موضع نمایندگان مجلس در قبال تصمیم ترامپ؛
تابناک گیلان / دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا ساعت 2 بعدازظهر به وقت واشنگتن (ده و نیم شب تهران) اعلام کرد: آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های هسته‌ای آمریکا برمی‌گردد. پس از آن، حسن روحانی، برنامه ای را در خصوص برجام و آینده آن تبیین کرد و گفت: از این لحظه توافق هسته‌ای بین ایران و پنج کشور (بدون آمریکا) خواهد بود.
کد خبر: ۶۰۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱ 10 May 2018

تابناک گیلان / دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا ساعت 2 بعدازظهر به وقت واشنگتن (ده و نیم شب تهران) اعلام کرد: آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های هسته‌ای آمریکا برمی‌گردد. پس از آن، حسن روحانی، برنامه ای را در خصوص برجام و آینده آن تبیین کرد و گفت: از این لحظه توافق هسته‌ای بین ایران و پنج کشور (بدون آمریکا) خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ اما این موضوع با واکنش نماینده‌های مجلس نیز مواجه شد و با اینکه برخی نمایندگان از این موضوع استقبال کردند، بیشتر آنان بر لزوم ایجاد وحدت در جامعه تأکید کردند و بر این باور بودند که نباید با انجام حرکات تحریک آمیز، جو جامعه خارجی و داخلی را متشنج کرد.

بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: این کاری که ترامپ انجام داد و از برجام خارج شد، خلاف عرف دیپلماتیک و خلاف منطق بود و به نظر نمی رسد، هیچ آدم منصفی آن را تأیید کند؛ اما نکته مهم، عملکرد ماست که در قبال خروج آمریکا، چه کاری از خود نشان می دهیم.

وی گفت: به نظر من، این موضوع مهم تر از موضوع خروج است و باید منطق و تصمیم واحدی در این زمینه گرفته شود و کل کشور و کل حاکمیت و افکار عمومی پیرو یک تصمیم واحد باشند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود افزود: تصمیم های احساسی و عجولانه می تواند در راستای منافع ترامپ باشد و بعضی از تصمیمات و اقدامات مخصوصا از مراکز رسمی کشور، بهانه دست آنها بدهد و مواضع آنها را ـ که حتی در افکار عمومی خود امریکا نسبت به این موضوع منفی است ـ تقویت کند. اعتقاد دارم، تصمیمات باید با حوصله، دقت و درایت کامل گرفته شود.

این نماینده در ادامه یادآور شد: پایبندی کشورهای دیگر به برجام هم به عملکرد ما بستگی دارد؛ یعنی اگر ما بهانه به دست آنها بدهیم و تصمیم احساسی بگیریم و مثلا برجام را به آتش بکشیم، باعث تحریک آنها خواهد شد. در واقع این کار حرکتی نمادین نیست، بلکه نشان از تصمیم حاکمیت دارد؛ بنابراین، باید در نمایش های خود دقت کرد و تصمیمات نظام را با دقت زیر نظر گرفت. ماندن همه در برجام، به تصمیم و عملکرد ما بستگی دارد؛ پس نباید بهانه به دست فرصت طلبان داد.

وی با اشاره به اوضاع اقتصادی و قراردادهای تجاری بین ایران و کشورهای دیگر گفت: به نظر نمی رسد که بخش های خصوصی، بخواهند منافع خود را در مقایسه با ایران و آمریکا به خطر اندازند. در واقع دولت ها نمی توانند بخش خصوصی را وادار به کاری کنند، چون همه چیز بسته به میزان منافع آنهاست.

حسن کامران، نماینده اصولگرای مجلس نیز در خصوص این موضوع در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: ما باید در هر شرایطی، وحدت داشته باشیم و در اجرای آن، سردمداران نیز با سعه صدر و حوصله تدبیر کنند و اگر شاخ و شانه هم برای یکدیگر کشیدند، باید برخی مسائل را در نظر بگیرند تا اشکالی ایجاد نشود.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون شرایط خاص ایجاد شده؛ بنابراین، عقلا باید جامعه را به سمتی ببرند که ایجاد وحدت کند و جناح های چپ و راست با تکریم ارباب رجوع سعی در ایجاد انسجام بیشتر نمایند.
اکنون وقت کار است و باید همه مردانه و بی مزد کار کنند؛ ضمن اینکه باید قلمرو رفتار ما نیز ارباب و رعیتی نباشد. باید گره مردم را باز کنیم و ایجاد نگرانی نکنیم. در شرایطی که استکبار و پادوهای آنها دست به کار شده اند، ما نیز باید وحدت خود را عمیق تر کرده تا در هدر رفت انرژی صرفه جویی کنیم.

این نماینده در پایان اظهار داشت: باید نقشه راه خود را در چشم انداز و برنامه ششم توسعه دهیم و همانند زمان جنگ، یکپارچه شویم و همه را از این موضوع آگاه کنیم. نباید رفتار احساسی از خود نشان داده و به دست دشمنان گزک دهیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار