سرپرست اداره شیلات استان مازندران با اعلام خبر فوق گفت: همچنین وجود تعداد زیادی حلقه چاه کشاورزی سطحی و نیمه عمیق، استان مازندران را به عنوان یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور تبدیل کرده است.
کد خبر: ۶۰۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 19 May 2018

به گزارش تابناک : محمدزاده سرپرست اداره شیلات استان مازندران با اشاره به توسعه چشمگیر تولید ماهیان سردآبی طی یک دهه گذشته، اذعان داشت: میزان تولید ماهیان سردآبی استان  از ۹ هزار و ۱۶۹   تن در  سال ۱۳۸۷  به رقم  ۱۴ هزار و۳۵۷  تن در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

وی کسب مقام دوم و یا سوم تولید ماهیان سردآبی در چند  سال گذشته در سطح کشور را نتیجه زحمات و تلاش های آبزی پروران و وجود نیروهای متخصص و مجرب در استان دانست.

سرپرست اداره شیلات استان مازندران بیان داشت: منابع تولید ماهیان سردآبی در استان مازندران شامل پرورش ماهیان سردآبی در مناطق کوهستانی با استفاده از رودخانه مستعد و مناسب  و پرورش ماهیان سردآبی در مناطق جلگه ای با استفاده از چاه کشاورزی است.

مهندس محمدزاده، ارتقای بهره وری در مراکز آبزی پروری با استفاده از تکنولو‍ژی‌های نوین آبزی پروری با اجرای سیستم های مکانیزاسیون، تولید محصولات رقابتی و باکیفیت و صادرات محور، توجه ویژه به بازار و فرورش محصولات تولیدی با محوریت صادرات به خارج از استان و سایرکشورها را از عوامل موثر در توسعه پایدار پرورش ماهی قزل آلا در مازندران عنوان کرد.

این مقام مسئول در شیلات استان مازندران با اشاره به اینکه درحال حاضرحدود ۳۱۰ مرکز آبزی پروری ماهیان سردآبی در استان با تعداد هزار و ۸۰۰ نفر از طریق پرورش ماهی قزل آلا فعال هستند، اظهار داشت: گردش ریالی تولید ماهی قزل آلا در سال گذشته ۲۰۰ میلیاردتومان بوده است.

۵۵ میلیارد ریال؛ ارزش اقتصادی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

سرپرست شیلات مازندران در ادامه گفته های خود به تولید ماهیان زینتی از سوی پرورش دهندگان مازندران اشاره کرد و گفت: با افزایش جمعیت و آپارتمان نشینی تمایل به نگهداری ماهیان آکواریومی و گیاهان آبزی به دلیل شرایط خاص اعم از عدم وجود بیماری های مشترک، عدم وجود شرایط آزار دهنده مانند صدا و بو  و  زیبایی چشم نواز بیشتر شده است همچنین نگهداری اینگونه ماهیان  می‌تواند به عنوان یکی از سرگرمی ها و لوازم زینتی در منزل، محیط کار، سالن های انتظار و ... به کار گرفته شود.

 مهندس محمدزاده با بیان اینکه ماهیان زینتی به واسطه رنگ‌های متنوع و حرکات  موزون و چشم نواز در منازل و سایر مکان ها نگهداری می شود، خاطرنشان ساخت: با توجه به نیاز بسیار کم آب و فضا تقاضای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی روز به روز در حال افزایش است.

وی درباره وضعیت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در سال گذشته، اظهار داشت: در سال گذشته، دو میلیارد و ۶۲۲ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در قالب ۲۲ مرکز پرورش ماهیان زینتی در استان مازندران تولید شد.

به گفته مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، حدود ۳۰ درصد آنها از طریق رهاکردن ماهیان وارداتی و مابقی از طریق تکثیر در داخل استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ گونه از انواع ماهیان زینتی در استان تکثیر و پرورش داده می‌شوند، بیان داشت: ماهیان تولید شده شامل  دو گروه زنده‌زا از جمله گوپی، مولی، پلاتی، دم شمشیری و ... و تخم گذار از قبیل سیچلایدها، اسکار، بارب‌ها، گلدفیش‌ها، کوی، انجل و ... هستند.

این مقام مسئول در شیلات استان مازندران، ارزش اقتصادی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در سال گذشته را ۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تعداد ۸۷ نفر به صورت مستقیم در این بخش اشتغال دارند.

محمدزاده تاکید کرد: شهرستان‌های قائمشهر، جویبار و سوادکوه بیشترین میزان تولید ماهیان زینتی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار