معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: توزیع و مصرف شیر خام و فله ای در لبنیات های سنتی احتمال بروز بیماری بروسلوز (تب مالت) را افزایش می دهد.
کد خبر: ۵۹۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 28 April 2018

دکتر مهدی مهرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار تابناک قزوین، فروش شیر خام فله ای، به ویژه در مراکز عرضه لبنیات های سنتی در شهرها را ممنوع دانست و افزود: علی رغم توصیه های مکرر دامپزشکی، همچنان تقاضا برای خرید شیر خام وجود دارد که به همین منظور به شهروندان توصیه می شود برای تهیه شیر تنها به مراکزی که دارای کارت گواهی سلامت بوده و مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان قرار دارند، مراجعه کنند.


وی  افزود: در این ارتباط اداره کل دامپزشکی قزوین به طور دوره ای و تصادفی نسبت به نمونه برداری از شیر خام عرضه شده اقدام و در صورت وجود عامل بیماری تب مالت، تقلبات در شیر و نیز بار میکروبی بالا نسبت به ممانعت از فروش شیر خام اقدام نموده که خوشبختانه در سال گذشته اقدام های خوبی در این زمینه به عمل آمده بود.


این مسئول، بیماری تب مالت (بروسلوز) را یک بیماری میکروبی مشترک بین انسان و دام دانست که می تواند از طریق شیر و محصولات لبنی آلوده به انسان منتقل شود و اضافه کرد: با توجه به اینکه از دیدگاه مردم شیر سنتی از کیفیت بالاتری نسبت به صنعتی برخوردار بوده اما این مساله یک نظر غیر کارشناسی است.


مهرزاده افزود: به عقیده مردم در فرآورده های دامی بسته بندی شده از مواد نگهدارنده استفاده می شود در حالی که هیچ گونه موادی در این فرآورده ها استفاده نمی شود.


وی، عرضه شیر بسته بندی شده را به 2 شکل عنوان کرد و گفت: یک نوع لبنیات عاری از هر نوع میکروب بوده که به آن لبنیات استریلیزه گفته می شود و مدت زمان نگهداری آن طولانی تر بوده و نوع دوم نیز لبنیات پاستوریزه که میکروب های مفید و غیربیماری زا در آن باقی می ماند، اما مدت نگهداری آن کمتر است.


به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین، کارخانه های تولید محصولات لبنی، شیرهایی را برای تولید محصولات خود از دامداران پذیرش می کنند که درصد و میزان میکروب های آن در حد مجاز و استاندارد باشد.


مهرزاده افزود: شیر جوشیده نشده و غیر پاستوریزه از جمله خطرناک ترین نوشیدنی ها به شمار می آید زیرا این نوع شیر شامل انواع بسیار زیادی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند.


وی اضافه کرد: براساس گزارش های انجام شده بیشتر فرآورده‌های لبنی سنتی که بدون طی هرگونه مرحله پاستوریزاسیون و میکروب‌ زدایی، به صورت فله و در فرآیند تولید به مصرف، از دامداری‌ به مغازه ‌های عرضه لبنیات سنتی حمل شده‌اند، دارای آلودگی میکروبی و باکتریایی بالایی هستند.


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین تاکید کرد: شهروندان به جای استفاده از فرآورده های لبنی فله، از محصولات بسته بندی پاستوریزه استفاده کنند زیرا در صورت وجود کوچکترین مشکل احتمالی، موضوع قابل پیگرد خواهد بود. 


مهرزاده افزود: تعدادی از نمونه‌های شیر خام سنتی که مورد آزمایش قرار گرفته اند آلوده به میکروب بوده که در این بین برخی از نمونه ها آلوده به میکروب بروسلوز بوده اند.


وی در پایان به شهروندان توصیه کرد تا از لبنیات پاستوریزه مصرف کرده و در صورت استفاده از شیر سنتی و فله، آن را به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانند.


در حال حاضر حدود 70 واحد عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی سنتی در استان قزوین فعالیت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار