رئیس اداره دامپزشکی قزوین :
رئیس اداره دامپزشکی قزوین از پوشش 98 درصدی واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و گفت: از آذر ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری 215هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شده اند.
کد خبر: ۶۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 31 May 2018

15 2 هزار راس دام در قزوین واکسینه شدند/پوشش 98 درصدی واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری تب برفکی

به گزارش تابناک قزوین،عیسی غیاث یزدی روز پنجشنبه با اعلام این خبر،افزود:عامل این بیماری در گوسفند ویروسی از خانواده پیکورناویریده بنام آفتوویروس است که هفت نوع سروتیپ از این ویروس شناخته شده و در ایران تیپ O و A از واگیری بیشتری برخوردار است.


وی اظهار کرد: مهم ترین راه انتقال ویروس، تنفس قطرات آلوده و یا خوردن علوفه آلوده به شمار می رود و در گله های حساس سرعت انتشار بیماری بقدری بالاست که 100درصد دام ها را درگیر می کند ولی تلفات بیماری در دام های بالغ 2 درصد و در جوان ها حدود 20درصد است.


به گفته غیاث یزدی ،ین بیماری خسارات بسیار شدیدی را متحمل دامدار می کند و به کاهش تولیدات دامی و هزینه های کنترل بیماری است.


وی اضافه کرد: دوره کمون این بیماری در گوسفند 9-4 روز است که پس از 96-17 ساعت درجه حرارت بدن دام بالا می رود و جراحات بیماری از2-1روز بعداز دوره کمون ایجاد می شود.


غیاث یزدی به علائم این بیماری در دام اشاره کرد و افزود: در شکل عادی، بیماری با تب شدید حدود 40 تا 41 درجه همراه با بیحالی و بی اشتهایی شدید آغاز و به تورم حاد دهان و سقط جنین منجرمی شود. 


وی بیان کرد: مهم ترین راه پیشگیری در مناطق آلوده، ضد عفونی کردن تمام البسه کارکنان و سایر وسایل محیط دامداری و واکسیناسیون دام است.


استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار