نگاهی به فعالیت های شورای شهر تهران بیانگر این است که تصمیماتی که در حوزه شهری گرفته شده است با عایدی شهروندان تا اینجا فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۵۹۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 22 April 2018

بعد از گذشت چند ماه فعالیت نگاه کردن به آنچه در شورای شهر تهران رخ داده و تصمیماتی که در حوزه شهری گرفته شده است نشان می‌دهد عایدی شهروندان تا اینجا فاصله زیادی از آنچه انتظار داشته‌اند و آنچه در گذشته وجود داشته، بوده است و شورای پنجمی‌ها نتوانسته‌اند آنطور که باید وظایف خود را انجام دهند. ماحصل این قصور جمعی، بلاتکلیفی پایتخت و اداره آن بدون شهردار و توسط سرپرست است.

سهم قابل توجه انتخاب افراد

تعیین، انتخاب، انتصاب و معرفی افراد در جایگاه‌های مختلف، اعم از کمیسیون‌ها، نمایندگان شورای شهر در شهرستان‌ها و... بخش بزرگی ازمصوبات شورای شهر را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که از مجموع 113 مصوبه، 68 مورد آن مربوط به این موضوع است.

نمونه‌ای از این تعیین و انتخاب‌ها:

- معرفی خانم زهرا صدراعظم‌نوری به‌منظور حضور در جلسات شورای سیاستگذاری تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران
- تعیین و معرفی خانم‌ها بهاره آروین، شهربانو امانی‌انگنه، زهرا صدراعظم‌نوری، الهام فخاری و آقایان علی اعطا و بشیر نظری جهت عضویت در کمیته موضوع بند (ز) ماده‌واحده مصوبه «شهر دوستدار کودک»

الزامات شورا به شهرداری

الزامات شورای شهر به شهرداری هم سهم هشت‌تایی در مصوبات داشته است.

نمونه‌ای از الزامات:

- الزام شورای اسلامی شهر تهران مبنی‌بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادهای گزارش‌های تهیه شده در پیرامون بررسی حادثه ساختمان پلاسکو

- الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی و فرعی سطح شهر تهران

جوابیه‌ها و اصلاحیه‌ها

جوابیه‌ها و اصلاحیه‌ها بخش دیگری از مصوبات شورای شهر را به خود اختصاص داده‌اند. در این هشت ماه هفت جوابیه و اصلاحیه از سوی شورای شهر پنجم ارسال شده است.

نمونه‌ای از جوابیه‌ها:

- جوابیه شورای اسلامی شهر تهران به نامه شماره‌ 96/1/9138 مورخ 28/11/1396 فرمانداری تهران موضوع اعتراض هیات تطبیق، به متن مصوبه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران»

- جوابیه شورای اسلامی شهر تهران به اعتراض هیات تطبیق فرمانداری تهران به متن مصوبه «الزام شورای اسلامی شهر تهران مبنی‌بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه‌شده پیرامون بررسی حادثه ساختمان پلاسکو»

انتخاب شهردار و سرپرست

یکی از موضوعات مهم و تاثیر‌گذار و البته سرنوشت‌ساز و پرحاشیه شورای پنجم بحث انتخاب شهر‌دار بوده است؛ موضوعی که علی‌رغم شوآف‌های بسیار در ارائه اشکال و مولفه‌های مختلف در گزینش فرد مورد نظر، بعد از هشت ماه همچنان شهر تهران با سرپرست اداره می‌شود و چهار مصوبه شورا را نیز به خود اختصاص داده است. موضوعی که اگر با دقت نظر و انتخاب فرد شایسته صورت می‌گرفت، ساعات و اوقات بسیاری از تمرکز و توان شورای شهر صرف این موضوع نمی‌شد و در نتیجه به موضوعات اساسی شهر پرداخته می‌شد.

نمونه:

- انتخاب آقای مصطفی سلیمی به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران
- انتخاب شهردار تهران (دوره پنجم)
- رد استعفای جناب آقای محمدعلی نجفی شهردار محترم تهران
- انتخاب جناب آقای سمیع‌ا... حسینی‌مکارم به‌عنوان سرپرست جدید شهرداری تهران

سهم نام‌گذاری معابر و بوستان‌ها

یکی دیگر از موضوعاتی که محل طنازی‌های مجازی و انتقادات جدی منتقدان شورای پنجم بود و از آن به‌عنوان فعالیت‌های اصلی این شورای نام برده شد بحث نام‌گذاری‌های معابر بود؛ اتفاقی که علی‌رغم وجود در تمامی ادوار شورای شهر، در این دوره سروصدای بسیاری به پا کرد و حواشی زیادی داشت.

نمونه‌ای از این نام‌گذاری‌ها که شامل 2 معبر و 3 بوستان بوده است، عبارتند از:

1- نام‌گذاری کوچه‌ای بی‌نام واقع در محدوده منطقه 16 شهرداری تهران حد فاصل خیابان برادران شهید رحیمی تا مجتمع مسکونی به نام شهید علی صبوری.
2- نام‌گذاری میدانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه 19 شهرداری تهران حد فاصل تقاطع بلوار شقایق و خیابان شهید مطهری به نام شقایق.
3- نام‌گذاری بوستانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه 11 شهرداری تهران به نشانی بزرگراه شهید نواب، میدان 9 دی، خیابان شهید شیخ محمدی، نرسیده به پل جوادیه به نام شهید محسن حججی.
4- نام‌گذاری بوستانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه 11 شهرداری تهران به نشانی خیابان اسکندری، تقاطع خیابان دامپزشکی به نام دامپزشک.
5- نام‌گذاری بوستانی بی‌نام (دوستدار کودک) واقع در محدوده منطقه 20 شهرداری تهران به نشانی انتهای بلوار 13 آبان، بعد از ایستگاه آتش‌نشانی، به نام توران خانم.

نام‌گذاری خیابان نفت به نام دکتر مصدق نیز از دستاوردهای شورای شهر پنجم برای شهروندان تهرانی بوده است. چندین و چند مصوبه دیگر هم وجود داشته که بخش بزرگی از آنها مصوبات عمومی نبوده و در دسته باغ‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند. اما در این بین تعیین نرخ بلیت مترو و افزایش قیمت آن، تصویب طرح پر سروصدای طرح ترافیک سال 97 و کش و قوس‌های فراوان بین شورا، شهرداری، فرمانداری، پلیس راهور و دیوان عدالت ادارای و... از دستاوردهای شورای پنجم در فعالیت هشت ماهه‌اش بوده است.

انتظارات از شورای پنجم برآورده نشد

فعالیت‌های عمرانی و رفاهی، زندگی به صرفه در شهر تهران، دسترسی آسان به امکانات و آرامش روانی و... از جمله خواسته‌های شهروندان از مدیریت شهری و نهادهای درگیر با آن است. شهروندان انتظار دارند علی‌رغم وجود شعارها‌ی مختلف و پر‌رنگ و لعاب، پیش و پس از تصدی سکان اداره شهری حد قابل قبول و رضایت‌بخشی از این امکانات را در دسترس داشته باشند. یکی از گام‌های مثبتی که در این راستا برداشته شده و قابل تقدیر است ایجاد سامانه شفافیت قراردادهای مالی شهرداری است که البته با تاخیر پیاپی و کندی انجام شد، اما بالاخره به سرانجام رسید. مدیریت جدید شهری، در دوره فعالیت هشت ماهه خود جز آنچه بالاتر بیان شد اقدام قابل‌توجهی را به جای نگذاشته است. البته نبود شهردار مستقل در پایتخت کشور نیز بر این ناکارآمدی دامن زده و باعث شده شهروندان و منتقدان و مصلحان شهری از وضعیت فعلی رضایت نداشته باشند.

منبع: فرهیختگان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار