معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین گفت: ۲۱۴ هزار رأس دام سبک در قزوین طی سال ۱۳۹۶ علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.
کد خبر: ۵۹۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 15 April 2018

مهدی مهرزاده در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری مهلک در بین دام سبک بوده که می تواند در دامهایی که واکسینه نشده اند تا ۸۰ درصد تلفات ایجاد کند.

وی افزود: این بیماری یک بیماری ویروسی بوده و عمده خطر این بیماری در زمان بروز آن در حیات وحش می باشد که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به ذخایر ژنتیک حیات وحش وارد سازد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین ادامه داد: از آنجائیکه انتقال بیماری PPR به صورت مستقیم بوده و بعد از تماس با دام و یا محیط آلوده ایجاد می شود، همچنین به دلیل فرهنگ دامپروری و خرید و فروش بی ضابطه دام، تراکم دام اهلی و نوع چرای آن، به راحتی می تواند از دام اهلی به حیات وحش (بزکوهی و کَل) منتقل شود، لذا اقدامات پیشگیرانه در مناطق در مجاورت حیوانات آزاد زی بسیار اهمیت دارد.

مهرزاده با اشاره به روشهای پیشگیری از بروز بیماری تصریح کرد : یکی از بهترین روشهای مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون دامهای اهلی می باشد. از آنجائیکه واکسن ساخته شده، بسیار موثر بوده، می تواند تا حد بسیار زیادی مانع بروز این بیماری شود.

وی در ادامه با اشاره به کارنامه عملیاتی اداره کل دامپزشکی استان در سال ۹۶ خبر داد: در دو شهرستان قزوین و تاکستان که در مجاورت حیات وحش می باشند مجموعا در سال بیش از ۱۱۲ هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPR واکسینه شدند و در مجموع در استان قزوین بیش از ۲۱۴ هزار رأس دام سبک مقابل این بیماری مایه کوبی شد.

مهرزاده در پایان از همه دامدارانی که در مجاورت زیستگاه های طبیعی این گونه حیوانات هستند خواست تا نسبت به انجام واکسیناسیون به موقع اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار