شهر شیراز، شهر عشق است. یکی از زیباترین شهرهای ایران که گفته می‌شود خاک دامن‌گیری دارد. شهری که برای گشتن مکان‌های دیدنی بی‌شمارش حداقل باید سه یا چهار روز زمان صرف کرد.
کد خبر: ۶۱۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 05 June 2018

تابناک فارس به نقل از سیری در ایران:شیراز شهر انگورهای خوب، عشق و شاعرانگی است. شهری با دیدنی‌های فراوان که چه از لحاظ طبیعت‌‌گردی و چه از لحاظ فرهنگی و تاریخی در بین شهرهای دیگر کشور کم‌نظیر است. قبل از هر چیزی باید بدانید که بهترین زمان برای رفتن به این منطقه، اردیبهشت ماه است؛ وقتی که خیابان‌ها پر از عطر بهارنارنج شده و تمام باغ‌ها با گل‌های رنگارنگ فرش می‌شوند. آب‌وهوای شهر شیراز معمولاً دلپذیر است؛ تابستان گرمی دارد و پاییز و زمستانش چندان سرد نیست. با اینحال اگر طاقت تحمل گرما را دارید می توانید در تابستان هم از شهر شیراز لذت ببرید . اگر در تابستان قصد سفر به شیراز رادارید پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را بررسی کنید تا سفر خوبی را داشته باشید .

۱- بازدید از میراث جهانی را از دست ندهید

شیراز با زیبایی های فراوانش توجه کارشناسان بین المللی را نیز به خود جلب کرده و دو اثر مهم جهانی را به ثبت رسانده است. این آثار بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود می کشانند، پس در سفرتان به شیراز حتما و حتما بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید. البته دو مورد از این فهرست در شهر شیراز نیستند اما فاصله ی نسبتا کمی با آن دارند و باید به خاطرشان از شهر دور شوید.


* تخت جمشید،

پایتخت آیینی امپراتوری هخامنشی بود که در زمان داریوش اول بنا گردید. این اثر تاریخی به نام های پارسه و پرسپولیس نیز شناخته می شود و شکوه و عظمت خاصی را به نمایش گذاشته است.

ستون های بلند با نقش ها و طرح های گوناگون، همه و همه داستان هایی تاریخی را روایت می کنند و پس از گذشت سال ها هنوز هم پا بر جا ایستاده اند. بقایای این شهر هنوز هم در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) به چشم می خورند و یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی این دیار به شمار می رود.

آدرس: ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت

شماره تماس: ۴۳۳۴۱۵۵۶

ساعات بازدید: از ۸٫۰۰ تا ۱۷٫۳۰

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

تخت جمشید

* پاسارگاد

پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود که به فرمان کوروش دوم احداث گردید. این اثر نمونه ای برجسته از هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و گواهی بی بدیل از تمدن پارسی است که تا به امروز پابرجا مانده است. مقبره کوروش بزرگ یکی از مهم ترین قسمت های پاسارگاد است که تقریبا سالم می باشد و به جز آن، کاخ بار عام، مقبره کمبوجیه، تل تخت، کاخ بار اختصاصی، کاروانسرای مظفری، هم جزء آثار باستانی موجود در پاسارگاد به شمار می آیند.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری شیراز، سعادت شهر

شماره تماس: ۴۳۳۴۱۵۵۶

ساعات بازدید: از ۸٫۰۰ تا ۱۷٫۳۰

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

پاسارگاد

* باغ ارم

باغ ارم یکی از ۹ باغ ایرانی می باشد که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از مشهور ترین و باسابقه ترین باغ ها در ایران به شمار می رود. این باغ علاوه بر اینکه دارای ارزش معماری تاریخی است با فضای دل انگیز خود می تواند برای لحظاتی شما را از دنیای پر همهمه ی شهر دور کند و با آب و آسمان و درختان آشتی دهد.

آدرس: بلوار ارم

شماره تماس : ۰۷۱۶۲۷۳۶۴۷

ساعت بازدید: از ۸ صبح الی ۲۲:۳۰ یکسره آماده پذیرایی از گردشگران است. در ایام تعطیل نیز این باغ باز می باشد.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

باغ ارم

۲- در حافظیه، تفالی به دیوان حافظ بزنید.

مگر می شود به زادگاه یکی از بزرگترین شاعران جهان رفت و سری به مقبره ی او نزد؟ آرامگاهی سرشار از آرامش و سکوت که گردشگران را از سراسر جهان به سوی خود می کشاند تا با لحظاتی لذت بخش، خستگی را از تنشان به در کند.
ممکن است دیوان حافظ را چندین بار خوانده باشید اما خواندن غزلی از وی در کنار آرامگاهش حال و هوای دیگری دارد. حتی اگر از آن دسته هستید که تا به حال حتی یک بار هم لای دیوان حافظ را باز نکرده اید با خواندن غزلی شیرین از این شاعر بزرگ و پرآوازه در این فضای دلنشین، برای همیشه عاشقش می شوید.
می توان به رسم دیرین و کهن ایرانیان دیوان حافظی برداشت و تفالی به آن زد تا لحظاتی به یادماندنی را در کنار همسفرانمان برای خود خلق کنیم.

آدرس: شمال شهر شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

تلفن: ۲۲۸۴۵۵۲

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲ و در شش ماه دوم سال از ۸ صبح الی ۲۱:۳۰

البته شیراز خانه ی ابدی شاعر گرانقدر دیگری را نیز در خود جای داده است. در سفر به این شهر، شما می توانید از آرامگاه سعدی نیز بازدید نمایید:

آدرس: شمال شرقی شیراز. بلوار بوستان

تلفن: ۷۳۰۱۳۰۰ ۰۷۱

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲ و در شش ماه دوم سال از ۸ صبح الی ۲۰:۳۰

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

حافظیه

۳- حتما طعم فالوده شیرازی را بچشید

فالوده یکی از دسرهای ایرانی است که همه ی ما کم و بیش به آن آشنایی داریم و شاید طعم آن را بارها و بارها چشیده باشیم اما این دسر خوشمزه در خاستگاه خود طعم دیگری دارد.
فالوده شیرازی یکی از پرطرفدارترین خوشمزه هایی است که در سفر خود به شیراز می توانید آن را امتحان کنید و تجربه ای تازه را برای خود رقم بزنید. به ویژه اگر این طعم در کنار ابنیه تاریخی و یا اماکن سنتی این شهر بچشید تا خاطره اش هیچوقت از یادتان نرود.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

فالوده شیرازی

۴- غرق در فضای معنوی شاهچراغ شوید

شاه چراغ یکی از مهم ترین زیارتگاه های ایران است که با معماری زیبا و فضای معنوی خود لحظاتی سرشار از آرامش را برایتان رقم می زند و شما را محو زیبایی های خود می کند. این زیارتگاه مدفن سید امیر، برادر امام رضا (ع) است که مورد احترام بسیاری از مردم می باشد.
درهای نقره زیبا و آینه کاری نفیس، گچ بری ها و سقف گنبدی این زیارتگاه گوشه ای از زیبایی های چشم نواز آن است که به هنگام زیارت آرامگاه، روحتان را نوازش می دهند.

آدرس: میدان احمدی

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

حرم سیدالسادات الاعاظم احمدبن موسی الکاظم(ع)

 

۵- گشتی در بازار تاریخی وکیل بزنید

خرید سوغات برای عزیزانی که به هنگام سفر از آنها دور می شویم یکی از آداب سفر ما ایرانیان است. قدم به شیراز که بگذارید سراسر آن پر است از مغازه های رنگارنگی که به شما سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی این شهر را پیشنهاد می دهند. اما برای آنکه به بهترین آنها دست پیدا کنید به بازار تاریخی وکیل بروید و در کنار تجربه ی یک خرید خوب، از دیدن جلوه های معماری و تاریخی آن نیز لذت ببرید.
شاید خیلی هم اهل خرید نباشید اما گشت و گذار در این بازار تجربه ای متفاوت است که رنگ تازه ای به سفر شما می دهد. در هر گوشه ای از دالان های این بازار به جلوه ای تازه بر می خورید که شما را غافلگیر می کند.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

بازار وکیل

6-تنگ تیزاب

یکی از دیدنی های اطراف شیراز که نباید از کنارش آسان گذشت؛ تنگ تیزاب در ۲۸ کیلومتری شمال غرب سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز است. در این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد. رودخانه دائمی این گذرگاه و درختان سر به فلک کشیده آن که شامل درختان بید، بلوط و بادام است، گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. تنگ تیزاب، تابستان‌های خنک و خوش آب و هوایی دارد و زمستان‌هایی سرد، بنابراین بهترین ماه‌های رفتن به آن از اردیبهشت تا اوایل آذر است.

در اینجا می‌شود چادر هم برپا کرد و یک شب را در دل طبیعت گذراند و اگر تجهیزاتت کامل بود ماهی گیری هم کرد.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

تنگ تیزاب

7-دشت ارژن

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد به دلیل کوچ پرنده‌های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر هم می‌شود. ارژن منطقه‌ای حفاظت شده و پر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته‌ای نه چندان دور شیر ایرانی هم در آن زندگی می‌کرده. دشت ارژن همه زیبایی‌ها را یکجا دارد. در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنکی صورتت را نوازش می‌کند.

آبشار دشت ارژن در زمستان به مجسمه‌ای یخی بدل می‌شود که قشنگی‌های خودش را دارد. وقتی هوا مطبوع است می‌شود در دشت و روی چمن‌هایش ولو شد و بعد به دیدن آبشار چرونیز رفت. در مسیر آبشار، چشمه‌های پرآب زیادی هست و بعد از دیدن همه اینها می‌توان به دیدن بازار سنتی ارژن در کازرون رفت.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

دشت ارژن

8- روستای قلات

به عقیده خیلی‌ها نباید بدون دیدن قلات شیراز آن را ترک کرد. روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شیراز در جاده شیراز- سپیدان قرار گرفته و ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. اینجا پر از باغ‌های سرسبز و کوچه پس کوچه‌های پرپیچ و خمی است که می‌شود ساعت‌ها در آن پیاده‌روی کرد. کوچه‎هایی که جوی آب هم از وسط آن می‌گذرد. قدیم‌ها، قلات روستایی بود با خانه‌های کوهستانی که بیشتر خانه‌هایش از خشت و گل و آجر بود، ولی این روزها با باز شدن پای بساز و بفروش‌ها به آن، در برخی از قسمت‌هایش دیگر خبری از خانه‌های ساده قدیمی نیست. آبشارهای سه گانه روستا از بین صخره‌ها سرازیر می‌شود و درحواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، گیاهان دارویی‌ای مثل ختمی، آویشن، پونه، مرزه وجود دارد که از جذابیت‌های روستاست.

وجود باغ‌های میوه‌ای مثل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و فرآورده‌های لبنی مثل شیر، پنیر، کره و کشک، شیره انگور، رب انار و آب غوره‌ از قلات روستای همه چیز تمامی ساخته. از این گذشته گیوه، سبدها و وسایل چوبی قلات نیز برای سوغات مناسب است. کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته‌های قلات معروف است و نباید از خیرش گذشت. کلیسای روستا، آسیاب‌های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان از دیدنی‌های قلات است. بهترین وقت رفتن به روستای قلات بهار و تابستان است، هرچند در پاییز و زمستان هم صفای خودش را دارد.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

روستای قلات

9-آبشار مارگون

آبشار مارگون که به آن آبشار چشمه‌ای هم می‌گویند، در کنار روستای مارگون در غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته. در بالای آبشار مارگون صدها چشمه قرار گرفته و از آنجا که هیچ رودخانه‌ای در بالایش وجود ندارد، به بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان هم معروف است. پس برای دیدن همچین جاهایی نیاز به سفرهای بسیار و عبور از دریای طوفان خیز نیست. اطراف آبشار باغ‌های سیب، درخت زالزالک، بوته‌های زرشک قرار گرفته و اطرافش هم می‌توان چادر زد، به شرطی که در گرمترین فصل سال به آنجا رفته باشید، چون در گرمترین ماه سال دمای هوایش ۱۰ درجه است. برای رفتن به مارگون باید در جاده سپیدان قرار گرفت. از سپیدان تا آبشار ۱۳۰ کیلومتر راه دارید.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

آبشار مارگون

10-تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی از بکرترین دیدنی‌ های اطراف شیراز است. این منطقه دیدنی و خوش آب و هوا در کوهمره سرخی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز و شرق روستای کره بس قرار گرفته و به دلیل داشتن رودخانه و گذر از معابر آبی، طرفداران زیادی دارد. اطرافش را درختان انبوه بلوط و کوه‌های سربه فلک کشیده پوشانده و برای عبور از آن باید از راه‌های تنگ و شکاف‌های متعدد گذشت. رودخانه دم اسب بعد از طی مسیر تنگی وارد روستای کره بس می‌شود. در ادامه مسیر دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ قرار گرفته که با شنا یا قایق‌های بادی می‌توان از آن گذشت. ادامه این مسیر به آبشار تنگ دم اسب منتهی می‌رسد، جایی که صدای آبش آدم را حسابی آرام می‌کند و زیبایی‌اش چشم را خیره.

10 جای دیدنی شیراز در تابستان

تنگ دم اسب

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار