دامپزشکی قزوین تشریح کرد؛
توصيه‌هاي بهداشتي نگهداري فرآورده‌هاي خام دامي در ماه رمضان توسط دامپزشکی قزوین تشریح شد.
کد خبر: ۶۰۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 07 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،ماه مبارك رمضان، هديه ايست خداوندي و فرصتي است كوتاه و مغتنم براي پاكسازي روح از پليدي‌هاي دنياي دَني. 

اداره دامپزشكي شهرستان قزوين پیشاپیش ضمن تبريك فرارسیدن مبارك ماه پر فيض رمضان، در خصوص خريد و نگهداري فرآورده‌هاي خام دامي به عموم مردم توصیه می‌کند، موارد ذیل را رعایت کنند: 

1. گرماي هوا در روزهاي پيش رو مي‌تواند باعث فساد زود هنگام محصولات غذايي شود؛ لذا ضمن دقت در تاريخ توليد محصولات، حتما نسبت به رعايت شرايط زنجيره سرد از سوي فروشندگان اطمينان حاصل کنید، مقتضي است از خريد گوشت و ساير فرآورده‌هاي دامي خارج از يخچال جدا خودداري نماييد. 

2. در صورتيكه اقدام به خريد گوشت چرخ كرده مي‌کنید توصيه مي‌شود، پس از خريد گوشت‌هاي داراي ليبل و تاريخ مصرف، نسبت به چرخ كردن آنها اقدام شود و از خريد گوشت‌هايي كه قبلا چرخ شده اند خودداري شود. همچنين برخي از شركت‌هاي معتبر اقدام به فروش گوشت‌هاي چرخ كرده بسته بندي شده مي‌کنند كه مي‌توانيد از آنها نيز تهيه فرماييد. 

3. يكي از روش‌هاي ساده كنترل كيفي ماهي‌هاي منجمد، استفاده از يك شيء فلزي داغ است.

به اين شكل كه شيء فلزي مانند چاقو را داغ كرده و در بافت ماهي و يا هر نوع فرآورده خام ديگر داخل کنید در صورتيكه ماهي از نظر كيفي مناسب باشد بويي شبيه بوي كباب گوشت و يا ماهي متصاعد خواهد شد؛ در غير اينصورت بوي نامطبوعي استشمام خواهد شد كه مي‌تواند ما را در انتخاب كمك کند.

البته اين روش تنها يكي از روش‌هاي ابتدايي است و تشخيص كيفيت ماهي جز به روش‌هاي آزمايشگاهي امكان پذير نيست. لذا توصيه مي‌شود حتي المقدور از ماهي‌هاي منجمد و بسته بندي داراي تاريخ توليد و انقضا (با در نظر گرفتن ظاهر مناسب، بدون خونابه و يا نرمي بافت و يا تغيير شكل و رنگ و بوي نامطبوع ) استفاده شود. 

4. شير به عنوان يكي از منابع تامين عناصر ضروري بدن و پروتئين است، همانطور كه بارها تذكر داده شده است اين محصول بايد به صورت پاستوريزه و در بسته بندي‌هاي معتبر عرضه شود و هرگونه فروش شير بصورت فله مورد تاييد اين اداره نیست لذا با ذكر اين نكته كه شيرهاي فله چه از نظر كيفي و چه از نظر كمي هيچ گونه مزيتي نسبت به شيرهاي پاستوريزه ندارند و احتمال وقوع بيماري بروسلوز يا تب مالت در آنها بسيار زياد مي‌شود، اكيدا توصيه مي‌شود از خريد اين گونه شير خودداري کنید. 

5. در برخي موارد مشاهده مي‌شود كه بدليل بزرگي لاشه بوقلمون، در برخي از مراكز فروش، اقدام به قطعه بندي آن مي‌کنند که این عمل غیر مجاز است؛ لذا توصيه ميشود از خريد بوقلمون‌هاي خارج از بسته بندي خودداري شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار