مختلف روز نیز بود، با حضور آیت‌الله «ابوالقاسم علیدوست» عضو جامعه مدرسین حوزه علمی، «مسعود بصیری» ريیس سازمان بسیج رسانه کشور، مسئولان شهرستان و تعداد زیادی از فرزندان و نوادگان این حکیم توانمند در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه برگزار شد.

 «میرزا محمدکاظم بصیری» نوه بزرگ «میرزا کاظم بصیر» در ابتدای این همایش به بیان شرح مختصری از شخصیت پدربزرگ خویش پرداخت و در ادامه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و خدمات شایسته وی توسط نوادگان این عالم وارسته، تشریح شد.

میرزا کاظم طبیب متولد سال 1250 قمری (1214 شمسی)، در زمان حیات خود علاوه بر طبابت فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه سرودن شعر، برپایی روضه سیدالشهدا، امور خیر و عام‌المنفعه، تسلط بر کتب علمی از جمله قانون ابن‌سینا، الحاوی رازی و مخزن الادویه علوی خراسانی و آثاري ديگر داشته است.

وی که زمان حکومت شاهان قاجار یعنی محمدشاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمدشاه را درک کرده بود، در سال 1304 دار فانی را وداع گفت.

تعداد 170 برگه کاغذی مشمول اشعار میرزا کاظم، ارثیه معنوی‌ايي بود که به فرزندانش رسید تا این که دکتر «محمدصادق بصیری» یکی از نوادگان وی تصمیم بر تصحیح این نسخه قدیمی منحصربه‌فرد و استخراج شجره‌نامه وی گرفت و آن را در قالب یک رساله دکتری كه هشت سال طول ‌کشيد، به سرانجام رساند.

در نهایت مجموعه مذکور در قالب 500 صفحه شامل معرفی سلسله حکیمان کرمان و یزد، شرح‌حال حاج میرزا کاظم طبیب، دیوان شعر (4200 بیت شعر در قالب غزل، قصیده، مثنوی، مُسَمَّط، مُسَمَّط ترجیعی، ترجیع‌بند، مُسَمَّط ترکیبی، رباعی و اشعار ناتمام) وی و شرح لغات و اصطلاحات به کار رفته در اشعار، آماده چاپ ‌شده است.

گفتنی است، اختراع 3 قالب شعری از جمله غزل ترجیعی، مُستَزاد ترجیعی و مُستَزاد ترکیبی از دیگر خدمات میرزا کاظم بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار