مدیر تشکل یاران کتاب داراب گفت: پلان تعریف‌شده در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و فعالیت‌های تشکل یاران کتاب ما را به سمت راه‌اندازی بزرگ‌ترین دوره آموزش قصه‌گویی کشور سوق داده است.
کد خبر: ۶۰۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 21 May 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: تشکل یاران کتاب داراب سازمانی مردم‌نهاد است که از ابتدای سال ۹۵ در داراب آغاز به کارکرد و همه اعضای آن افتخاری کار می‌کنند. شعار یاران کتاب این است که برای یک جامعه توسعه‌یافته نیاز به حضور آدم‌های توسعه‌یافته است و آدم‌ها توسعه پیدا نمی‌کنند مگر اینکه مطالعه کنند.

این شعار طی دو سال فعالیت تا حدودی محقق شده و فعالیت‌ها و برنامه‌های تشکل یاران کتاب مسیر آینده را روشن و هموارساخته است. این مهم البته بدون همکاری مسؤولان به‌ویژه آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد و اداره کل کتابخانه‌های استان فارس امکان‌پذیر نبوده است.

این سمن از استانداری مجوز لازم را دریافت و مراحل ثبت آن رو به اتمام است. نشست کتاب‌خوان که یک هفته در میان به‌طور منظم برگزار می‌شود و در هر جلسه سه کتاب معرفی و بررسی می‌شود همچنین تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی، توزیع کتاب در مدارس، برپایی کلاس‌های قصه‌گویی برای کودکان، کارگاه‌های آموزش فلسفه برای کودک و... بخش‌هایی از فعالیت تشکل یاران کتاب است.

هزینه‌ برنامه‌های آن از طریق مدیریت تشکل پرداخت‌شده اما وی اظهار امیدواری می‌کند که با رشد یاران کتاب، خیرین در نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه میان مردم مشارکت کنند. یاران کتاب با برنامه‌های نشست کتاب‌خوان و حضور در مکان‌های عمومی توانستند فضای مطالعه را به عموم مردم منتقل کنند.

 

برگزاری بزرگ‌ترین کلاس‌های قصه‌گویی کشور در داراب

مدیر تشکل یاران کتاب داراب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار داشت: بزرگ‌ترین هدف تشکل یاران کتاب ترویج فرهنگ مطالعه و عادت دادن بچه‌ها به مطالعه است و در این راستا از دو سال پیش تاکنون به‌صورت پراکنده کلاس‌های قصه‌خوانی در نقاط مختلف داراب برگزارشده است.

مجتبی رئیسی ادامه داد: امسال با هماهنگی فرماندار داراب و از طریق ابلاغ به بخشداران و دهیاران، دهیار هر روستا باید یک بانوی مسلط به قصه‌گویی را آموزش داده و تا ابتدای تیرماه به تشکل یاران کتاب معرفی کند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون کتاب‌ها آماده‌شده و برای ۲۰۰ روستا قابل‌ارائه است، افزود: این کتاب‌ها از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رده سنی ۵ تا ۱۰ سال انتخاب‌شده و مورد تائید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: مربیانی که توسط دهیاران معرفی می‌شوند از ابتدای تیرماه جاری در روستای خود فراخوان داده و کودکان را گردآوری می‌کنند همچنین با هماهنگی آموزش‌وپرورش و اداره اوقاف در کلاس‌های قصه‌گویی در مدارس، مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: رده‌ها در قالب طرح اوقات فراغت برپا می‌شود اما پس از فصل تابستان نیز حداقل هفته یک‌بار ادامه می‌یابد.

 

توزیع 20 هزار جلد کتاب در مدارس شهرستان داراب

این وکیل دادگستری گفت: تاکنون ۲۰ هزار جلد کتاب درزمینهٔ آموزش ابتدایی با هماهنگی آموزش‌وپرورش در مدارس سطح شهرستان داراب ارائه‌شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه کتاب‌ها مناسب دانش آموزان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان ارائه‌شده است، اضافه کرد: نمایندگان تشکل یاران کتاب به مدارس و کلاس‌ها سرکشی کرده و به‌جای تشویق کودکان، معلمانی را که با ما همکاری بهتری داشته باشند موردتقدیر قرار داده تا برای سایرین انگیزه ایجاد شود.

وی بابیان اینکه خروجی کلاس‌های قصه‌گویی کاملاً ملموس و قابل‌مشاهده است، گفت: با اجرای برنامه‌های یاران کتاب، علاقه‌مندی کودکان به مطالعه بهتر از گذشته شده و با پلان تعریف‌شده و همکاری مسؤولان به جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین برنامه قصه‌خوانی کشور در داراب شکل می‌گیرد.

 

برپایی کارگاه‌های آموزشی فلسفه برای کودک

مدیر تشکل یاران کتاب داراب بیان کرد: تجهیز کتابخانه روستاهای رستاق، بخش مرکزی، برپایی کلاس‌های قصه‌خوانی در مناطق جنوب شهر مدارس داراب و برپایی کارگاه‌های آموزش فلسفه برای کودک از دیگر برنامه‌های تشکل بوده است.

رئیسی ادامه داد: کارگاه‌های آموزش فلسفه برای کودک اسفند سال گذشته با حضور ۳۰ تن از معلمان برگزار شد و تیرماه امسال نیز با حضور ۴۰ نفر از معلمان بخش جنت، شهریورماه در بخش مرکزی و مهرماه در بخش فورگ برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: کارگاه‌های فلسفه برای کودک تحت نظر دانشگاه خوارزمی تهران و با مدیریت دکتر یحیی قائدی مدیر گروه علوم تربیتی این دانشگاه برپا می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: شاید با شنیدن نام فلسفه برای کودک مخاطب متعجب شود و این سؤال در ذهنش پیش بیاید که آیا ما می‌خواهیم به بچه‌ها گزاره‌های فلسفی و آموزه‌های فیلسوفان را آموزش دهیم!؟ اما این‌طور نیست چراکه در این کارگاه‌ها به کودکان فلسفیدن یعنی پرسشگری را آموزش می‌دهند.

مدیر تشکل یاران کتاب تأکید کرد: بچه‌ها در این کارگاه‌ها پرسشگری را می‌آموزند و کودکانی که پرسشگری را خوب یاد بگیرند راه زندگی را نیز بهتر پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در این کارگاه‌ها تمام معیارهای موجود در آموزش فعلی حفظ و تنها روش انتقال مطلب به دانش آموزان تغییر می‌یابد همچنین معلم از حالت متکلم وحده خارج‌شده و بچه‌ها در تمام مباحث و درس‌ها شرکت و همفکری می‌کنند که این نوعی تمرین برای اندیشیدن است.

رئیسی اظهار داشت: مردم شاید به یاران کتاب خرده بگیرند که باوجود مشکلات معیشتی و اقتصادی پرداختن به مطالعه دشوار است اما اگر بچه‌ها را از کودکی به مطالعه عادت دهیم و انرژی بگذاریم، بچه‌هایی که اکنون دغدغه معیشتی ندارند هنگامی‌که بزرگ شدند با گرسنگی می‌خوابند اما بدون کتاب نمی‌خوابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار