معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين اعلام کرد:
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: برآوردها نشان مي دهد 40 هزار دوچرخه در منازل شهروندان قزويني وجود دارد که سعي داريم بستر لازم براي به خيابان آوردن اين دوچرخه ها را فراهم کنيم.
کد خبر: ۵۹۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 03 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،همگام با توسعه شهرها استفاده از وسايل حمل و نقل مدرن همواره رو به افزايش بوده است که اين افزايش وسايل نقليه مشکلات عديده اي از جمله افزايش بار ترافيکي معابر شهرها، افزايش آلودگي هوا و اتلاف زمان را براي شهروندان به ارمغان آورده است.

در اين ميان انسان همواره سعي کرده به دنبال راهکارهايي براي رفع مشکلات مذکور باشد بنابراين يکي از بهترين راهکارها براي رفع اين معضلات استفاده از وسيله حمل و نقل پاک مانند دوچرخه است که به دليل ارزان بودن مي تواند در اختيار تمام اقشار جامعه قرار گيرد.

شهروندان قزويني از ديرباز علاقه خاصي به استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري خود داشتند بنابراين اين پيشينه تاريخي مي تواند در ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه در بين شهروندان اثرگذار باشد.

در سال هاي اخير مجموعه مديريت شهري اقدامات فرهنگي و عمراني متنوعي براي ترغيب شهروندان به استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري انجام داده است که تا حد زيادي موفق بوده و شاهد افزايش دوچرخه سواران در معابر سطح شهر هستيم.

استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري با کاهش بار ترافيکي معابر

 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين درباره برنامه هايي که در حوزه استفاده از دوچرخه به عنوان وسيله حمل و نقل پاک در شهر قزوين انجام شده است، اظهار کرد: يکي از مهمترين برنامه هاي حوزه حمل و نقل شهر قزوين ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه است زيرا شهر قزوين از ديرباز جزو شهرهاي مستعد در استفاده از دوچرخه براي ترددهاي درون شهري بود.

وهاب ميزاني افزود: استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري با کاهش بار ترافيکي معابر، کاهش آلودگي هوا را هم به دنبال دارد و اگر اين فرهنگ در بين شهروندان رواج يابد، تمام گروه هاي سني شهروندان مي توانند از دوچرخه براي ترددهاي درون شهري خود بهره مند شوند.

وي با بيان اينکه بودجه اختصاص يافته به طرح ترويج فرهنگ دوچرخه سواري در سال جاري بهتر از سال گذشته است، اضافه کرد: براي ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه در معابر شهر، کميته دوچرخه ايجاد کرديم که افراد مختلفي در اين کميته فعال هستند و سعي داريم به فراخور موضوع با دستگاه هاي اجرايي مختلف براي تحقق اين مهم مرتبط مي شويم.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين ادامه داد: تقويم ترويج فرهنگ دوچرخه سواري در معابر شهر تدوين کرديم که بر اساس آن در طول سال هاي مختلفي براي شهروندان به ويژه علاقمندان به دوچرخه سواري برگزار مي کنيم.

ميزاني عنوان کرد: بر اساس اين تقويم برنامه هاي تقدير از شهروندان دوچرخه سوار در روز «زمين پاک» و تور گردشي با دوچرخه را در ايام نوروز برگزار کرديم که اين برنامه ها ادامه مي يابد تا از لحاظ فرهنگي اين موضوع را در جامعه تقويت کنيم.

وي با اشاره به احداث مسيرهاي دوچرخه در معابر مختلف سطح شهر قزوين که هر ساله با جديت پيگيري مي شود، تصريح کرد: با احداث مسيرهاي دوچرخه در معابر مختلف سطح شهر مي توانيم يک رينگ کامل دوچرخه در سطح شهر ايجاد کنيم.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با بيان اينکه زيرگذر جاده سلامت براي اتصال مسير دوچرخه سلامت به بلوار نخبگان10 ارديبهشت ماه سال جاري افتتاح گرديد، اظهار کرد: مسير غرب جاده سلامت را به تردد دوچرخه ها اختصاص مي دهيم و از اين طريق از برخورد احتمالي عابران پياده با دوچرخه حذف مي شود.

ميزاني افزود: سعي داريم مسيرهاي دوچرخه امني را براي شهروندان علاقمند به دوچرخه سواري در معابر سطح شهر ايجاد کنيم و در کنار آن برنامه حمايت از فروشندگان دوچرخه را در برنامه داريم که براي تحقق اين مهم براي حضور  فروشندگان دوچرخه در برنامه هاي مختلف  از آنان دعوت به عمل مي آوريم.

وي اضافه کرد: در اهداء جوايز مسابقات مختلف سعي داريم به عنوان جايزه به برندگان مسابقات دوچرخه اهدا کنيم که اين امر هم در تشويق شهروندان به استفاده هر چه بيشتر از دوچرخه موثر است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به اينکه برآوردها نشان مي دهد 40 هزار دوچرخه در منازل  شهروندان قزويني وجود دارد که بستر لازم براي به خيابان آوردن اين دوچرخه ها بايد فراهم شود، عنوان کرد: در مقابل تمام مکان هاي  عمومي ايستگاه دوچرخه احداث شده است تا شهرونداني که از دوچرخه براي ترددهاي خود استفاده مي کنند امکان پارک دوچرخه را داشته باشند و اين اقدام با استقبال خوبي از سوي شهروندان روبرو شده است.

ميزاني تصريح کرد: در سال گذشته اثرات مثبت اجراي طرح هاي مذکور که افزايش استفاده کنندگان از دوچرخه در ترددهاي درون شهري بود را مشاهده کرديم.

وي گفت: در برخي از معابر شهري مانند خيابان فردوسي مسير دوچرخه از شمال به جنوب معبر ايجاد شده است و در جهت عکس آن يعني از جنوب به شمال، دوچرخه سواران مي توانند  همراه با خودروها و ترافيک عبوري حرکت کنند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با تأکيد بر لزوم فرهنگ سازي بيشتر براي در نظر گرفتن حقوق دوچرخه سواران از سوي شهروندان بيان کرد: براي فرهنگ سازي در زمينه در نظر گرفتن حقوق دوچرخه سواران توسط ساير شهروندان به ويژه رانندگان خودروها از فضاي مجازي هم کمک گرفتيم.

ميزاني افزود: پذيرش اجتماعي اينکه مسيرها را در تمام معابر جدا کنيم، سخت است بنابراين اين اقدام بايد به صورت تدريجي انجام شود.

وي اضافه کرد: سعي داريم از فضاي پرت معابر براي مسير دوچرخه استفاده کنيم زيرا با توجه به حجم زياد خودرويي که در اين نوع معابر داريم اگر از دوچرخه استفاده شود، ترافيک اين معابر کاهش چشمگيري پيدا مي کند.

استفاده از دوچرخه در معابر هسته مرکزي شهر آسان تر از تردد با خودرو است

اميرحسين کهک يکي از کسبه خيابان خيام است که براي انجام امور مرتبط با کسب و کار خود از دوچرخه استفاده مي کند.

وي درباره تردد آسان تر از معابر هسته مرکزي شهر با استفاده از دوچرخه بيان کرد:استفاده از دوچرخه در معابر هسته مرکزي شهر آسان تر از تردد با خودرو است زيرا معابر اين محدوده از شهر ظرفيت تعداد بالاي خودروها را نداشته و اين امر موجب افزايش بار ترافيکي معابر مي شود.

اين شهروند قزويني با اشاره به برخي از مشکلات استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري عنوان کرد:تردد عابران پياده در مسيرهاي دوچرخه براي دوچرخه سواران مشکل ساز مي شود بنابراين بايد فرهنگ سازي لازم در اين زمينه صورت گيرد.

کهک تصريح کرد:در برخي از معابر که مسير دوچرخه در حاشيه معبر احداث شده است به دليل پارک خودروها در اين محدوده ، دوچرخه سواران با مشکل تردد روبرو مي شوند.

وي گفت:برخي از کسبه خيابان خيام به دليل ترددهاي زيادي که در معبر مذکور و معابر اطراف دارند از دوچرخه استفاده مي کنند زيرا استفاده از اين وسيله نقليه پاک ضمن کاهش بار ترافيکي معبر در تردد آنان تسهيل ايجاد مي کند.

اين کاسب خيابان خيام به شهروندان توصيه کرد بهتر است در هسته مرمزي شهر از دوچرخه براي تردد استفاده کنند تا وقت آنان تلف نشود.

دوچرخه سواری از استرس های اجتماعی می کاهد

محمد آذربايجاني يکي از شهرونداني است که براي ترددهاي درون شهري خود از دوچرخه استفاده مي کند و در خصوص علاقمندي به دوچرخه سواري مي گويد:ورزش دوچرخه سواري را به صورت حرفه اي دنبال مي کنم اما در کنار آن سعي دارم در ترددهاي درون شهري حدالمقدور از دوچرخه استفاده کنم.

وي با بيان اينکه به دليل بار ترافيکي معابر روحيه ماشين سواري در داخل شهر را ندارد، افزود:استفاده از خودرو در ترددهاي درون شهري ضمن اتلاف انرژي، آرامش انسان را تأمين نکرده و استرس زيادي نيز به سرنشين وارد مي کند.

اين شهروند عنوان کرد: در هسته مرکزي شهر قزوين به دليل حجم بالاي ترافيک معابر قطع به يقين استفاده از دوچرخه به لحاظ صرفه جويي در زمان بهتر است.

آذربايجاني تصريح کرد:احداث مسيرهاي دوچرخه در معابر سطح شهر اقدام شاخص و بسيار خوبي است که توسط مجموعه مديريت شهري قزوين انجام شده است.

وي با اشاره به برخي از نقاط ضعف مسيرهاي دوچرخه گفت:به دليل عدم فرهنگ سازي لازم، برخي از شهروندان حقوق دوچرخه سواران را در نظر نگرفته و در مسيرهاي دوچرخه تردد مي کنند بنابراين براي رفع اين مشکل بايد گشت هاي ويژه در نظر گرفته شود تا با تذکر به شهروندان در خصوص حقوق دوچرخه سواران به مرور اين فرهنگ نهادينه شود.

اين شهروند دوچرخه سوار بيان کرد: به شهروندان توصيه مي کنم از اين ظرفيت استفاده کنند تا با دوچرخه سواري در معابر سطح شهر، استرس هاي اجتماعي را کاهش دهند.

آذربايجاني خاطرنشان کرد:از مجموعه مديريت شهري قزوين هم انتظار داريم مسيرهاي دوچرخه سطح شهر به در مبادي خروجي شهر را توسعه دهد اميد است با اقدامات گسترده اي که مجموعه مديريت شهري قزوين در حوزه حمل و نقل آغاز کرده به نتايج مطلوبي منجر شده و شاهد افزايش روز افزون استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري باشيم زيرا معابر شهر ظرفيت افازيش خودروها را نداشته و اگر اين روند اصلاح نشود قطع به يقين، مشکلات شهروندان هر روز بيشتر از روز قبل افزايش مي يابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار