انتخابات هیات رییسه دهمین دوره مجلس برای سال سوم در هفته ای که گذشت با پیروزی نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالیون همراه بود و سهم اعضای فراکسیون امید در این جایگاه افزایش یافت و وزن سیاسی آنها ارتقا یافت.
کد خبر: ۶۱۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 05 June 2018

به گزارش تابناک : سومین سال انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در حالی برگزار شد که امسال رقابت میان نامزدهای هیات رییسه بسیار سخت و نفس گیر بود، فراکسیون های سیاسی از چند هفته قبل از برگزاری این انتخابات عزم خود را جزم کرده بودند که تغییراتی را در این جایگاه ایجاد کنند.
در ابتدا اخباری مبنی بر این که فراکسیون های سیاسی مجلس قصد ائتلاف با یکدیگر و ارائه لیستی واحد را دارند به گوش می رسید و فراکسیون های امید و مستقلین از موافقت ضمنی خود خبر دادند ولی نهایتا به دلیل آن که همه فراکسیون های سیاسی قصد ارائه لیست واحد را نداشتند، این گزینه کنار رفت و هر سه فراکسیون برای انتخابات هیات رییسه مجلس لیستی مجزا ارائه کردند.
رقابت میان نامزدهای انتخابات هیات رییسه امسال داغ تر از دو دوره قبل بود، هر سه فراکسیون در این دور تلاش کردند که نامزدهای مورد نظرشان با آرای بالایی در هیات رییسه مجلس حضور یابد. در این بین انتخابات ریاست از همه انتخابات ها داغ تر و تعیین کننده تر بود.
حضور هر سه رییس فراکسیون سیاسی مجلس برای حضور در انتخابات، رقابت را سخت تر می کرد، البته رقابت در میان سایر کرسی های هیات رییسه نیز نفس گیر بود ولی انتخاب رییس، نقش تعیین کننده ای را برای سایر انتخابات داشت.
نهایتا امیدها کرسی های بیشتری از هیات رییسه مجلس را بدست آوردند و توانستند به هیات رییسه مجلس رنگ و بوی امید و اعتدال ببخشند.

**عارف جلوتر از لاریجانی
نخستین رای گیری که در روز چهارشنبه در مجلس انجام شد، رای گیری انتخاب رییس مجلس برای سال سوم بود، این رای گیری در حالی انجام شد که امسال دو رییس فراکسیون سیاسی مجلس هم نامزد ریاست مجلس شدند، این در حالی بود که سال گذشته علی لاریجانی تنها گزینه ریاست مجلس بود و رقبایش در این انتخابات شرکت نکردند.
علی لاریجانی(مستقلین) 101 رای، محمد رضا عارف (امید) 114 رای و حمیدرضا حاجی بابایی (ولایی) 54 رای از 272 رای را بدست آوردند و با این احتساب، در دور اول عارف با 13 رای از لاریجانی جلو افتاد ولی به دلیل شکسته شدن آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد.
نهایتا حاجی بابایی به نفع لاریجانی انصراف داد که این اقدام موجب جلو افتادن لاریجانی و کسب کرسی ریاست توسط وی شد، انصراف حاجی بابایی و اعلام کناره گیری وی به نفع لاریجانی از پشت تریبون مجلس با اعتراض بسیاری از نمایندگان همراه شد، نهایتا لاریجانی اعلام کرد که صحبت کردن حاجی بابایی در پشت تریبون خلاف آیین نامه نبوده است.
پس از رای گیری دور دوم، این بار لاریجانی با آرایی که از سوی اعضای فراکسیون مستقلین ولایی نیز به آن اضافه شده بود، توانست رییس مجلس شود، با این احتساب، وی وارد یازدهمین سال ریاست خود بر مجلس شورای اسلامی شد.

** پنج امیدی، سه مستقل و چهار ولایی در هیات رییسه مجلس
براساس ترکیب جدید هیات رییسه مجلس، علی لاریجانی (فراکسیون مستقلین) رییس مجلس شد، مسعود پزشکیان و علی مطهری (فراکسیون امید) نیز به عنوان نواب اول و دوم رییس انتخاب شدند.
همچنین علیرضا رحیمی و علی اصغر یوسف نژاد و محمد علی وکیلی (فراکسیون امید)، احمد امیرآبادی، اکبر رنجبرزاده، امیر حسین قاضی زاده هاشمی (فراکسیون ولایی) دبیران هیات رییسه مجلس شدند.
اسدالله عباسی (ولایی)، بهروز نعمتی (مستقلین) و محمد آشوری تازیانی (مستقلین) نیز به عنوان کارپردازان هیات رییسه انتخاب شدند.
بر اساس نتایج انتخابات امروز مجلس، تعداد اعضای فراکسیون امید در هیات رییسه مجلس دهم که در دومین سال، سه نفر بود امسال به پنج نفر رسید، تعداد اعضای فراکسیون مستقلین نیز به سه نماینده و تعداد اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به چهار نفر رسید.

**هیات رییسه ای با رنگ و بوی امید 
با افزایش تعداد اعضای فراکسیون امید مجلس، هیات رییسه رنگ و بوی امید گرفت، با اضافه شدن دو عضو فراکسیون امید به جمع اعضای هیات رییسه، دو عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از جمع اعضای هیات رییسه کنار رفتند، علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری و علیرضا رحیمی نماینده تهران دو عضو فراکسیون امید بودند که به این جمع اضافه شدند، یوسف نژاد در سال نخست مجلس دهم عضو هیات رییسه مجلس بود ولی در سال دوم نتوانست رای لازم را بدست آورد.
علیرضا رحیمی نیز برای نخستین بار به جمع اعضای هیات رییسه مجلس اضافه شد.

**مطهری و پزشکیان همچنان نایب رییسان مجلس
انتخابات نواب رییس مجلس در حالی برگزار شد، که تقریبا علی مطهری و مسعود پزشکیان برای کسب این کرسی رقیب خاصی نداشتند، عبدالرضا مصری و هادی قوامی رقیب این دو نامزد بودند که رای چندانی برای این انتخابات بدست نیاوردند، نهایتا مسعود پزشکیان با 157 رای و علی مطهری با 143 رای توانستند به جایگاه اول و دوم نواب رییس مجلس شورای اسلامی دست یابند و این صندلی ها را برای سال سوم نیز برای خود کنند.

**ضعف در هیات رییسه قبلی، علت تغییر
برخی از نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب معتقد بودند که ضعف در مدیریت باعث تغییرات فعلی هیات رییسه مجلس شده است.
نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی وجود سه لیست مستقل در انتخابات هیات رییسه مجلس در سال سوم را نشان دهنده نارضایتی از عملکرد هیات رییسه دانست و گفت: این هشدار و تذکر جدی برای مدیریت بهتر و کارآمدتر در مجلس شورای اسلامی بود که قطعا این پیام را درک کرده‌اند.

**فراکسیون امید برنده سیاسی و اخلاقی انتخابات هیات رییسه بود
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس با بیان این که ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد علی لاریجانی شد، فراکسیون امید را برنده سیاسی و اخلاقی انتخابات هیات رییسه دانست.
وی ادامه داد: انتخابات دور سوم هیات رییسه مجلس تنها انتخابات جدی هیات رییسه در ادوار گذشته بود، در این انتخابات فراکسیون امید روی تصمیم خود ماند و به باور سیاسی خود عمل کرد این در حالی است که پایداری‌ها که می‌گفتند تا آخر هستیم بعد از انتخابات دور اول ریاست صحنه را خالی کردند و جا زدند و همین ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد آقای لاریجانی شد.

**جای خالی زنان در هیات رییسه
با وجود این که زهرا سعیدی نماینده مبارکه، سکینه الماسی نماینده کنگان و پروانه سلحشوری نماینده تهران سه نامزد زن در انتخابات هیات رییسه مجلس بودند ولی باز هم هیچ زنی نتوانست رای لازم را بدست آورد و زنان از رسیدن به جایگاه هیات رییسه باز ماندند.
باید منتظر ماند که آیا عملکرد هیات رییسه جدید مجلس برای سال سوم می تواند رضایت نمایندگان فراکسیون شاخص مجلس را بدست آورد یا سال آینده در آخرین سال کاری مجلس دهم شاهد تغییراتی جدی در هیات رییسه خواهیم بود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار