بک دایی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس: نیز در این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به اقتصاد مقاومتی باید در عمل هم محقق شود، اظهار داشت: اگر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اولویت استان فارس باید دستگاه‌های متولی نیز به این موضوع اهتمام داشته باشند.
کد خبر: ۶۱۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 31 May 2018

 تابناک فارس به نقل تسنیم:اسماعیل تبادار در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان فارس با بیان اینکه با بیان اینکه در وضعیت کنونی باید برجستگی مدیریت را در دستور کار قرار دهیم زیرا در تنگنای جدی اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: براساس آمارها 2 درصد از نرخ بیکاری استان فارس کاهش یافته است اما در پهنه اجتماعی نتیجه این کاهش ملموس نیست و جوانان بیکار زیادی در جامعه داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی جلب 550 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس شده بود که با تلاشی که در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری انجام شد این رقم به یک میلیارد و 8 میلیون دلار رسید، افزود: در کنار جلب سرمایه‌گذار باید کارگروه جذب سرمایه‌گذاری هم فعال شود تا با جذب سرمایه داخلی و خارجی به ایجاد اشتغال پایدار برسیم.

استاندار فارس با بیان اینکه بحث جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و رونق تولید اولویت اول استان فارس است مطلع شدیم که برخی نماینده‌های دستگاه‌هایی اجرایی حتی یک بار هم به مرکز سرمایه‌گذاری استان سر نزده‌ و از ابتدای سال غائب بوده‌اند، گفت: هر چه سریع‌تر باید دلیل این غیبت‌ها مشخص شود که آیا کم کاری از طرف نماینده آن دستگاه یا از طرف مدیر آن دستگاه اجرایی بوده است.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام در استان فارس بیان کرد: این پروژه‌ها به دلیل طولانی شدن زمان بهره‌برداری براساس تبصره 19 قانون بودجه باید برای تکمیل و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شوند زیرا بهره‌برداری از این پروژه‌ها زنده کردن سرمایه‌ای که در حال خاک خوردن است نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است.

تبادار با بیان اینکه بیان مشکلات راه حل رفع آنها نیست بلکه برای هر کاری باید کارگروه عملیاتی تشکیل شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود، افزود: اقتصاد مقاومتی در واقع بهره‌گیری از دارایی‌هاست و پروژه‌هایی که 8 سال دولت در آن سرمایه‌گذاری کرده است و بی بهره‌ مانده است اگر با کمک بخش خصوصی تکمیل و فعال شود مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه پرونده پرداخت تسهیلات به اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر باید تا پایان تیرماه بسته شود و به کرات نیز اشاره کرده‌ام که نباید تسهیلات این دو طرح به نااهل، کسی که کارشناس نیست و کسی که اهل تولید نیست پرداخت شود، افزود: در حل حاضر مدیران دستگاه‌های دولتی بانک‌ها را برای عدم پرداخت تسهیلات این دو طرح مقصر می‌دانند و بانک‌ها نیز برای عدم پرداخت تسهیلات توجیه خودشان را دارند.

استاندار فارس با بیان اینکه باید انتظار داریم که مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با همدلی و تلاش به جذب این اعتبارات کمک کنند تا زمینه اشتغال در فارس فراهم شود، افزود: خروجی ما در پرداخت این اعتبارات ایجاد اشتغال است و برای ما رتبه‌بندی فارس در تعداد متقاضی و تعداد پرداختی ملاک نیست بلکه ملاک ما تعداد اشتغال پایداری است که این دو طرح ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه بانک‌های استان فارس باید کارگروه فعالی برای بررسی پرونده‌های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی تشکیل دهند و همه درخواست‌ها را با دقت بررسی کرده و اشکالات آنها را به مدیران دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند، گفت: دستگاه‌های اجرایی هم تصور نکنند که تنها وظیفه آنها معرفی درخواست‌ها به بانک‌هاست بلکه باید تا به سرانجام رسیدن این طرح‌ها پیگیر آنها باشند.

تبادار با بیان اینکه بهانه‌های بسیاری برای برپایی تجمع‌ها و اعتراض‌ها فراهم کرده‌اند بنابراین مدیران دستگاه‌های اجرایی باید مبانی پیش‌بینی این اعتراضات و پیشگیری از به وجود آمدن آنها را فراهم کنند، افزود: امروز رفتار کاری ما با گذشته بسیار متفاوت است و ما باید در مدیریت خود نگاه به آینده داشته باشیم و نظام پیش‌بینی و پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه وقتی اعتراضات جلو استانداری شکل گرفت و عده‌ای از این آب گل‌آلود ماهی گرفتند و خوراک شبکه‌های بیگانه را فراهم کردند مدیران دستگاه‌های اجرایی به فکر حل مشکل می‌افتند و گزارشی مبنی بر رسیدگی به اعتراضات را ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: جای سوال است که وقتی مگر نمی‌شد که همین مشکلات را یک ماه پیش حل کرد تا جلو تجمع و اعتراضات گرفته شود؟ پس از این به بعد هر تجمعی که جلو استانداری برگزار شود نشان دهنده کم‌کاری مدیران است.

استاندار فارس بیان کرد: همگی شاهد بودیم که تجمع کامیون‌داران چه مشکلاتی برای کشور به وجود آورد و موج‌سواری‌ها در این زمینه زیاد شد تا جایی که عده‌ای که نه کامیون‌دار بودند و نه در این صنف فعالیت داشتند راه و جاده را بر مردم بستند و ایجاد اغتشاش کردند.

وی افزود: قبل از اینکه کار به اینجا بکشد می‌توانستیم با گفت‌وگو و افزایش 5 تا 7 درصدی کرایه حمل و نقل موضوع را فیصله دهیم اما کار به جایی رسید که کامیون‌داران با افزایش 20 درصدی کرایه حمل و نقل هم رضایت نمی‌دادند.

عدم‌همراهی بانک‌ها در جذب 25 میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته قرار بود 17 میلیارد تومان در بخش صنعت 17 میلیارد تومان و در بخش شرکت شهرک‌های صنعتی 8 میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری به سرمایه‌گذاران بشود که متاسفانه برای جذب این اعتبار بانک‌ها اسناد خزانه اسلامی را از ما قبول نکردند و گفتند که ما نمی‌توانیم به هیچ وجه این اسناد را قبول کنیم.

وی با بیان اینکه اسناد خزانه جمهوری اسلامی را بانک‌های جمهوری اسلامی قبول نمی‌کنند و این مشکل سبب عدم جذب اعتبارات می‌‌شود، افزود: ما برای کمک به ایجاد اشتغال و رونق تولید باید فرایند آن را نیز فراهم کنیم.

همتی با بیان اینکه در شرایط تحریم سال گذشته 25 درصد صادرات استان فارس افزایش یافته است و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی امسال 230 پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

بابک دایی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به اقتصاد مقاومتی باید در عمل هم محقق شود، اظهار داشت: اگر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اولویت استان فارس باید دستگاه‌های متولی نیز به این موضوع اهتمام داشته باشند.

وی با بیان اینکه در 6 ماهی که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان فارس راه‌اندازی شده است حمایت‌هایی که دستگاه‌هایی باید برای جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی جلب شده انجام می‌دانند دیده نشده است، افزود: برخی نماینده‌های دستگا‌ه‌های اجرایی در این 6 ماه حتی یک بار هم به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری سرکشی نکرده‌‌ و پیگیر نامه‌های ما نبوده‌اند.

وضعیت استان فارس در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر مطلوب نیست

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: از تعداد 14 هزار و 214 تقاضا در دو طرح اشتغال فراگیر و روستایی تاکنون 4 هزار و 425 طرح در استان مصوب شده است که 3 هزار و 270 طرح در حوزه اشتغال روستایی و 770 طرح در حوزه اشتغال فراگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی در بخش طرح‌های مصوب استان فارس مقام نخست، در بخش مبلغ طرح‌های مصوب مقام دوم و در بحث پیش‌بینی ایجاد اشتغال مقام دوم کشور را دارد، افزود: در بخش تعداد طرح‌های مصوب بانکی و پرداخت تسهیلات وضعیت خوبی نداریم زیرا بانک‌ها آن همراهی ویژه و فوق‌العاده‌ای که انتظار می‌رود با ما ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار