درروزهای اخیر یکی از مهمترین مباحث مجامع غیررسمی و حتی گاه رسمی کشور موضوع فیلترینگ شبکه پیام رسان تلگرام است.
کد خبر: ۶۰۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 06 May 2018

تابناک ایلام زهرا موسوی::تلگرام که پرمخاطب ترین شبکه مجازی پیام رسان در بین کاربران ایرانی است در طی روزهای گذشته به دستور مقامات قضایی و شورای امنیت ملی از دسترس کاربران خارج شده است.
محیط تلگرام با امکانات متنوع و بیشتری که نسبت به دیگر بسترهای پیام رسان داخلی و خارجی دارد موجب گرایش میلیون ها کاربر ایرانی به این شبکه مجازی شده است.
در کشور ایران بر اساس آمار غریب به 40 میلیون نفر کاربر، تلگرام را فضای اصلی فعالیت های مجازی خود ساخته اند و از امکانات و محیط این شبکه برای برنامه ها و پیشبرد اهداف خود استفاده می کند.
این شبکه مجازی پرمخاطب محلی برای تبادل اطلاعات و سهولت در ارتباطات کاربران شده و آنها در سریعترین زمان ممکن از اخبار و حوادث و رویدادهای مختلف مطلع می شوند.
همچنین این بسترپیام رسان علاوه بر اینکه فضایی برای اشتراک گذاری اطلاعات و اخبار است، به مکانی برای دورهمی های مجازی افراد نیز بدل شده است.
یکی دیگر از مزایای شبکه پیام رسان تلگرام ایجا فضای کسب و کار و اشتغال مجازی برای کاربران است که از این طریق درامد زایی می کنند.
همچنین این پیام رسان به نمایشگاهی قابل دسترس برای شاغلان فضای مجازی اعضای کانال ها و گروه ها تبدیل شده که به راحتی و سهولت آثار و کارهای خود را در معرض دید مشترکان بگذارند.
وجود اشتغال های مجاز و قانونی توسط استارت آپ ها همچون طراحان ربات، برنامه و کدنویسی، اموزش مشاغل خانگی و ... معرفی کالا ها و خدمات توسط افراد یا شرکت ها بخشی از اشتغال زایی در بستر پیام رسان تلگرام است.
این افراد و شرکت ها به لطف حضور مداوم و پویا و گاه چندین ساله در تلگرام با اعتمادسازی در بین مخاطبان مشتریان زیادی را جذب کرده اند و از این طریق درآمدزایی می کنند.
در جایی که کشور برای ایجاد اشتغال جوانان مشکل و معضل دارد و بسیاری از افراد خلاق و خوش فکر از امکانات و ابزارهای متعدد شبکه مجازی تلگرام کسب درآمد می کنند نباید مسئولان با ایجاد فیلترینگ کسب و کار و درآمدزایی این افراد را مختل کنند.
جابجایی و کوچ این شاغلان فضای مجازی و مشتریان و مخاطبان ثابت آنها به دیگر شبکه های پیام رسان امری نامعقول و سخت و زمان بر به نظر می رسد.
چرا که بسیاری از این شبکه های پیام رسان امکانات، ابزار، امنیت، سرعت و کیفیت تلگرام را ندارند و نیز هر شاغل اقتصادی در فضای مجازی با توجه به فیلترینگ تلگرام و مسدود شدن فعالیتش به اجبار یک بسترپیام رسان را به مخاطبان خود معرفی می کند و یک عده نیز همچنان با وجود مشکلات در تلگرام باقی می مانند.
تعدد معرفی شبکه های پیام رسان از سوی صاحبان مشاغل برای جایگزینی اجباری تلگرام موجب سردرگمی مخاطبان و مشتریان انها می شود چرا که یک کاربر گاه همزمان در چندین گروه یا کالای اشتغال آفرین عضو است و برای تداوم فعالیت و حضورش مجبور به نصب همزمان چند برنامه می شود.
نصب و جایگزینی شبکه های پیام رسان متعدد موجب دلخوری و دلسردی شاغلان در فشای مجازی و مخاطبان انها و کاهش تدریجی فعالیت ها و درآمدزایی آنها می شود و این خود به حجم جامعه بیکاران کشور می افزاید.
امروزه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی به مدد شبکه های پیام رسان گوناگون انجام می شود و بنا به گفته صاحب نظران سالانه ۱۰۰ هزار شغل از راه فضای مجازی ایجاد می‌شود که این امر خودگویای اسقبال مردم و استفاده بهینه آنها از این شبکه های کارآفرین است.
مسئولان ارشد کشور به جای اینکه بسترهای لازم برای رشد و توسعه فضای اقتصاد و کارآفرینی مجازی در کشور را تقویت کنند با ایجاد موانعی چون مسدود کردن تلگرام به عنوان مهمترین فضای مجازی کسب و کار درکشور باعث می شوند که فعالیت شاغلان این حوزه ابتر بماند.
علاوه بر اشتغال و کسب درامد از تلگرام، بهره مندی از فضای مجازی برای آموزش علوم و فنون مختلف و زبان های خارجی، انجام فعالیت های دینی و مذهبی در قالب گروه یا کانال از دیگر مزایای این پیام رسان است.
حضور در فضای مجازی و عضویت در کانال ها و گروه های مختلف ایجاد شده در تلگرام و اشتراک گذاری موارد مورد دلخواه کاربران به نوعی بخشی از اوقات فراغت انها را تشکیل می دهد که با فیلترینگ تلگرام این سرگرمی نیز از انها گرفته شده است.
فیترینگ تلگرام نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه موجب یاس، دلسردی و خشم پنهان مردم شده و نیز آنها را به سمت استفاده از بدافزارهایی چون انواع فلیترشکن ها سوق می دهد.
در ایران تجربه تلخ ممنوعیت هر بار برای یک ابراز ارتباطی وجود داشته و روزگاری نه چندان دور وجود دستگاه و فیلم ویدئو ممنوع بود و همین ممنوعیت محبویت این دستگاه بی آزار را در بین مردم بیشتر کرده بود.
ممنوعیت استفاده از دستگاه ماهواره وجمع اوری این دستگاه که همواره یک چالش بین مردم و مسئولان بوده نیز نمونه بارز جلوگیری جامعه از یک دستگاه ارتباطی از سوی مسئولان بوده است در حالیکه این ممنوعیت ها گرایش بیشتر مردم به ماهواره را بیشتر کرده و به تعداد دیش های ماهواره ای آشکار روز به روز افزوده می شود.
نکته قابل تعامل اینکه مسئولان به جای بگیر و ببند و فیترینگ و ممنوعیت باید مردم را به نکات مثبت و منفی و نقاط قوت و ضعف این کانال های ارتباطی آشنا کنند و با فرهنگ سازی جامعه ای امن در کنار شبکه های مجازی برای کاربران ایجاد کنند.
ضمن اینکه در کنار پیام رسان های خارجی شبکه های ارتباطی داخلی را با امکانات و ابزارهای مختلف و با بهره گیری از خلاقیت جوانان خوش فکر تقویت کنند و تا مردم نه از روی اجبار و سکون بلکه با میل و رغبت از این شبکه های داخلی استفاده کنند.
جالب اینکه برخی مسئولان فشای ناامن و اغتشاش گرایانه برخی احزاب و گروه ها در تلگرام را عاملی برای فیلترینگ این شبکه پیام رسان عنوان کرده اند در حالیکه این فعالیت های مخرب در همه بسترهای پیام رسان می تواند اتفاق بیفتد.
و نکته دیگر اینکه مردم ما به کرات وفاداری خود به نظام و انقلاب را با حضور در صحنه های حساس از جمله انتخابات و راهپیمایی ها نشان داده اند و ثابت کرده اند با وجود مشکلاتی چون فقر، بیکاری، تبعیض طبقاتی، ... همواره یاری گر انقلاب بوده اند و تحریکات فضای مجازی تاثیری بر اراده و وفاداری انها ندارد.
نباید فیلترینگ تلگرام به این دلیل که این فضا عاملی برای ناامنی در جامعه و تحریک اقشار مختلف جامعه است این ذهنیت را در بین مردم اشاعه کند که آنها با وجود اثبات وفاداری خود به نظام و انقلاب هنوز مورد اعتماد مسئولان نیستند.
در کشوری مردم سالاری و مدنیت، توجه به حقوق و نیازهای شهروندی، و... مورد تایید و تاکید همه مسئولان و از دغدغه های آصلی انها است نباید با فیترینگ و مسدود کردن یک شبکه پیام رسان روند فعالیت میلیون ها کاربر را مختل کرد و حق انتخاب را از انها سلب کرد.
در عصری که هر روز به دامنه ساخته های نرم افزای و سخت افزاری دست ساز بشر برای ارتقای سرعت تبادل اخبار، اطلاعات و وقایع افزوده می شود هر جامعه ای به فراخور توان و ظرفیت خود سعی دارد که از این قافله سرعت نوآوری ها عقب نماند.
نه اینکه به دلایل مختلف راه را برای استفاده از تکنولوزی های نوین ارتباطی مسدود و عاملی برای مستولی شدن یاس و ناامیدی و سرخوردگی در بین مردمش شود.
در کشور ما که جامعه با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و... مواجه است و مردم به شدت به فضای نشاط و شادی نیاز دارند فیلترینگ تلگرام به عنوان مهمترین فضای اطلاع رسان و پرمخاطب ترین شبکه مجازی، سرخوردگی مردم و کاربران را تشدید می کند.
با توجه به اهمیت فعالیت شبکه پیام رسان تلگرام در سطح جامعه ایرانی در کنار تقویت شبکه های پیام رسان داخلی رئیس جمهور دولت دازدهم نیز به کرات موضوع فیترینگ تلگرام را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تجدید نظر مسئولان در این زمینه شده است.
هم اکنون پویش های متعددی برای رفع فیلترینگ تلگرام از سوی کاربران آن به ویژه فعالان اقتصاد اینترنتی شکل که نشان دهنده خواست قلبی آنها برای برداشته شدن محدودیت های این شبکه پیام رسان است.
امید است که مسئولان ارشد کشور خواسته میلیون ها کاربر شبکه پیام رسان تلگرام را ارج نهند و با رفع موانع فیلترینگ تلگرام دوباره این بسترپیام رسان را فعال سازی کنند تا کاربران آن فعالیت خود را بدون دغدغه ادامه دهند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار