حضرتعالی به عنوان یک مسئول بلند پایه سیاسی، اقتصاددان، و چهره دانشگاهی با تألیفاتی ارزنده در زمینه های اقتصادی و کسی که مؤلف کتاب مبانی بودجه ریزی است نیک می دانید که پدیده شوم فساد، ولو در ابعاد بسیار کوچک سم مهلک اقتصاد و جوامع است .
کد خبر: ۶۱۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 02 June 2018
آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه و بویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر احمدی استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد
موضوع: نابسامانی در دهیاری ها
با سلام و احترام
حضرتعالی به عنوان یک مسئول بلند پایه سیاسی، اقتصاددان، و چهره دانشگاهی با تألیفاتی ارزنده در زمینه های اقتصادی و کسی که مؤلف کتاب مبانی بودجه ریزی است و سابقه ریاست کمیته آموزش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد نیک می دانید که پدیده شوم فساد، ولو در ابعاد بسیار کوچک سم مهلک اقتصاد و جوامع است و دارای تبعات بسیار منفی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و از همه مهمتر سطح اعتماد عمومی در جامعه می باشد.
آقای استاندار شما آگاهید که باید چه پروسه عریض و طویلی طی شود تا رقم ناچیزی از اعتبارات به روستای محرومی در این استان اختصاص یابد. 
جناب آقای دکتر احمدی، تعداد زیادی دهیاری در کشور و در استان ما تأسیس گردید و اعتبارات خردی به آنها داده می شود که سرجمع این مبالغ نا محسوس مصداق ضرب المثل معروف (اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود) می باشد. و این مبلغ هنگفتی که به صورت تقسیم شده و ریز به دهیاری ها اختصاص می یابد به دلایلی از جمله ایجاد شبکه هایی از پایین(دهیاری ها) تا بالا (دفتر امور روستایی)، وجود خلأ ها و ابهامات قانونی، عدم آگاهی شوراهای اسلامی و بعضا دهیاران و بخشداران به وظایف قانونی و نبود ابزارهای کنترل و بازدارنده، بدون کوچکترین نظارت و حسابرسی مؤثری موجب سوء استفاده و حیف و میل(بخصوص از طرف برخی دهیاران و حسابداران) قرار گرفته و اگر به صورت کلی به مسئله توجه گردد، می توان به عنوان یک فساد بزرگ تقسیم شده ای از آن یاد کرد که به دلیل تبدیل به تکه های نسبتاً ریز از دید پنهان مانده است.
ضمن احترام به آن دسته از دهیاران عزیزی که با کمترین چشمداشت، خود را وقف آبادانی روستایشان کردند، عدم نظارت کافی و قوی بر پروژه های تعریف شده دهیاری ها بویژه در بحث متره و برآورد و صورت وضعیت های مالی، انجام پروژه های کوچک با چند برابر هزینه تمام شده و قیمت واقعی و معمول، واگذاری تعداد بسیار زیادی ماشین الات که اکنون در خدمت شخص هستند و سودی برای روستاها ندارند، سند سازی و فاکتورسازی، دخالت های غیر قانونی حسابدارانِ دهیاری ها و عدول آنها از وظایف ثبت اسناد مالی و حسابداری و تبدیل به تصمیم گیرنده نهایی به جای شوراهای اسلامی، دهیاران و بخشداران، چنان آشفته بازاری بوجود آورده که نظم بخشیدن به آن جز با عزمی قوی امکانپذیر نمی باشد.
علاوه بر اعتبارات معمول دهیاری ها، طی سال های اخیر اعتباراتی از محل مالیات برارزش افزوده تحت عنوان اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری به تعدادی از دهیاری ها به عنوان دهیاری مرکزی داده شده، که بدون دستورالعمل مدون و نظارت فنی و حسابرسی و بازرسی، توسط کارشناسان مالی و دهیاران مذکور بی آنکه کار محسوسی صورت گیرد هزینه شده اند و تا کنون نه مرجعی رسیدگی نموده و نه مقصری احتمالی در این زمینه مشخص گردید.
جناب آقای استاندار، آیا شایسته است حداقل اعتباری که پس از گذشت از گردنه های بی شمار به روستاهای بنه پیر، پهنک و شاه نشین و سایر نقاط محروم بهمئی اختصاص یافته، به حال خود رها شده تا به کام عده ای سود جو رود.
در این سیستم کارشناسان مالیِ(حسابدارانِ) دهیاری ها و کارشناسان مالی دفتر امور روستایی تصمیم گیرنده اول و آخر هستند و تا کنون هیچ حسابی پس نداده و همچنان یکه تاز این شهر بی در و دروازه می باشند.
متأسفانه این گروه به میزانی در کارشان متبحر شده اند که به هرگونه کنترل و نظارت بعد از انجام هزینه امیدی نیست، زیرا می دانند چگونه سند سازی کنند که ردی باقی نماند. تنها امید به نظارت قبل و حین انجام هزینه هاست که مستدعی است حضرتعالی دستوری فوری صادر نمایید تا از تضییع بیشتر اموال بیت المال و حقوق مردم رنجدیده و محروم جلو گیری شود.
خلاصه مطلب اینکه این حجم از گردش پول نیاز به حسابرسی و نظارت دارد.
من الله توفیق
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
واقعادرسته اصلافلسفه شوراودهیاری ها چیست
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
شاه نشین، وبنه پیر. دهیاری. ندارند، ارزش افزوده. که به روستائیان فاقد دهیاری واریز میشود، به حساب فرمانداری ها هر شهرستان واریز می شود ودهیار درآن نقشی ندارند که فرمانداری ها پس از کمیسیون با ادارات مربوطه ونیاز سنجی هر روستا وبا نظارت کارشناسان فنی فرمانداری هاوبخشداری هزینه، می شوند،، لطفاً اگر قانون ده ودهیاری نمی دانید بیشتر مطالعه کنید هر نیروی از دهیار که ریس دستگاه تا ذیحساب دهیار وشورا وظایف اش مشخص هست،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
با سلام...اولا من به نوبه خود از سایت تابناک گله دارم که هر متنی رو نباید در خبرهای خود بگنجاند.ثانیا هر کسی که ادعایی دارد ابتدا باید از مراجع قانونی پیگیر درخواست خود باشد بعد به فکر رسانه ای شدن آن باشد در هر حال بر حود وظیفه میدانم این تهمت و افترا را که نسبت به حوزه دهیاریها انجام شده یی پاسخ نگذاشته تا نگار متن نامه و رسانه تابناک و مخاطبان ان کمی درباره دهیاران مظلوم و کارکنان ان تحقیق بیشتر کرده و بیشتر با مشکلات انان اشنا شوند
1..در حوزه دهیاریها کارهای بزرگی انجام شده که واقعا جای بسی تقدیر و تشکر را دارد که از جمله میتوان ایجاد پارک و بوستان و زیر سازی و آسفالت و جدول گداری را نام برد
2..دهیاران و کارکنان دهیاری قطعا بر وظایف خود اشنایی کامل دارند و کسانی که به عنوان نیروی جدید چه به عنوان دهیار یا حسابدار در این حوزه مشغول به فعالیت میشوند نیز اموزشهای کافی رو از طریق جهاد دانشگاهی را میبینند و قطعا هر کدام به وظایف خود کامل اشنا هستند پس دخالت در کار هم در این حوزه معنایی ندارند
3..نگارنده متن نامه اشاره داشتند که عملا شورا هیچ دخالتی ندارد..اگه اینجور که دوست مان فرمودند باید مقصر را در شورا جستجو کرد چون وظیفه شورا نظارت بر دهیاری میباشد و حسابدار نیز نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد و دهیار نیر وظیفه اجرایی دارد
4..دوست مان فرمودند که اعتبارات فاقد دهیاریها واریز شده و بدون دستور العمل خاصی هزینه میشوند دوست من قبل از اینکه این مسئله رو بیان میکردند هزینه مذکور در حساب فرمانداریها میباشد و مستقیم زیر نظر فرمانداران و بخشداران میباشند5.جمله آخر..... ا امام صادق(ع) از چنین نقل می کند: «البهتان علی البری اثقل من جبال راسیات؛ تهمت زدن به بی گناه از کوههای عظیم نیز سنگین تر است!
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
مشت نمونه خروار است!
شهرستان بهمیی نزدیک به 50 دهیاری دارد. در صورتجلسه تغییر دهیار یکی از روستاهای این شهرستان دهیار قدیم مبلغ بیش از 50 میلیون دهیاری را بدهکار نموده و این بدهی و مطالبات را برای دهیار جدید ، بوجود آورد.
اگر فرض کنیم سایر دهیاری ها چنین کردند ، در شهرستان بهمیی بیش از دو میلیارد تومان سند و مطالبات پاس نشده هست. و به همین تناسب در استان کوچک کهگلویه و بویراحمد که بالغ بر ده شهرستان و بخش دارد بیش از 20 میلیارد تومان این نهاد نوپا بر اقتصاد استان بدهی و دیون وارد نموده است . حال در کشور پهناور ما اگه فرض کنیم وضع بر همین روال باشد و 15000 دهیاری در نظر بگیریم (15000×2میلیارد) یعنی در کشور بالغ بر 30هزار میلیارد تومان فقط و فقط مطالبات و بدهکاری دهیاری ها برای کشور ایجاد شد.
راستی اگه چنین باشد ، چه نتیجه ای باید گرفت!
عمران و آبادی در روستاها با شتاب شکل گرفت یا شتاب آبادی روستاها کاهش می یابد؟
آیا چنین رویه از نظر قانون صحیح هست؟ درحالیکه از نظر عرفی این روال نادرست است ،قطعا از نظر قانونی غلط اندر غلط هست.
حال میپرسیم جای نظارت بخشدار و وزارت کشور بر مصوبات شوری و عملکرد دهیاری به چه صورتی بوده است؟
مگر یک دهیاری در سال چه میزان درآمد از کمک های دولتی و درآمدهای ناشی از بهای وصول عوارض و خدمات دهیاری کسب میکند. که یک دهیاری باید بالغ بر 50 میلیون بدهکاری و مطالبات داشته باشد.
آیا مدیرت شهر و روستا متولی دهیاری ها برای چنین وضعی توجیه بر صحت دارد یا بر مغایربودن این رویه با قانون!
اگر در کنار دهیاری ها به شهرداری ها که به نسبت قطره در مقابل دریاست نگاه کنیم ،شما نسبت به .... خوشبین هستین یا نگران.
قضاوت با آنهایی است که به اوضاع کشور بی تفاوت نیستند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
سلام و ادب خدمت دست اندرکاران سایت تابناک.
ضرب المثلی هست که میگوید "راه دزد را از دزد یاد بگیر و راه سوراخ را از روباه"
اولا واضح است که اگر بنا را بر آزدای بیان گذاشت هرکسی توان صحبت کردن دارد اما اگر بنا را بر جبهه گیری گذاشت همان آشفته بازای خواهد شد که آقای منتقد راجع به حسابداران و دهیاران پاک و خالص و خدمتگزاران مخلص روستاها، آنهم بدون هیچ دلیل قانع کننده ای بیان کرده اند.
اگر ریشه یابی کنید اولین دهیار و دهیاری شهرستان بهمئی در کدام بخش شهرستان بوده است؟ آیا دهستان مرکزی ممبی نبوده است؟
آیا افرادی که با نهایت بی احترامی تمام دهیاران و حسابداران را دزد خطاب کردند و سرزمین پاک ده و دهیاری را محیطی برای چریدن خویش دیدند خودشان روزی مسوول ارشد دهیاری نبودند ؟؟
واضح است که این افراد که امروز برای روستا و اموال آن اشک تمساح می ریزند خود کسانی بودند که روزی حتی بدون یک نفر حسابدار کاربلد راههای مختلف سرقت را پیموند و الان که دستشان از همان اموال کوتاه شد شروع به تخریب و فوران عقده نمودند تا شاید شکست ها و نادانی های قبلی را جبران نمایند.
اگر امروز ۵۰ میلیون در دهیاری مرکزی ممبی ۵۰ میلیون ارزش دارد آیا همین ۵۰ میلیون در سال ۸۳ که آقایون دهیار بودند ۱۵۰ میلیون تومان ارزش نداشت؟؟
آتا تراکتو و اموال دهیاری آن دهستان به شکل خصوصی آنهم بدون حساب برای آقایان درآمد زایی نمیکرد؟؟
چی شد که الان که دستشان از اموال مردم کوتاه شد و همه چیز قانونی گردید و فرآیند حساب ها هم بطور دقیق شکل میگیرد آقایان گله مند و مدعی العموم شده‌اند؟؟

الله اعلم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
با سلام..واقعا متاسفم برا کسانی که از هر راهی وارد میشوند که دهیاریها رو تخریب کنند شما برید ببینید که در حوزه دهیاریها چه کارهای بزرگی که انجام نشده ایا رواست که نگارنده متن نامه به استاندار این همه هجمه به افرادی بی هیچ گونه چشم داشتی فقط و فقط بخاطر مردم این همه مورد حمله قرار میگرند
در پاسخ به ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
طوری که از متن پیداست نگارنده اکثر دهیارها را مستثنی کرده و نوشت"ضمن احترام به آن دسته از دهیاران عزیزی که با کمترین چشمداشت، خود را وقف آبادانی روستایشان کردند"
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
در این متن اتهاماتی(بدون توجه به صحت و سقم) متوجه برخی دهیاری ها و کارکنان شده که نیاز به شفاف سازی داره.
اگر من جای دهیاران عزیز و حسابداران بودم جهت اثبات نادرستی ادعاهای مذکور، به صورت جمعی و کتباً از مراجع ذیربط تقاضای حسابرسی مستقل می کردم تا سیه روی شود هرکه در او غش باشو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ای مگس عرصه سیمرغ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
سلام خدمت دوستان خوب و زحمتکش در سایت تابناک. میخوام در دفاع از قشر بیچاره‌ی دهیار چند بیت شعر تقدیم کنم :

بیا ساقی خرابم کن به می زنبیل در زنبیل
در این بازار آشفته و این اوضاع هردمبیل
در آن شهری که دهیارش شود آماج صد تهمت
بیا ساقی بنوشانم، عرق از دسته های بیل
بیا ساقی، بیا جانا که وجدان از کفِ ما رفت
بیا و رحمتی بفرست بر هابیل و بر قابیل
یکی از طیف دهیاران فدای نقد بی فکری است
یکی هم منتقد انگار، افتاد از دماغ فیل
امان از ده و دهیاران که چندین سال در برزخ
گرفتار اند و بی حامی، میان کودتای ایل
به پاس آنهمه زحمت میان سیل بی مهری
نشویند آبرو اینک به کارون و فرات و نیل


با تشکر جواد جرنگیان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
متاسفم اقای ......,... فقط میگم متاسفم برات به چه قیمتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
حکایت این مطلب راجع به سایت شما و نگارنده نامه به استاندار دقیقا به این حکایت مرتبط است.باشد که دیگران پند بگیرند...
بعد از سقوط شاه سلطان حسین صفوى ، و غلبه افغانها بر ایران ، محمود افغان یکى از اقوام خود را که ((مگس خان )) نام داشت ، فرماندار شیراز کرد.
وى پس از چند روزى که در شیراز بود، روزى کنار قبر حافظ رفت ، بر اثر تعصبات غلطى که داشت تصمیم گرفت قبر حافظ را خراب کند، هر چه اطرافیانش او را نصیحت کردند که از این تصمیم بگذرد، او گوش نکرد، سرانجام قرار بر این شد که از دیوان حافظ، در این مورد، فالى بگیرند، وقتى که دیوان را باز کردند، این شعر در آغاز صفحه راست آن آمد:
اى مگس ! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است
عِرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى
مگس خان ، با خواندن این شعر، سخت تحت تاءثیر قرار گرفت ، و از روح حافظ طلب عفو و بخشش کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
حالا این بنده خدا یه انتقادی وارد کرده ، باشد یا نباشد، چرا یه عده اینجوری دست و پاشون را گم کردن
مسئولان لطف کنند و ماجرا را پیگیری کنند ، شفافیت که بد نیست
دیگه نیازی به طعنه زدن و این حرفها نیست !
حرف حساب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
والا بخدا
یکی نیست بیاد این وسط بررسی کنه ببینه حق با کیه؟
این دهیاران بیگناه را از این هول و ولا نجات بده دست و پاچه شدن
چاه روغنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
آقای جرنگیان شما که این همه شعر بلدی چهارتا از کارهای مفید خودتو در این ۱۰ سالی که دهیار چاه روغنی هستی نام ببر!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
درود.
من نمیشناسمت که از بنده اطلاعات میخواهی ولی مطمئنا اگر درجایگاهی باشی که لازم باشه بهت جواب پس بدهم قطعا بهت جواب خواهم داد و نه تنها با شعر و احساس که با عقل تفکر و بینش درست پاسخی قانع کننده ارائه خواهم کرد.

ولی همیشه از جایگاهی که دارید امر بفرمایید
باتشکر جرنگیان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
یک نهاد داره خوب کار میکنه هم شما نمی گذارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار