پنجاه بدر از آیین‌های باستانی و مذهبی در بین مردم قزوین است. طبق این سنت، مردم قزوین هر ساله با فرارسیدن نوزدهم اردیبهشت به محل مصلی شهر قزوین به پاس تشکر از نعمات الهی از جمله بارش باران دور هم جمع می‌شوند.
کد خبر: ۶۰۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 09 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،پنجاه بدر از آیین‌های باستانی و مذهبی در بین مردم قزوین است. طبق این سنت، مردم قزوین هر ساله با فرارسیدن نوزدهم اردیبهشت به محل مصلی شهر قزوین به پاس تشکر از نعمات الهی از جمله بارش باران دور هم جمع می‌شوند. این آیین به نوعی سپاسگزاری و نیز درخواست مردم از خداوند برای نزول باران است كه طی مراسمی خاص  همانند "سیزده به در"برگزار می‌شود. 

01

01

242

.23

422

پخت و توزیع غذاهای نذری نیز بخش دیگری از مراسم پنجاه بدر قزوینی‌ها است که حین اجرای آیین‌های مذهبی گفته شده میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود؛ از جمله این غذاها آش، دیماج، هندوانه، نان و پنیر و سبزی است. مراسم پنجاه بدر تنها به قزوینی‌ها تعلق دارد.

14

42

142

 

0425441

 مراسم سنتی پنجاه بدر شبیه همان سیزده بدر است که البته به آن اندازه شناخته شده نیست، اما در میان مردم قزوین هنوز هم پابرجا است و قزوینی‌ها در این روز که به عبارتی پنجاهمین روز از سال جدید است، از خانه بیرون می‌زنند و به دامان طبیعت می‌روند تا از خداوند به خاطر نعمت‌هایش تشکر کنند و در واقع پنجاه بدر رسم دینی و آیینی است که هم با باورهای مذهبی مردم و هم با اعتقادات آیینی و سنتی‌شان سر و کار دارد. این مراسم در مصلی قزوین هر ساله برگزار می‌شود.
 
چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آیین پنجاه بدر نماز شکر به جا می آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبه‌رو باشند در این مراسم به خواندن دعاهای مربوطه مشغول می شوند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار