تابناک گیلان / مجلس شورای اسلامی از لحاظ قانونگذاری و نظارت در جایگاه والایی در سپهر سیاسی کشور قرار دارد. دو ابزار قانونگذاری و نظارت سبب شده تا این قوه برای پیشبرد اهداف کشور تاثیرگذاری فراوانی داشته باشد. اما
کد خبر: ۶۱۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 30 May 2018
تابناک گیلان / مجلس شورای اسلامی از لحاظ قانونگذاری و نظارت در جایگاه والایی در سپهر سیاسی کشور قرار دارد. دو ابزار قانونگذاری و نظارت سبب شده تا این قوه برای پیشبرد اهداف کشور تاثیرگذاری فراوانی داشته باشد. اما
 
مجلس دهم که دو سال از عمر آن سپری شد و اینک وارد سال سوم و با ساختار جدید هیئت رئیسه می شود، چه نقشی در این امر توسعه و پیشبرد اهداف کشور داشته است.

در ادامه به بررسی برخی وقایعی که در این مجلس افتاده است، می پردازیم.  


شکست عارف و رای آوری لاریجانی
در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم بود که تکلیف تقریبا دو سال از مجلس مشخص شد. لاریجانی و عارف روبروی هم صف آرایی کردند که در عاقبت عارف مغلوب این رقابت درون خانواده مجلس با 103 رای ماخوذه شد. البته اصلاح طلبان در کسب دو کرسی نائب رئیسی اول و دوم توفیق یافتند. هر چند که در آرای این دو نیز در کنار آرای سیاسی آرای دیگری مانند رای آذری زبانان مجلس به «مسعود پزشکیان» و توافق اصولگرایان مجلس برای رای دادن به این دو مطرح بود. به هر جهت ساختار هئیت رئیسه مجلس تقریبا طی دوسال همان ساختار اولیه بود.
 

نتیجه "تقریباً هیچ" جلسه غیرعلنی مجلس با زنگنه
قرارداد توتال که این روزها دوباره با پا پس کشیدن این شرکت فرانسوی از پارس جنوبی و بدعهدی این شرکت بر سر زبان ها افتاده، در زمان انعقاد نیز به دلیل سابقه بدعهدی فرانسوی ها و بخصوص این شرکت با جار و جنجال همراه بود. در این حیطه قرار شد که نمایندگان مجلس با وزارت نفت برای این موضوع جلسه بگذارند. سئوال اصلی این بود که توتال چقدر در توسعه فاز 11 پارس جنوبی جدی است و چقدر به کمک این شرکت در توسعه نفتی کشور نیاز داریم؟

در آن زمان، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت در آخرین نشست خبری این موضوع بر اینکه قرارداد توتال طبق برنامه جلو برود تاکید کرد: «به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند.»

در همین رابطه، «هدایت الله خادمی»، یکی از نمایندگان مجلس درپاسخ به "جلسه غیرعلنی امروز مجلس چه نتیجه‌ای در بر داشت؟"، گفت: «تقریباً هیچ! وزیر نفت صحبت‌هایی را مطرح کرد و نمایندگانی این صحبت‌ها را تأیید کردند و پاسخی هم به منتقدان داده نشد و رأی‌گیری هم انجام نشد و جلسه تمام شد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تصریح کرد: «چهارشنبه گذشته که در هیئت تطبیق مجلس بودیم، آنها هم عجله داشتند که زودتر مدل قراردادی را تأیید کنند، امروز هم با عجله همه چیز بیان شد که بگویند که در مجلس هم مسئله قراردادها را مطرح کرده‌ایم، برخی نمایندگان هم از ابتدای جلسه در تأیید حرفهای وزیر نفت پیشگام بودند و انگار ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که توتال بیاید و میادین کم‌ریسک ایران برای توسعه را برای سالهای سال در دست بگیرد.»


اقدام نادر دختر صفدر
در زمانی که حقوق های نجومی در صدر اخبار کشور بود و افکارعمومی از این جریان به شدت عصبانی بود، اتفاقی نادر در مجلس شورای اسلامی افتاد. در این حیطه، سیده فاطمه حسینی، نماینده اصلاح طلب و فرزند سیدصفدر حسینی، مدیر نجومی بگیر دولت، به یکباره و خارج از دستور کار مجلس که در آن وزیر ارتباطات وقت، «محمود واعظی» برای رسیدگی به مسائل این وزارتخانه در مجلس حضور داشت، اقدام به بیانیه خوانی برای دفاع از خانواده خود کرد.

علی مطهری که ریاست مجلس را بر عهده داشت چندین بار به این نماینده اصلاح طلب تذکر داد اما این نماینده مصرانه بیانیه خود را تا انتها در تریبون مجلس خواند و آقازادگی خود را به رخ دیگران کشید. موضوعی که به شدت از سوی افکارعمومی مورد نکوهش قرار گرفت و یکی از نادرترین اقدامات نمایندگان در ادوار مختلف مجلس به شمار می آید.


طرح ضد آزادی فراکسیون امید 
اقدام فراکسیون امید در ارائه طرحی برای بازداشت سؤال‌کنندگان و منتقدان، صدای همه حتی اصلاح‌طلبان‌ را هم درآورد. رئیس فراکسیون امید به همراه چند تن از چهره‌های دیگر این فراکسیون طرحی دو فوریتی را درخصوص برخورد با افرادی که در سخنرانی‌ها و تجمعات مختلف دست به بی‌نظمی و به هم زدن مجالس می‌زنند تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

در طرح این نمایندگان آمده است که: «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.» 

یک روزنامه اصلاح طلب درباره این طرح نوشت: «به واقع مشخص نیست که نیت طراحان چنین طرحی چیست اما با کمی دقت می‌توان متوجه شد که چنین طرح‌هایی مصداق بارز «گل به خودی» است. در این قریب به یک سالی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد از جمله ایراداتی که به نمایندگان اصلاح‌طلب گرفته می‌شد این بود که چرا در موضوعات رخ داده در حوزه سیاست داخلی اینقدر منفعل عمل می‌شود و آقای عارف و سایر همراهان سیاسی ایشان در مجلس معمولا مشی و روشی همراه با سکوت را برگزیده‌اند. حالا با تهیه چنین طرحی آدمی به این نتیجه می‌رسد که چه خوب است که حضرات به همان سکوتشان ادامه دهند، حداقل در آن صورت شاهد چنین طرح‌های عجیب و غریبی نخواهیم بود.»


سلفی نمایندگان امید با خانم موگرینی و حمله تروریستی به مجلس
نمایندگان مجلس چندین بار سلفی‌های حاشیه ساز گرفته اند. یکی از این سلفی‌ها در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم رخ داد. پس از برگزاری این مراسم، یکی از اعضای وزارت خارجه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به سمت نمایندگان هدایت کرد که در این زمینه نمایندگان که اغلب آنان از فراکسیون امید بودند با شوق و شور وصف ناشدنی با حرکاتی که در شان مجلس نبود با این خانم عکس سلفی گرفتند. انتشار تصاویر این سلفی‌ها همه را در شوک و بهت فرو برد. در این عرصه افکارعمومی به شدت برآشفت که چرا نمایندگان ملت، شان ملت ایران را رعایت نمی کنند. البته نمایندگان اصلاح طلب پاسخ دادند که این سلفی‌ها به معنای دوستی میان نمایندگان ایران و اروپاست که بعدها با تحریم های بیشتر اروپا علیه ایران این دوستی پاسخ داده شد.

سلفی دوم نیز در اوج حملات تروریستی به مجلس صورت گرفت. با مقاومت و هوشیاری نیروهای امنیتی مجلس، درب‌های اصلی صحن بسته شد و تروریست ها به جای اینکه به صحن راه یابند وارد اتاق های نمایندگان مجلس شدند که این باعث شد از فاجعه در مجلس دهم جلوگیری شود. در این زمینه مجلس جلسه علنی داشت و در بیرون از آن صدای تیر و جدال نیروهای امنیتی با تروریست های داعشی به گوش می رسید. برخی نمایندگان برای اینکه از صحت و سلامت خود خبر دهند با هم در مجلس عکس سلفی گرفتند.



حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی 
صبح روز چهارشنبه 17 خردادماه سال 96 افراد مسلح در پوشش مراجعه کننده، وارد راهروی ورودی مجلس شده و با ماموران حفاظتی درگیر شدند. در پی تیراندازی و درگیری مسلحانه مهاجمان مسلح با نیروهای حفاظتی تعدای از نیروهای حفاظت و شماری از مردم عادی و مراجعه کنندگان شهید یا مجروح شدند. اما در جریان رد و بدل شدن تیراندازی میان تروریست‌ها و نیروهای امنیتی مجلس و اشتباه تروریست ها آنها به ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس رفتند و همانجا نیز به هلاکت رسیدند. در این جریان یکی از نمایندگان مجلس که شاهد اتفاقات بود با تروریست ها درگیر شد. 

تروریست ها به موازات حمله به مجلس به حرم امام خمینی(ره) نیز حمله ور شدند. در این حمله تروریستی یکی از مهاجمان وقتی خود را در محاصره نیروهای پلیس دید با دویدن به سمت حرم امام مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد و کشته شد. پس از این واقعه بسیاری از افراد وابسته به داعش در کشور شناسایی و دستگیر شدند.



انتقام موشکی سپاه از داعش و پاسخ قابل تامل برخی نمایندگان
پس از واقعه حمله تروریستی به مجلس و حرم امام راحل بود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در آخرین دقایق روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۹۶ و همزمان با آخرین شب قدرماه رمضان با نام عملیاتی «لیلةالقدر» بوسیله ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان مواضع داعش (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود ۶۵۰ کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد. 

این حمله غرور آفرین که انتقام موشکی سپاه از حملات تروریستی بود با تقدیر و تشکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد اما متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس این بیانیه تقدیر آمیز را امضا نکردند.

در همین رابطه، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اظهار تاسف از عدم امضاء بیانیه تقدیر از حملات موشکی سپاه گفت: «برای ما هم جای تعجب داشت، در حالی که این اقدام سپاه باعث خرسندی و خوشحالی همه ملت ایران شد ولی در این شرایط برخی از مسئولان کشور حتی عکس العمل نشان ندادند و سکوت کردند.»

وی افزود: وقتی نماینده ایی نامه ارائه شده دراین خصوص  را امضا نمی کند یعنی موافق نیست.ما متاسفانه بسیار زیاد شاهدیم افرادی که خوشحالی دشمنان قسم خورده ایران برایشان مهمتر است و هنگامی که این دشمنان قسم خورده اخم می کنند اینها هم اخم می کنند و ناراحت می شوند و این اصلا خوب نیست.


درخواست نمایندگان برای محدودیت عکاسان
در مردادماه سال 96 جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواستی را به هیات رئیس مجلس داده‌اند تا برمبنای آن حضور عکاسان خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها در جلسه علنی پارلمان محدود شود. 

«غلامعلی جعفرزاده» ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس ضمن تایید ارائه درخواست عده‌ای از نمایندگان به هیات رئیسه به منظور محدودسازی حضور عکاسان در صحن مجلس گفت: این درخواست بدنبال بروز برخی حواشی و انعکاس برخی تصاویر از صحن مجلس صورت گرفته است.

عضو فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی بدون اینکه از امضاکنندگان درخواست محدودسازی حضور عکاسان در صحن مجلس نام ببرد تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که بهترین شرایط را برای حضور خبرنگاران در مجلس فراهم کنیم.

موضوعی که به جریان آوردن میوه (گلابی) توسط یک نماینده به مجلس ارتباط داده شد. نماینده ای که گفت برای اینکه از محصولات کشاورزی استان خود حمایت کند، دست به چنین اقدامی زده است. اما بعدها مشخص شد که فراکسیون امید در این عرصه بازهم پیشگام بوده است و ماجرا ربطی به گلابی‌های مجلس نداشته است.
 

معاون وزیر یقه خود را در مجلس پاره کرد 
در خردادماه سال 95، خلیل آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی هنگام نطق محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ، با عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل، بر سر موضوعی درگیری لفظی پیدا کرد که به دنبال این درگیری، آقایی یقه‌اش را با فریاد و عصبانیت پاره کرد.
 
در این هنگام نمایندگان به دور آقایی جمع شدند و یکی از نمایندگان نیز قصد داشت با گرفتن دستش جلوی دهان وی، او را آرام کند، اما قضیه پیچیده‌تر از این بود و بالاخره نمایندگان وی را به بیرون صحن مجلس هدایت کردند. علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت از جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس خواست که اوضاع را سر و سامان دهد.


محمود صادقی و ابهام آفرینی درباره قوه قضائیه
محمود صادقی نماینده اصلاح طلبی است که حواشی بسیاری برای خود ایجاد کرده است. تقریبا نوشته‌های وی در شبکه‌های اجتماعی و اغلب اشتباهاتش سبب شده تا افکارعمومی درباره این موارد موضع گیری کنند. ماجرای حساب‌های قوه قضائیه موضوعی بود که صادقی در مجلس مطرح کرد و همواره بر روی آن مانور داد. موضوعی که عاقبت سبب شد تا وی از قوه قضائیه عذرخواهی کند.

این نماینده فراکسیون امید در زمانی که موضوع حساب‌های قوه قضائیه مطرح شد با توئیت‌های جنجالی سعی در ملتهب کردن فضا کرد. این درحالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس نسبت به شبهاتی که وی مطرح کرده بود گفت:‌«صحبت‌های شما متناسب با روابط بین قوا نیست، تذکری که شما در مجلس مبنی بر اینکه حقتان پایمال شده، بیان کردید بنده توضیح دادم که تذکر شما خطاب به وزیر اقتصاد را مشاهده کردم و شما بخشی از این مطالب را اکنون بیان کردید، شما بیان کردید که خطابتان به وزیر اقتصاد بود که براساس کدام ماده قانونی افتتاح این حساب قانونی بوده است؛اما درآن تذکر چیز دیگری را اضافه کردید که بیان کردید براساس کدام قانون به حساب شخصی این مبالغ واریز می‌شود؛این نکته محل اتهام است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که وزیر اقتصاد توضیح می‌دهد که سایت‌ ضد انقلاب دروغ گفته و این پول‌ها در قوه قضاییه به نام قوه قضاییه است، افزود:«از فرزند شهید صادقی توقع نمی‌رود که حرف‌های سایت ضد انقلاب را تأیید کند، زمانی که وزیر اقتصاد به صراحت اعلام می‌کند به این موضوع رسیدگی شده است.»
 

رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم
جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با حواشی جالبی روبرو شد. یکی از این حواشی عدم رای آوری «حبیب الله بیطرف» وزیر پیشنهادی نیرو بود که مجلس در اقدام جالب توجه تنها به وی رای اعتماد نداد. گزینه‌ای که اصلاح طلبان حامی وی بودند.

از میان 17 وزیر پیشنهادی که رئیس جمهوری به مجلس معرفی کرد، بیطرف تنها وزیری بود که نتوانست رای اعتماد بهارستانی ها را کسب کند و مابقی وزیران پیشنهادی با اخذ رای اعتماد، به هیات دولت دوازدهم راه یافتند.

در این رابطه، «احمد صفری» نماینده کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: «برخی نمایندگان استان های زاگرس نشین با توجه به سابقه و رزومه کاری آقای بیطرف در موضوع انتقال آب، معتقدند که با ورود بیطرف به ساختمان شیشه ای وزارت نیرو و تصدی این وزارتخانه، طرح انتقال آبِ غرب و جنوب به مرکز تسریع می شود.»

برخی از نمایندگان زاگرس‌نشین با توجه به اینکه بیطرف یک دوره وزیر نیرو بود و در همان دوره سدهایی ساخته شد که بیشتر باعث کم آبی در این استان‌ها شد، نسبت به وی نظر مثبتی نداشتند و بیطرف در انتها نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

از سوی دیگر وزارت علوم یکی از وزارتخانه‌هایی بود که دولت در مرحله اول نتوانست شخصی را برای تصدی این پست بیابد و در دور بعد «منصور غلامی» به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح شد که توانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد. اصلاح طلبان به نوعی نه موافق و نه مخالف وی بودند و به طور فراکسیونی در رای دهی به وی عمل نکردند و هر کس آتش به اختیار در رای دهی به وی عمل کرد.
 

کواکبیان مغلوب آرای باطله
دومین انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی با کاندیداتوری علی اردشیر لاریجانی و مصطفی کواکبیان برگزار شد که علی لاریجانی با قاطعیت آرا بر صندلی ریاست مجلس دهم تکیه زد.
 
مصطفی کواکبیان هم 11 رأی نمایندگان مجلس را از آن خود کرد این درحالی است که 28 رأی سفید هم به صندوق انداخته شد.  

البته در هنگام رای گیری کواکیبان با فریاد انصراف خود را اعلام کرد اما علی لاریجانی که به عنوان رئیس موقت اداره جلسه را به عهده داشت، اظهار داشت: پس از آغاز اخذ رای‌گیری نمی‌توان از کاندیداتوری اعلام انصراف داد.

لاریجانی در واکنش به فریادهای مکرر کواکبیان که بر اعلام انصراف خود پافشاری می‌کرد و دست خود را بالا می‌گرفت، گفت: ایشان می‌خواهد تا آخر با ما «بای‌بای» کند.

اخذ آراء کمتر از آراء باطله پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و برای یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب رخ داده بود.
 

استیضاح‌های بی نتیجه وزراء
مجلس کارت زردهای بسیاری به وزراء داده است تا وظیفه نظارتی خود را بر کار دولت به خوبی انجام دهد اما در استیضاح وزراء چندان این مجلس نتوانسته اقتدار نظارتی خود را نشان دهد. در همین رابطه می توان به استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی، « عباس آخوندی» وزیر راه شهرسازی و وزیر و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی سه وزیر دولت دوازدهم در واپسین روزهای سال 96 اشاره کرد که این سه وزیر توانستند دوباره رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند.

اتفاقات مجلس در استیضاح این وزراء تا جایی بود که «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه، 23 اسفند پارلمان، در تذکری، اعلام یک باره استیضاح 3 وزیر کابینه پشت سر هم را دارای ابهاماتی دانست و اظهار اداشت: « به همین دلیل، فراکسیون نمایندگان ولایی وارد این فضای ابهام نشد.»

وی تبعات این نوع استیضاح‌ها را برای مجلس منفی خواند و آینده آن را اینطور پیش بینی کرد: « هیئت رئیسه مجلس از این به بعد استیضاح‌ها را از نظر استحکام بررسی کند تا یک استیضاح با فشار استیضاح‌کنندگان از سوی هیئت‌رئیسه پذیرفته نشود، اگر روند ادامه یابد، تا پایان دوره مجلس دهم، هیچ وزیری را نمی‌توان استیضاح کرد که این ضربه مهلکی به آرای مردم وارد می‌کند.»

انتقاد حاجی بابایی به این نوع استیضاح ها این بود که از این پس با برگزاری چنین مواردی ابزار نظارتی مجلس از کار می افتد و دیگر نمی توان وزیری که مشکلاتی دارد را با استیضاح برکنار کرد.

در همین رابطه، امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در این باره گفت: « یکی از نقاط ضعف مجلس دهم عدم شفافیت آن است و نمایندگان شفافیت لازم را ندارند، معتقدم مجلس دهم در برخورد با وزرا هم نتوانسته قدرت لازم را داشته باشد، خوب نیست که سه وزیر دولت در مجلس استیضاح می‌شود اما انگار نه انگار که آنها استیضاح شده‌اند.»

وی افزود: «  فکر می‌کنم مجلس باید بیشتر به هویت و شخصیت خود توجه کند، اما متاسفانه مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد، مواقعی وجود دارد که ما با دولت هماهنگی و همراهی می‌کنیم برای آنکه مشکلات کشور حل شود که این اقدام خوبی است.»


مجلس و سه لایحه فاجعه آفرین
بررسی سه لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»و «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» یعنی همان لوایح سه‌گانه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران، در دستور کار مجلس قرار دارد. قرار بود که این موارد طی هفته های گذشته در مجلس بررسی شود که به علت اختلاف نمایندگان بررسی های بیشتری بر روی این موارد انجام می پذیرد.

علاء‌الدین بروجردی رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ابعاد لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارتباط آنها با برجام، گفت: با توجه به وجود اختلاف‌نظر نمایندگان درباره (FATF)، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این مهم را به صورت کامل بررسی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر قرار به تصویب (FATF) در مجلس باشد، حق تحفظ برای بندهایی که مغایر با نظر جمهوری اسلامی ایران است در نظر گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس، باید گفت که ایران ضمن اعتقاد عملی و جدی برای مبارزه با تروریسم، تشکل‌های نظامی-سیاسی که وظیفه دفاع مشروع از کشورشان را دارند را تروریسم نمی‌داند.


اشتباه خوانی نماینده مجلس، لوور
چندی پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس در خوانش یک متن، کلمه موزه لوور را اشتباه خواند که نمایندگان دیگر در این زمینه به یاری او آمدند تا خوانش درست انجام شود. این موضوع آنچنان در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت که حتی چندین داب اسمش برای آن ساخته شد.

اکبر رنجبرزاده نماینده مجلسی که کلمه موزه لوو را اشتباه خواند، در این باره گفت: «شرکت در جلسات مختلف مجلس و هم‌زمانی با شمارش آرای استیضاح و شلوغی زیاد در صحن مجلس دلیل اشتباه تلفظ موزه "لوور" بود.»

البته فعالان رسانه‌ای مطرح می کنند که اینگونه اشتباهات به وفور در مجلس اتفاق می افتد که برخی از آنان ناشی از اشتباه نیست و سطح سواد نمایندگان را نشان می دهد.  به عنوان مثال پروانه مافی، نماینده زن تهران خیال می کرد «کاهوی چینی» واقعا از چین می آید و با همین مایه از دانش، درباره سیاست های اقتصادی نظر می داد!

سفرهای اروپایی نمایندگان مجلس

نمایندگان لیست امید در قالب کمیسیون فرهنگی به پرتغال و سپس فرانسه سفر کرده‌اند. با انتشار عکس‌های این نمایندگان در موزه لوور پاریس بود که موج انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به اروپاگردی این نمایندگان آغاز شد. کاربران اغلب سئوال می‌کردند که با این شرایط کشور این نمایندگان در موزه لوور چه می‌کنند؟


موج این انتقادات آنقدر شدید بود که روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «چرا رفتیم فرانسه» سعی کرد در برابر انتقادات خودی نشان دهد اما در آخر با بیان اینکه « آفتاب یزد آمادگی دارد تا در روزهای آتی دست‌آوردها و نتایج واقعی و ملموس این سفرها را منعکس کند.» نتوانست در توجیه تور اروپاگردی نمایندگان فراکسیون امید راه به جایی ببرد. البته پس از آن نیز شفاف سازی در این زمینه صورت نگرفت و مشخص نشد این تور اروپاگردی به چه سبب انجام شده است!

از آتش زدن پرچم آمریکا و برجام تا تقدیم برجام جلد شده به مجلس
پس از اینکه آمریکا با اعلام ترامپ از برجام خارج شد، برخی از نمایندگان به نشانه اعتراض به سیاست‌های یکجانبه و عهدشکنی‌های کاخ سفید، پرچم آمریکا و نمادی از برجام را آتش زدند. در این زمینه نمایندگان اصلاح طلب منتقد این ماجرا شدند که چرا برجام و پرچم آمریکا را در مجلس آتش زده اید و با ابراز مخالفت خود اعلام کردند که اصلاحات با این موضوع موافق نبوده است.


در همین زمینه حتی علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح طلب تهران، برجامی با جلد فاخر را تقدیم مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، کرد. او گفت: «ما وظیفه داریم از این سند بین المللی حفاظت کنیم.»

در مجلس شورای اسلامی دهم اتفاقات و وقایع قابل تاملی رخ داده است که در اینجا شمه‌ای از این وقایع مطرح شد. وقایعی که می توان با نگاه به آن جهت گیری ها و سمت و سوی مجلس دهم را دریافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار