رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین:
رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین گفت: در صورت توجه به پرداخت زکات و اجرای این فرضیه دینی می توانیم فقر را از جامعه بزداییم.
کد خبر: ۶۰۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 16 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،حجت الاسلام باب الله شهسواری روز چهارشنبه در نشست زکات که در مسجد روستای گازرخان «از توابع الموت شرقی» برگزار شد، بیان کرد: با توجه به این که  اسلام به صورت یک مکتب صرفاً اخلاقی و یا فلسفی و اعتقادی ظهور نکرد بلکه به عنوان یک آئین جامع، که تمام نیازمندی های مادّی و معنوی در آن پیش بینی شده، پا به عرصه ظهور گذاشت.

وی افزود: با توجه به این که اسلام، از همان عصر پیامبر(ص) با تأسیس حکومت همراه بود، و همچنین با توجه به این که: اسلام، توجه خاصی به حمایت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتی دارد، روشن می شود که نقش «بیت المال»، و «زکات» که یکی از منابع درآمد «بیت المال» است، از مهمترین نقش ها است.

رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین توضیح داد: شکی نیست هر جامعه ای دارای افراد از کار افتاده، بیمار، یتیم بی سرپرست، معلول، و امثال آنها است، که باید مورد حمایت قرار گیرند؛ مر حکومتی برای حفظ موجودیت خود در برابر هجوم دشمن، نیاز به سربازان مجاهدی دارد که، هزینه آنها از طرف حکومت پرداخته می شود. همچنین، کارمندان حکومت اسلامی، دادرسان و قضات، و نیز وسائل تبلیغاتی و مراکز دینی، هر کدام نیازمند به صرف هزینه ای هستند، که بدون یک پشتوانه مالی منظم، و مطمئن، سامان نمی پذیرد.

وی افزود: به همین دلیل در اسلام، مساله زکات که در حقیقت یک نوع «مالیات بر درآمد و تولید» و «مالیات بر ثروت راکد» محسوب می شود، از اهمیت خاصی برخوردار است، تا آنجا که در ردیف مهمترین عبادات قرار گرفته و در بسیاری از موارد با نماز همراه ذکر شده و حتی شرط قبولی نماز شمرده شده است.

شهسواری بیان کرد: حتی در روایات اسلامی می خوانیم؛ اگر حکومت اسلامی از شخص یا اشخاصی، مطالبه زکات کند، و آنها در برابر حکومت ایستادگی کنند، و سرباز زنند، مرتدّ محسوب می شوند، و در صورتی که اندرزها در مورد آنها سود ندهد، توسّل به نیروی نظامی، در مقابل آنها جایز است.

وی با اشاره به برخی موارد تاریخی گفت: داستان اصحاب «ردّه» «همان گروهی که بعد از پیامبر(ص) از پرداخت زکات سر باز زدند و خلیفه وقت به مبارزه با آنها برخاست»، و می گویند: حتی حضرت علی(ع) نیز این مبارزه را امضاء کرد و حتی یکی از پرچمداران در میدان جنگ بود، از این قبیل است.

رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرماید: کسی که یک قیراط از زکات را نپردازد نه مومن است و نه مسلمان، و ارزشی ندارد، فرمود: از روایات مختلف چنین مستفاد می شود: حدود و مقدار  زکات چنان دقیق در اسلام تعیین شده که، اگر همه مسلمانان زکات اموال خویش را به طور صحیح و کامل بپردازند، هیچ فرد فقیر و محرومی در سرتاسر کشور اسلامی باقی نخواهد ماند.

وی نگاه صحیح به زکات را لازمه اجرای فریضه زکات دانست و اظهار کرد: ادای زکات باعث حفظ اصل مالکیت و تحکیم پایه های آن است، به طوری که اگر مردم، این اصل مهم اسلامی را فراموش کنند، شکاف و فاصله میان گروه ها آن چنان می شود که، اموال اغنیاء نیز به خطر خواهد افتاد.

 شهسواری تصریح کرد: در اهمیت زکات همین بس که از جمله فصول ممیز شرک و اسلام و مرز بین کفر و ایمان معرفی شده است که ایتای زکات را شرط ورود به دین و جماعت مسلمانان دانسته است.

وی توضیح داد: در قرآن دستور اجتناب و دست کشیدن از قتال با مشرکان منوط به تحقق سه شرط توبه از شرک، اقامة نماز و ایتای زکات است که این امر نشان دهنده اهمیت زکات در ابعاد مختلف جامعه اسلامی است از طرفی تقارن همیشگی بین نماز و زکات در آیات کریمة قرآن خود دلالت بر اهمیت و جایگاه پر منزلت و اساسی آن داشته و به عنوان اصل و رکن دین و احکام اسلامی مشخص شده است.

رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: در روایات بسیاری نیز آمده است که زکات از ارکان خمسة اسلامی است و اساس اسلام بر آن استوار است؛ یعنی زکات از جملة اصول مبانی اسلامی است که با نبودن آن، اصل بنا و کیان اسلام در معرض تخریب و نابودی قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: البته این سخنان و روایات به این معنا نیست که یکی از رکنها بر بقیه ارجحیت دارد چراکه اصل ولایت افضل بر تمامی رکنهاست.

شهسواری یادآورشد: امروز کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس تعالیم و دستورات دین مبین اسلام تلاش کرده است تا با روشنگری و ارتقای سطح بینش افراد مختلف زمینه ارتقای امر زکات را در جامعه فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار