این در حالی است که مردم روستا در چنین شرایطی و با وجود خسارات فراوانی که از حملات پی در پی این پلنگ متقبل می شوند دچار نوعی سردرگمی هستند و نمی دانند با این موضوع چگونه برخورد کنند.
کد خبر: ۵۹۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱ 26 April 2018
چند سالی است که تلاش های زیادی برای جلوگیری از انقراض یکی از باشکوه ترین گربه سانان زاگرس، صورت می گیرد. وجود پلنگ در کوه های تمام مناطق کهگیلویه و بویراحمد از قدیم بوده به گونه ای که داستان های زیادی از دیده شدن و یا مورد حمله قرار گرفتن توسط پلنگ شنیده شده است. مدت ها شکار پلنگ برای عده ای اسم و رسمی درست می کرد و نشان از شجاعت بود ! تا اینکه در چند سال پی در پی دیدن پلنگ در حتی خشن ترین نقاط کوه هم به یک غیر ممکن تبدیل شده بود و احتمال انقراض این گربه سان خوش خط و خال مطرح شد. مسئولان به فکر احیا و یا حفظ پلنگ کوه های زاگرس افتادند و برنامه های متعددی اجرا شد از جمله این برنامه های حمایتی ، تصویب پرداخت خسارت به مردم خصوصا دامدارانی که از حملات پلنگ دچار خسارت می شدند. و گزارش هایی هم از پرداخت برخی خسارات مربوط به حمله پلنگ منتشر شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گویا موضوع زیاد شدن نقاط تماس پلنگ و انسان ها بیشتر از گذشته شده است و البته مدیریت این موضوع کمی مشکل شده است. از یک طرف عشایر ، روستا نشینان و دامداران به همکاری خوب خود در جهت شکار نشدن پلنگ پایبند بوده و هستند و از طرف دیگر گاها حملات این گونه نادر به دام ها بالا رفته است و مردم هم مردد مانده اند که چه کنند؟! ضمن اینکه کسانی که در روستا زندگی می کنند یا عشایر هستند و یا اینکه با اینگونه افراد و خانواده ها در ارتباط هستند خوب می دانند که برای یک دامدار ، ارزش یک راس دام با توجه به هزینه هایی که برای نگهداری یک دام انجام می دهد چقدر سنگین است. ماجرای حملات متعدد پلنگ در روستای گرداب بخش موگرمون از توابع شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از حوادث رقم خورده از حملات متعدد پلنگ ها به دام ها است.
ماجرا از این قرار است که : تاریخ چهارم اردیبهشت سال جاری بر اثر حمله پلنگ به گله ی یک پیرمرد عشایری بنام علی حسن فولادی اهل روستای گرداب بخش موگرمون لنده تعداد 10 راس بزتلف شدند.

در حالی که بسیاری از خانوادهای عشایری شغلی جز دامداری و سرمایه ای جزء این چند راس بز و گوسفند ندارند گفته می شود تاکنون قریب به هفتاد راس حیوان ازعشایر روستای فوق  توسط پلنگ ازبین رفته اند!!

این در حالی است که مردم روستا در چنین شرایطی و با وجود خسارات فراوانی که از این طریق متقبل می شوند دچار نوعی سردرگمی هستند و نمی دانند با این موضوع چگونه برخورد کنند.

برخی اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ضمن مقید دانستن خود بر حفظ این گونه نادر و استمداد از مسولان مربوطه؛ امیدوارند علاوه بر مساعدت مالی در خصوص خسارت وارد شده ، چاره ای برای این معضل اندیشیده شود.
تصاویری از حمله پلنگ به دام عشایر روستای گرداب:
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
منبع خبر!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
باور کنید مردم امنیت ندارند از دست این گرگ و پلنگ سازمان محیط زیست یه روز به گله گوسفندان مردم می زنند یه روز بچه شش ساله رو سگها تیکه تیکه می کنند یه روز شتر های مردم رو پلنگ میخورد چرا و برای چی مگه نمیدونید گوشت قرمز 80 درصدش توسط عشایر تامین میشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار