عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد با اشاره به اهمیت تغذیه در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌ها، گفت: مداومت مصرف مواد غذايي موثر و دوري از مواد سرطان‌زا به كاهش سرعت پيشرفت سرطان كمك مي‌كند.
کد خبر: ۶۰۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 05 May 2018

تغذیه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عواملی است که می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از شیمی‌درمانی در بيماران سرطاني منجر شود، هر چند كه اين عامل حتي در پيشگيري از بروز انواع بيماري‌ها و حتي سرطان‌ها نیز نقشي تعيين ‌كننده دارد.

در حالي كه تغذیه می‌تواند در سرعت و پیشرفت انواع سرطان‌ها در مبتلايان به آنها نيز نقش حياتي داشته باشد ولي كمتر از سوي پزشکان به آن توجه لازم مي‌شود.

يكي از عوارض درماني بيماران سرطاني مربوط به عوارض شیمی درمانی است كه رعایت بهداشت تغذیه یکی از عواملی است که مي‌تواند منجر به كاهش اين عوارض و رشد سلول‌هاي سرطاني شود.

«سیدکاظم کاظمینی» متخصص طب ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، در اين باره به غذاهایی که برای بیماران سرطانی مفید و موثر است اشاره و اظهار مي‌كند: علاوه بر انواع سبزیجات که تاثیر شگرفی در پيشگيري از بروز بيماري‌ها دارد، برخی از آنها مانند انواع ترب و برگ آن، خرفه، گشنیز و جعفری، کاهو، شبدر، کاسنی، غزیانغی، شنگ، والک، سبزی‌های کوهی و موسیر از انواع سبزیجات بسيار تاثیرگذارتر برای مبتلايان به سرطان هستند. 

وي در مورد دیگر موادغذایی مفید برای سرطانی‌ها به مصرف انواع میوه‌ها توصيه مي‌كند و مي‌گويد: انواع ترشی‌ها، سیب درختی، سیب گلاب، آلبالو، گیلاس، انواع آلو، زرد آلو، هلو، شلیل، شفتالو، چاغاله بادام، آلوچه سبز، هندوانه، گرمک، طالبی، خربزه، زالزالک، ازگیل، انار، ، انگور، غوره، خیار سبز، خیار چنبر، کنگر، ریواس، لیمو شیرین، گریپ فوروت، توت سفید، توت سیاه، شاه توت، تمشک، انبه، کنار و خرمالو از میوه‌هایی هستند که برای مبتلایان به سرطان مفید هستند. 

وی ادامه مي‌دهد: مواد غذایی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، لبو، شلغم، کلم سنگ، کلم گل، کلم پیچ، کلم قرمز، زردک ، رب انار، گل محمدی، آبغوره، سرکه و شیره انگور نيز تاثيرات خوبي در درمان انواع سرطان‌ها دارند.

اين عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد با اشاره به تاثیر مواد غذایی فوق در کاهش پیشرفت بیماری اين افراد، تصریح مي‌كند: اگر بیماران سرطانی بر مصرف مواد فوق مداومت کنند و از مواد سرطان‌زا دوری کنند، سرعت رشد سلول‌هاي سرطاني در بدنشان روند كاهشي خواهد يافت.

كاظميني در پایان تاکید مي‌كند: البته مصرف این مواد غذايي قطعاً مجوزی برای عدم مصرف داروهای تجوزی از سوي پزشكان معالج نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار