مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم از آماده‌سازی ۱۶ پارکینگ برای مسافران نیمه شعبان در قم خبر داد.
کد خبر: ۵۹۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 01 May 2018

به گزارش تابناک قم، نیمه شعبان در استان قم حال و هوای ویژه‌ای داشته و از چندین هفته قبل‌ مردم با آذین و چراغانی معابر و کوچه‌های شهر به استقبال برپایی جشن بزرگ نیمه شعبان می‌روند.

اعتقاد به آینده سبز و ظهور منجی عالم امکان، اختصاص به پیر و جوان، زن و مرد یا کودک و بزرگ‌ ندارد و هر فردی به‌نوبه خود در برگزاری باشکوه این مراسم آماده شده و خود را در آن سهیم می‌کند.

در کنار شور و اشتیاق مردم برای برگزاری باشکوه جشن نیمه شعبان دستگاه‌های اجرایی استان قم نیز با حفظ محوریت و مردمی بودن این جشن بزرگ اسلامی تمام تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم ارزشمند را اندیشیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به لزوم ترویج معارف اسلامی در بین زائران مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: 300 روحانی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در ایستگاه‌های صلواتی مستقر و اقامه نماز نیز در این ایستگاه‌ها برپا می‌شود.

سید موسی حسینی کاشانی افزود : قرار است 20 هزار اقلام فرهنگی برای نیمه شعبان بین زائران توزیع‌شده و همچنین 5 هزار کتاب با موضوع مهدویت و مباحث دینی نیز در کنار عکس و بروشور میان زائران پخش شود.

وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ شهادت در جامعه عنوان کرد: در مسیر حرم تا جمکران عکس شهدا نصب‌شده و نمایش فیلم با موضوع شهادت و ایثار دریکی از غرفه‌های مسجد جمکران خواهیم داشت.

آماده‌سازی 16 پارکینگ برای مسافران نیمه شعبان در قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نیمه شعبان ابراز کرد: برای 200 ایستگاه صلواتی در شهر مقدس قم مجوز صادرشده است، پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها خط‌کشی‌ها شده و تابلوهای اطلاع‌رسانی نصب‌شده است و در زمینهٔ اطلاع‌رسانی به راننده‌ها، کارت‌های رنگی نیز توزیع می‌شود تا مسافران بتوانند با کمترین مشکل، به پارکینگ‌ها دسترسی پیدا کنند.

محسن میر هادی با تأکید بر لزوم فراهم کردن امکانات برای زائران مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: 5 هزار قالب یخ و 14 جایگاه توزیع آب‌، نان و یخ در نظر گرفته‌شده‌ و همچنین در راستای کاهش ترافیک نیز ارائه‌ی خدمات اتوبوس‌رانی در ایام نیمه شعبان را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: 5 بوستان و دو سوله‌ مدیریت بحران شهری جهت اسکان زائران در نظر گرفته‌شده‌، ستادهای پیرامون مسجد مقدس جمکران، 16 پارکینگ و پارک‌سوار را پوشش می‌دهند که مسئولیت پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها بر عهده شهرداران مناطق هشت‌گانه است،در سال گذشته 140 هکتار مجموع فضای پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها بود که در سال جاری، 60 هکتار به آن اضافه‌شده و به 200 هکتار رسیده است.

تردد 12 رام قطار قم- تهران در نیمه شعبان

مدیرکل بانوان استانداری قم نیز با تأکید بر خدمات‌رسانی به بانوان زائر در مسیر مسجد مقدس جمکران و دیگر نقاط شهر قم گفت: خدمات برای تردد زائران تنها مختص به مسجد جمکران نیست و این خدمات در تمام نقاط قم موردتوجه است، هلال‌احمر چادر اختصاصی برای بانوان تعبیه کرده است، انتظامات مسجد جمکران فضای داخل را پوشش می‌دهد و بیرون مسجد خدمات مختص بانوان وجود ندارد و خدمات به‌صورت عمومی ارائه می‌شود.

معصومه ظهیری با اشاره به لزوم توجه به حمل‌ونقل بانوان در مسجد مقدس جمکران گفت: بسیاری از اتومبیل‌ها و کاروان‌ها فقط خانم‌ها هستند که در بحث امنیتی بایستی توجه لازم صورت گیرد، چادرهایی جهت ارائه‌ی خدمات منحصر به بانوان از سوی هلال‌احمر در مسجد جمکران در نظر گرفته‌شده که بایستی در فضای بیرون از مسجد مقدس نیز در این راستا خدمات لازم را داشته باشند.

رئیس امور مسافران راه‌آهن قم نیز تأکید کرد: سه رام قطار روز سه‌شنبه از تهران به سمت مسجد مقدس جمکران پیش‌بینی‌شده است که این قطارها ساعت 15، 17 ،20:30 از تهران به سمت جمکران حرکت می‌کند،این قطارها ساعت 24 روز سه‌شنبه و 1:30 و 8 صبح روز چهارشنبه از جمکران به مقصد تهران حرکت می‌کند.

محمد عادل نیا گفت: علاوه بر این 12 رام قطار بین قم - تهران و بلعکس تردد می‌کند و ظرفیت آن‌ها برای روز نیمه شعبان تکمیل‌شده است، قیمت بلیت 4 هزار تومان بوده و پیش‌بینی‌شده روز نیمه شعبان بیش 4 هزار نفر زائر و مسافر برای حضور در جشن نیمه شعبان با قطار تردد کنند.

جشن نیمه شعبان یک جشن جهانی است

معاون امور زائرین استانداری قم نیز تأکید کرد: نیمه شعبان یک جشن جهانی و موضوع بسیار مهمی است که نیازمند حرکت جدی و فعالیت همه‌جانبه بوده تا این جشن عظیم به‌خوبی برگزار شود، نسبت به سال قبل اقدامات بسیار بهتری برای برگزاری جشن نیمه شعبان انجام‌شده و هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها بسیار بهتر بوده است.

یونس عالی پور ادامه داد: مرخصی مدیران در این ایام لغو شده وادارات استان باید آمادگی لازم برای میزبانی از زائران را داشته باشند، نیمه شعبان یک حرکت جمعی است و همه باید در کنار هم و باهدف رضایت زائران کارکنیم.

معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران نیز عنوان کرد: امسال دستگاه‌های اجرایی استان قم تلاش کردند که اجرای بیشتر برنامه‌های مربوط به نیمه شعبان بر عهده مردم باشد، در داخل مسجد مقدس جمکران هم بیشتر برنامه‌ها توسط تشکل‌های مردمی اجرا می‌شود و برنامه‌های فرهنگی جایگاه مهمی در برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان دارند.

احمد حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: برنامه‌های مسجد مقدس جمکران تنها منحصر به‌روز نیمه شعبان نیست، بلکه برنامه‌های این مسجد به مناسبت نیمه شعبان در یک دهه در حال برگزاری است که این برنامه‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری با برنامه شکرگزاری خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران به پایان خواهد رسید.

توزیع 3000 هزار لیتر آب در بین ایستگاه‌های صلواتی

مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی نیز با اشاره به‌ضرورت تسهیل در رفت‌وآمد زائران ابراز کرد: تسهیل در رفت‌وآمد زائران به مسجد مقدس جمکران ازجمله فعالیت‌های مهم این ستاد بوده و برای بهبود وضعیت نیز از ظرفیت‌های مردمی استفاده‌شده است.

وی تأکید کرد: برنامه‌های در حال اجرا در مسیر جمکران از فعالیت‌های اجتماعی و عمومی مردمی از پیاده‌روی اربعین الگو گیری شده است، ساماندهی بیش از 160 ایستگاه‌های صلواتی در محدوده بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد مقدس جمکران از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وطن‌خواه ادامه داد: تأمین آب ایستگاه‌های صلواتی یکی از فعالیت‌های این ستاد است، سال قبل بیش از 300 هزار لیتر آب در بین ایستگاه‌های صلواتی در نیمه شعبان توزیع‌شده بود.

وی گفت: امسال تسهیل در امر مجوز ایستگاه‌های صلواتی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته بود که در ماه‌های اخیر ارائه شد همچنین نیمه شعبان امسال شرکت توزیع برق استان قم نیاز برق ایستگاه‌های صلواتی محدوده بلوار پیامبر را به میزان 2 کیلومتر تأمین می‌کند، قابل‌توجه است که در نیمه شعبان امسال درمجموع بالغ‌بر 160 ایستگاه صلواتی در محدوده مسجد مقدس جمکران برپا می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار