رئیس کل دادگستری کرمان در جمع خبرنگاران عنوان کرد
رئیس کل دادگستری کرمان امروز در نشست خبری خود از کشف اختلاس دو میلیاردی در اداره کل راه و شهرسازی این استان خبر داد و گفت:چند کارمند اداره گمرک سیرجان نیز به دلیل اخذ رشوه بازداشت شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹ 19 June 2018

، یدالله موحد صبح امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا هم به بیان دستاوردهای دستگاه قضایی استان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بپردازد و هم برنامه‌های هفته قوه قضاییه در دیار کریمان را اعلام کند.

وی با قدردانی از همکاری اصحاب رسانه با دادگستری کل استان کرمان برای تنویر افکار عمومی اظهار کرد: هفتم تیرماه مصادف با سالروز دردناک و تاثربرانگیز دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 60 توسط گروهک منافقین است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: در نتیجه این اقدام تروریستی 72 تن از یاران صدیق حضرت امام خمینی ره و نیروهای موثر و فعال در حوزه حرکت و انقلاب ملت ایران و مقامات بلندپایه کشوری به درجه شهادت نائل آمدند که شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در راس این شهدا بود.

موحد تصریح کرد: نام شهید بهشتی با نام قوه قضاییه پیوند خورده است، زیرا بعد از انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی با حکم امام راحل در چهارم اسفند 58 شهید بهشتی به عنوان رئیس شورای عالی قضایی کشور منصوب شد.

وی افزود: شهید بهشتی با نگاه تحولی، ساختارسازی و محتواسازی در درون قوه قضائیه این مسؤولیت را پذیرفت و در کمتر از 16 ماه پایه‌های محکمی را برای نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران بنا نهاد که استقلال قضایی ویژگی اصلی آن است.

برگزاری دومین جشنواره قلم و عدالت

رئیس شورای قضایی استان کرمان یادآور شد: دستگاه قضا در هفته قوه قضاییه با سه محور با جامعه و آحاد مردم به گفت‌و‌گو می‌پردازد که شامل تشریح خدمات قضایی، تجلیل از خدمات ارزشمند قضات و کارکنان دستگاه قضایی و چشم‌انداز سیاست‌ها، راهبردها و تبیین و تشریح برنامه‌های دستگاه قضایی در چارچوب برنامه‌های توسعه و رهنمودهای رهبری است.

موحد اضافه کرد: علاوه بر اجرای برنامه‌های کشوری در هفته قوه قضاییه همچنین برنامه‌های استانی تدوین و اجرا می‌شود که دیدار با امام جمعه‌های سراسر استان، مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، افتتاحیه دومین جشنواره مطبوعات برتر با عنوان «قلم و عدالت»، عطرافشانی قبور مطهر شهدا، تهیه ویژه‌نامه قوه قضاییه و سخنرانی روسای دادگستری‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

وی همچنین برگزاری ملاقات مردمی با رئیس کل دادگستری استان با هدف رسیدگی به مسائل، مشکلات و درخواست‌های مردم، شرکت در برنامه‌های صدا و سیما و گفت‌و‌گوی ویژه خبری، دیدار امام جمعه با قضات در محل کار آنها، جلسه مشترک شورای قضایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جلسه مشترک شورای اداری و شورای قضایی، برگزاری جنگ شادی و جشن هفته قوه قضاییه را از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان اعلام کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: دیدار مدیران با خانواده معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران و رزمندگان دستگاه قضایی با حضور و مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران و نشست تعاملی دادگستری با نیروی انتظامی از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه است.

موحد ابراز داشت: دو ویژه‌برنامه شامل همایش ملی قوه قضاییه و دیدار مسؤولان عالی رتبه دستگاه قضایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته قوه قضاییه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: رسیدگی به دعاوی و حل و فصل اختلافات مردم و تعقیب جرایم و به کیفر رساندن مجرمان در قالب پرونده‌های تشکیل شده از مهمترین وظایف دستگاه قضایی است.

فعالیت 334 قاضی در استان کرمان

این مقام قضایی ادامه داد: طی سال گذشته در استان کرمان 242 هزار پرونده در مقاطع مختلف در جریان رسیدگی قرار گرفته است و 316 قاضی در این مدت فعالیت کردند و سرانه هر قاضی یک هزار و 750 پرونده است.

موحد با اشاره به افزایش قضات استان کرمان خاطرنشان کرد: هم اکنون 334 قاضی در استان کرمان مشغول قضاوت هستند و 25 درصد کاهش پرونده‌های موجودی را در استان شاهد هستیم.

رتبه سوم کشوری صلح و سازش در دست شوراهای حل اختلاف کرمان

وی یادآور شد: 339 واحد شورای حل اختلاف در استان کرمان داریم که 237 شورای شهری و 102 شورای روستایی را دربرمی‌گیرد و این شوراها 148 پرونده را طی سال گذشته مورد رسیدگی قرار دادند و 42 هزار پرونده به صلح و سازش به پایان رسیده است.

این مقام قضایی اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در زمینه صلح و سازش پرونده‌ها رتبه سوم کشوری را دارند و این عملکرد بسیار مطلوب است و امیدواریم رویکرد صلح و سازش در شوراها افزایش یابد.

بیشترین و کمترین سازش‌ها مربوط به کدام شهرستان‌هاست؟

موحد گفت: در حوزه‌های قضایی ریگان، ارزوئیه و ساردویه بیشترین میزان صلح و سازش را داریم ر حالی که در شهرستان‌های انار، سیرجان، رفسنجان و کرمان کمترین میزان صلح و سازش را شاهد بودیم.

وی از افزایش 6 واحد قضایی به واحدهای قضایی استان کرمان خبر داد و بیان داشت: ساختارهای جدیدی در حوزه‌های قضایی استان کرمان ایجاد شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به جذب قضات جدید عنوان کرد: دومین دوره کارآموزی قضات در استان کرمان در حال برگزاری است و این کارآموزان مشغول کار در حوزه‌های قضایی می‌شوند و سومین و چهارمین دوره را هم برگزار می‌کنیم تا مشکلات ناشی از کمبود قاضی را برطرف کنیم و زمینه برای پوشش سایر استان‌های جنوب‌شرق وجود دارد.

موحد همچنین از افزایش 24 هزار مترمربع فضای اداری در دستگاه قضایی استان کرمان خبر داد و افزود: جذب اعتبارات از منابع دولتی و منابع خاص رئیس قوه قضاییه را در استان کرمان داشته‌ایم.

برگزاری 80 جلسه محاکمه الکترونیکی

وی اظهار کرد: استفاده از فناوری اطلاعات نوین بحث مهمی برای سالم‌سازی، سرعت‌بخشی، حفظ حریم خصوص و سایر مقاصد بسیار مهم است و 100 درصد شعب قضایی استان کرمان به شبکه داخلی قوه قضاییه متصل هستند و با اتصال به فیبر نوری فعالیت‌های خود را ضبط و ثبت می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: دفاتر خدمات قضایی الکترونیک در 9 شهرستان تابعه استان و مرکز فعال شده‌اند و مردم می‌توانند شکایات و درخواست‌های خود را ارسال کنند.

موحد گفت: 62 درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیکی به مردم استان کرمان اعلام شده است و حریم خصوصی مردم رعایت می‌شود و صرفه‌جویی خوبی هم صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: برگزاری محاکمات الکترونیکی یکی دیگر از دستاوردهای دستگاه قضایی استان کرمان است و تاکنون 80 جلسه محاکمه به شکل ویدئوکنفرانس داشته‌ایم.

حکم اعدام 238 زندانی جرایم موادمخدر شکست

رئیس کل دادگستری استان کرمان از سیاست کاهش جمعیت کیفری نظام قضایی کشور هم سخن به میان آورد و تصریح کرد: استان کرمان جزو استان‌های برتر در این زمینه طی سال گذشته بوده است و بیش از 17 هزار تصمیم قضایی متناسب با کاهش جمعیت کیفری در سال گذشته داشته‌ایم که بیش از یک هزار مورد مورد مربوط به مجازات‌های جایگزین حبس بوده است.

موحد اضافه کرد: طی سال گذشته 96 نفر از محکومان استان کرمان مورد عفو مقام معظم رهبری و 2 هزار و 90 نفر مورد عفو معیاری قرار گرفتند و با توجه به اصلاح قانون مرتبط با محکومان جرایم مواد مخدر شاهد این امر هستیم که مجازات 238 نفر از محکومان مواد مخدر محکوم به اعدام به حبس تعزیری درجه یک تبدیل شده است و حبس جایگزین اعدام و مجازات حبس ابد یک هزار و 181 نفر از محکومان مواد مخدر نیز به مجازات حبس تعزیری درجه دو از 15 تا 25 سال تبدیل شده است.

کاهش 28 درصدی رخدادهای ناامنی در کرمان

وی با اشاره به امضای میثاق‌نامه عدالت در استان کرمان تصریح کرد: در سایه وفاق و همدلی دستگاه‌های مرتبط و تدابیر کنترلی و پیگیری و به طور ویژه برخوردهای قضایی قاطع و عبرت‌آموز موجب شد کاهش 28 درصدی رخدادهای ناامنی و افزایش شاخص‌های امنیتی در استان کرمان را شاهد باشیم.

مقام ارشد دستگاه قضایی در استان کرمان اضافه کرد: 84 درصد زندانیان استان کرمان مربوط به جرایم مواد مخدر و سرقت هستند که ریشه در مسائل اقتصادی دارد.

تشکیل 43 پرونده مربوط به اغتشاشات دی‌ماه 96 در کرمان

موحد تصریح کرد: دادستان‌ها در جریان اغتشاشات دی‌ماه پارسال و تجمعات سه ماهه نخست سال جاری نقش محوری را داشتند و توانستند با تدبیر و اقدامات و برخوردهای مناسب و تدابیر پیگیرانه این اعتراضات و اغتشاشات را کنترل کنند و استان کرمان بنا به گفته مسؤولان کشوری بهترین عملکرد را داشته است.

وی از تشکیل 43 پرونده مربوط به اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: 21 پرونده هنوز منتهی به صدور حکم نشده و 14 مورد منتهی به محکومیت کیفری شده است.

از اختلاس در اداره‌ها تا رشوه‌گیری در گمرکات

این مقام قضایی ادامه داد: یک هزار و 570 هکتار از اراضی دولتی از دست متصرفان خارج شد و به دولت برگشت و 153 حکم قضایی برای تخریب صادر شد و 817 نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

موحد در ادامه سخنان خود به توضیح درباره مفاسد اقتصادی در استان کرمان پرداخت و اظهار داشت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات استان کرمان پرونده اختلاس یک تا 2 میلیارد تومانی توسط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان مطرح شده که 80 درصد وجوه بازگشت داده شده است و این دو متهم هم اکنون ممنوع‌الخروج هستند.

وی اضافه کرد: مطابق گزارش اداره کل اطلاعات استان کرمان مشخص شد مفاسدی در گمرکات کشور در جریان بوده و این مفساد با ارزیابی کالاهای موضوع اظهارنامه‌های وارداتی مربوط بوده است که کارشناسان و واردکنندگان با هم ارتباط برقرار کرده و کارشناسان گمرک مبلغی به عنوان رشوه دریافت می‌کرده‌اند و این موضوع در استان کرمان کشف شد و 10 کارشناس در گمرک سیرجان و بوشهر دستگیر شدند که چهار نفر کارمند گمرک و بقیه آنها کارشناس ارزیابی کالاها بوده‌اند.

رئیس شورای قضایی استان کرمان بیان داشت: پرونده اختلاس اداره کل عشایری جنوب استان کرمان هم باز شده و دستگیری کلاهبرداری که از 23 نفر از شهروندان کرمانی کلاهبرداری کرده بود و دستگیری کلاهبرداری یارانه‌ای با اعتراف به 100 مورد کلاهبرداری نیز صورت گرفته است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار