نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم لنده
این نشست با حضور رئیس دادگستری، فرماندار، دادستان، رئیس آموزش وپرورش، تبلیغات اسلامی(نماینده امام جمعه شهرستان) شهرداری، برق ، ارشاد اسلامی، هلال احمر، بهزیستی، منابع طبیعی، سپاه پاسداران، جهاد کشاورزی، فرماندهی منطقه انتظامی تشکیل شد.
کد خبر: ۶۲۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 19 June 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم با حضور اعضای این شورا در محل دادگستری لنده برگزار شد، در این نشست سه موضوعِ بررسی علل و عوامل آتش سوزی های اخیر و تمهیدات لازم جهت جلوگیری و کنترل آتش ، ساماندهی فضای مجازی شهرستان و تامین امنیت خانواده ها در ساعات شب که در فضا های سبز شهری حضور پیدا میکنند به عنوان دستور کار جلسه از سوی ریاست دادگستری شهرستان مشخص گردید .

از جمله حواشی این نشست ارائه پیشنهادات جالب و کاربردی پیرامون موضوعات جلسه از سوی برخی مدیران و همچنین بی ارتباط سخن گفتن برخی مدیران با موضوعات جلسه و نداشتن ایده و راهکار مناسب از سوی برخی دستگاه ها بود که در ادامه آنچه در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان گذشت آورده شده است .

این نشست با حضور رئیس دادگستری، فرماندار، دادستان، رئیس آموزش وپرورش، تبلیغات اسلامی(نماینده امام جمعه شهرستان) شهرداری، برق ، ارشاد اسلامی، هلال احمر، بهزیستی، منابع طبیعی، سپاه پاسداران، جهاد کشاورزی، فرماندهی منطقه انتظامی تشکیل شد.

از ارائه پیشنهادات کاربردی برخی از اعضا تا سکوت برخی مدیران و بسنده کردن به حضور فیزیکی در جلسات و اظهار نظر های جالب معاون شهرداری لندهعبداله سعادتیان رئیس دادگستری لنده در این نشست با اشاره به اینکه یکی از وظایف دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم و تامین امنیت جامعه است گفت؛ دراین راستا اولین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان در سال جدید امروز شکل گرفت و در آینده متناسب با وقایع مختلف این نشست ها ادامه خواهد داشت .

سعادتیان سه موضوع بررسی علل و عوامل آتش سوزی های اخیر ، ساماندهی و تشریح مباحث مجرمانه در فضای مجازی بهمراه موضوع مهم تامین امنیت خانواده ها در هنگام تفریحات شبانه را محور بحث امروز شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان عنوان کرد .

رئیس دادگستری لنده افزود؛ فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی باید تشریح و مدیران گروهای مختلف در سطح شهرستان توجیه شوند که فعالیت این گروه در راستای کمک و نقد های سازنده صورت بگیرد نه اینکه موجبات ملتهب شدن فضای شهرستان از این طریق فراهم گردد .

وی با هشدار این نکته که تشویش و ملتهب کردن جامعه با دروغ پردازی ،شایعه پراکنی در فضای مجازی از مصادیق جرم است از اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی خواست در راستای ساماندهی فضای مجازی با برگزاری کارگاه ها و جلسات حضوری فعالیت صحیح استفاده از این فضا تشریح شود .

وی با اشاره به محور دیگر نشست امروز یعنی آتش سوزی های اخیر و پیشگیری از بروز چنین بحران های نیز خطاب به منابع طبیعی گفت؛ این نهاد به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست مستندات خود در باره علل و عوامل آتش سوزی های اخیر را ارائه تا پرونده در دستگاه قضا مورد پیگیری قضای قرار گیرد .

رئیس دادگستری با اشاره به اینکه تامین امنیت خانواده ها یکی از وظایف مهم همه ادارات ، نهادها و دستگاه قضا میباشد از نیروی انتظامی خواست با توجه به فصل تابستان و حضور خانواده ها در فضای سبز شهری و پارک ها گشت های ویژه ای در این راستا داشته باشند.

ایشان سازمان تبلیغات را با توجه به ظرفیت مبلغین و تاثیر گذاری مباحث شرعی، سازمانی تاثیر گذار دانست و از ریاست این نهاد فرهنگی خواست از این ظرفیت در راستای ارشاد و کمک به جامعه خصوصا نسل جوان استفاده شود .

در ادامه این نشست هر یک از اعضا به ارائه پیشنهادات خود در راستای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان پرداختند .

فرماندار لنده با اشاره به آتش سوزی های اخیر در این شهرستان گفت : نقش دستگاه های فرهنگی در راستای آموزش عمومی در خصوص چگونگی مقابله با آتش سوزی ها از جمله مواردی است که می تواند نقش مهمی در کاهش میزان خسارت ها در مراتع و جنگل ها داشته باشد.

وی با اشاره به همراهی عموم مردم و مسئولین در مواقع بحران افزود: در هنگام وقوع بحران همه گروه ها می بایست در کنار هم باشند، زیرا نام بحران که می آید یعنی حادثه ای که همه را دربر میگیرد.

وی افزود؛ ملتهب کردن فضای عمومی، تزریق و پمپاژ یاس و ناامیدی در مواقع بحران هیچ مشکلی را حل نمی کند، این فضا سازی استرس زا و القای ناامیدی در فضای بحران را دو چندان می کند.

فرماندار شهرستان لنده تصریح کرد: از تلاش های خوب مجموعه سپاه و بسیج، منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، شبکه بهداشت، اورژانس هوایی115و هوانیروز ارتش و نیروهای مردمی و دوستداران طبیعت که حقیقتاً دوشا دوش همدیگر در نبرد با آتش سوزی اخیر تلاش داشتند قدردانی می کنیم.

وی تاکیدکرد: در جلسات استانی ستاد مدیریت بحران در خصوص برخی مسائل پیشگیرانه و هزینه کمتر از پنجاه میلیون تومانی در چندین نقطه از کوه سیاه،کوه سفید، تل رش و کوه حاتم طرحی با موضوع استقرار کمپ های دائم و موقت در مناطق مستعد آتش سوزی را رائه دادیم تا مورد بررسی قرار گیرد، و اگر این هزینه با کمک مدیریت بحران استان تامین بشود دیگر شاهد خسارت میلیاردی نخواهیم بود.

کریمی نژاد تاکیدکرد: آموزش عمومی در خصوص چگونگی مقابله با آتش سوزی ها از جمله مواردی است که می تواند نقش مهمی در کاهش میزان خسارت ها در مراتع و جنگل ها داشته باشد و این مهم از سوی ادارات متولی و فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت السلام الهی امام جمعه موقت گفت ؛ در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم مباحث فرهنگی، در راس مباحث شرعی موثر و مثمر ثمر هستند و این مساله در سالهای گذشته در کنار استفاده از ظرفیت نماز جمعه ، مبلغین و ائمه جماعات مساجد در طرحی که با کمک ستاد نماز جمعه و اداره تبلیغات اسلامی اجرایی شد طلاب شهرستان در تجمعات خانواده ها که شبانه در پارک ها صورت می گرفت شرکت و رودرو با مردم سخن می گفتند و این مهم در امسال نیز انشالله اجرائی میشود.

علی جاویدان رئیس آموزش و پرورش در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم گفت؛ در بحث وقوع جرم مسئولیت نهادهای فرهنگی از جمله آموزش وپرورش با توجه به اینکه دغدغه فرهنگ سازی دارد سنگین تر میشود .

وی با بیان این نکته که اساسا کار در حوزه فرهنگی نتیجه ملموس ندارد گفت ؛ وقتی آتشی خاموش میشود نتیجه را صرفا خاموشی آتش با حضور نیروهای انسانی که در خاموشی نقش داشتند میدانیم ولی نباید فراموش کرد، در این بین باید به سمت دیگر موضوع نیز نگاه شود که اگر فعالیت های فرهنگی نباشد شاهد چه اتفاقات ناگوارتری با حجم و تکرار های بیشتری می بودیم.

رئیس آموزش و پرورش با تشریح فعالیت های فرهنگی این نهاد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم افزود؛ قریب به ۳۰ کارگاه آموزشی در سال گذشته در سطح مدارس برگزار کردیم ، که این کارگاه ها همراه بود با حضور مدرسین از جمله ریاست محترم دادگستری ، کارشناسان دستگاه قضای و همچنین مامورین پلیس امنیت و مواد مخدر و کارشناسان منابع طبیعی در سطح مدارس.

وی با اشاره به تلاش برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و و وقوع جرم از طریق منابع طبیعی تصریح کرد؛ در حوزه منابع طبیعی در اکثر مدارس شهری و روستایی از ریاست محترم منابع طبیعی و کارشناسان این اداره دعوت کردیم و کار گاه های آموزشی برای دانش آموزان برگزارشد و خوشبختانه امروز میتوانیم بگویم از جمله تاثیرات این حضور این نکته است که هیچ ردپائی از حضور دانش آموزان در تخریب طبیعت و محیط زیست دیده نمیشود.

جاویدان نکته مهم دیگر از ثمرات کارهای فرهنگی اداره آموزش وپرورش را در کنار این نکته که دانش آموزان هیچ وقت عامل تخریب نبودند، حضور و مشارکت دانش آموزان در پاک سازی محیط زیست عنوان کرد .

رئیس آموزش وپرورش با اشاره به محور دیگر نشست، آتش سوزی گفت ؛ در این باره یک درمان سریع و یک درمان دراز مدت وجود دارد .

وی گفت ریشه یابی علل و عوامل چنین حوادثی، جرم شناسی و اینکه چه کسانی عامل این اتفاقات هستند باید در دستور کار قرار گیرد .

ایشان خاطر نشان کرد؛جامعه اطلاع ندارد موارد مشابه سال گذشته چه کسانی بودند چه برخوردی صورت گرفته است و هنوز در این زمینه اطلاع رسانی صورت نگرفت .

جاویدان در این بخش از سخنان خود با اشاره به مبحث فضای مجازی و استفاده صحیح و ناصحیح از این فضا بیان داشت؛ فضای مجازی یک شمشیر دولبه هست، این فضا میتواند برعلیه خود بکار برده شود و ویرانگر باشد و هم میتواند ابزاری در خدمت همین جلسه قرار بگیرد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی نیز گفت ؛اگر صاحب نظران این فضا ورود پیدا کنند ، مانند کاری که فرماندار محترم و برخی از مدیران دارند انجام میدهد و از این فضا در راستای گزارش دهی خدمات دولت و نظام استفاده میکنند.

وی گفت؛ نفی فضای مجازی و یا پذیرش کامل این فضا راهکار اصلی نیست و باید به عنوان یک ابزار در خدمت کارهای فرهنگی ادارات ودستگاه های مختلف قرار بگیرد .

رئیس آموزش وپرورش در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد؛ در کنار کارهای فرهنگی دیگر میتوان از تاثیر گذاری علائم هشدار دهنده نصب تابلو های با علائم حفاظت از محیط زیست در خطوط جاده های روستایی شهرستان استفاده کرد.

خردمند پور معاون منابع طبیعی و آبخیزداری عضو دیگر ستاد پیشگیری از وقوع جرم لنده در سخنانی کوتاه با تقدیر از ادارات همراه با منابع طبیعی در آتش سوزی های اخیر علت آتش سوزی در کوه حاتم و تل اش در سال گذشته را کوره های ذغال گیری و باتوجه به شواهد موجود علت آتش سوزی در کوه اسفید و چاهن را عمدی عنوان کرد .

وی افزود؛ با تحقیقات انجام شده و گواهی برخی از مردم محلی پرونده پیگیری عاملان آتش سوزی اخیر در دستور کار قرار گرفت و بزودی به دستگاه قضا ارسال میشود .

یکی از علت های آتش سوزی در سال های گذشته، محل جمع آوری زباله های شهر در قسمت جنوبی بود که نماینده منابع طبیعی در اظهار نظری عجیب عدم ورود و پیگیری منابع طبیعی در بخورد با شهرداری در راستای تغییر مکان فعلی را مسائل دوستانه عنوان کرد .

وی در بخش پایانی سخنان خود به مشکلات اداره منابع طبیعی از جمله کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مهار آتش اشاره کرد .

نماینده سپاه پاسداران در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان با
ارائه پیشنهادات جالبی از جمله احداث کمپ های ثابت در مناطق مستعد آتش سوزی و مجهز کردن این کمپ ها به سیستم رادیوی اشاره و این اقدام را موثر ترین راه در جلوگیری از آتش سوزی در مناطق مستعد و صعب العبور دانست .

نژاد تقویی در بخش دیگر سخانان خود پیشنهاد داد یکی دیگر از اقدامات موثر در حفاظت از محیط زیست کنترل مناطق جنگلی و کوهستانی با تجهیزات روز دنیا مانند هلی شات ها با کنترل از راه دور است .

پیشنهاد دیگر نماینده سپاه پاسداران در نشست پیشگیری از وقوع جرم شهرستان لنده احداث سد های خاکی و آبگیری در فصل زمستان بود تا بتوان در شرایط بحران کمترین تلفات را شاهد باشیم .

عضو شورای پیشگیری از وقوع جرم از مدیریت بحران لنده خواست، اگر چه تهیه بالگرد از هر نوعی با وضعیت بوروکراسی اداری دشوار است ولذا تلاش نمایند در هنگام درخواست اعزام بالگرد، از بالگرد های CHINOOK(شینوک)که در هر رفت و برگشت میتوانند ۶۰ تا ۷۰نفر نیروی انسانی را به منطقه مورد هدف اعزام نمایند درخواست شود.

سرهنگ قرائتی عضو شورای پیشگیری از وقوع جرم لنده گفت؛قانون گریزی از قانون پذیری پیشه گرفته است و گاهی برخی افراد احساس می کنند اگر توانستند از قانون فرار نمایند زرنگی کردند .

وی با اشاره به اینکه جریمه کردن در پاره ای از مواقع به عنوان یک عامل بازدارنده از وقوع جرم انجام میگیرد بیان داشت؛ اگر راننده موتور سیکلت متخلف جریمه میشود صرفا برای حفظ سلامت خود فرد است تا در دفعات دیگر به سلامتی خود بیندیشد.

ایشان پل ارتباطی نیروی انتظامی با مردم را شماره تلفن ۱۱۰ و از مردم خواست در راستای پیشگیری از وقوع جرم و برخورد سریع با مجرمان و متخلفان در اولین فرصت در شرایط نیاز با پلیس تماس داشته باشند .

وی پلیس فتا را در کنترل فضای مجازی و رسیدگی به مصادیق مجرمانه ای که گاها اتفاق می افتد را یک ظرفیت و از شهروندان خواست هر مورد ناامنی در این فضا را که مشاهده کردند گزارش دهند.

زارعی رئیس اداره ارشاد اسلامی دیگر عضو ستاد پیشگیری از وقوع جرم شهرستان لنده گفت؛ یک مورد از مباحث مطرح شده در جلسه امروز مبحث فضای مجازی و آسیب های پیش رو از طریق این فضا برای شهروندان است که اداره فرهنگ و ارشاد اشراف و نظارت بر سایت های خبری فعال در شهرستان را دارد و خوشبختانه مشکل خاصی از طریق پایگاه های خبری مجوز دار نداشتیم .

زارعی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی نباید باعث اشاعه نا امیدی و ملتهب شدن جامعه شود، گفت: برخی به عنوان رسانه و بدون داشتن مجوز رسمی از اداره ارشاد یا اتاق مطبوعات رسانه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که تلاش می‌کنیم آن راساماندهی کنیم و دراین راه به کمک دستگاه قضا و فرماندار محترم نیازمند هستیم .

مدیر جهاد کشاورزی گفت؛ به استناد به ماده ۲۰ قانون هوای پاک وماده ۶۸۸ قانون تعزیرات سوزاندن بقایای گیاهی جرم هست و قابل پیگیری که در این راستا جهاد کشاورزی کارگاه های آموزشی برگزار کرد و بروشور در بین کشاورزان توزیع شد .

وی افزود؛ اگر عوامل آتش سوزی بصورت مکتوب گزارش شود باجدیت پیگیر خواهیم بود.
ایشان در راستای موضوعات جلسه از جمله مبحث آتش سوزی پیشنهاداتی از جمله گذاشتن قرقبان در جاهایی که مستعد اتش سوزی هستند، و واگذاری مناطق جنگلی به خود مردم با حقوق حتی کم ارائه دادند.
کاظمی مدیر بهزیستی گفت؛ همانند دادگستری که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دارد، این واحد در بهزیستی نیز فعال میباشد با نام واحد پیشگیری که وظیفه این واحد پیشگیری از همه آسیبهای اجتماعی .

وی گفت هرنوع جرمی که در شهرستان بوجود بیاید یک نوع آسیب است که میتوان عمدتا جرایم را اعتیاد، طلاق خودکشی ،خودسوزی، مزاحمت، آتش سوزی ، فساد اخلاقی ، کودک آزاری میتوان عنوان کرد.

مدیر بهزیستی افزود؛ وظیفه بهزیستی دراین قبال فرهنگ سازی است از قبیل مشاوره توسط کارشناسان، مددکاری و روانشناسی ستادی و معرفی به سه مرکز مشاوره در سطح شهر و راه اندازی کارگاههای آموزشی درسطح شهرستان و پشتیبانی مالی

از نکات قابل توجه و جالب این جلسه اظهارات معاون شهردار لنده بود که اعزام آتش نشانان را در محل آتش سوزی های بیرون از شهر غیره قانونی عنوان کرد و دراین راستا گفت؛ دو دستگاه ماشین آتش نشانی داریم که برابر قانون نمی توانیم از محدوده شهر خارج شویم .

معاون شهردار لنده در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه زباله شهرداری را که به اذعان سایر مسئولین از جمله منابع طبیعی عامل آتش سوزی در مراتع جنوب شهر بودند را مناسب و عنوان کرد این جایگاه برابر تائیدیه محیط زیست انتخاب شد .

گفتنی است در نشست شورای اداری شهرستان لنده رئیس محیط زیست از منتقدین جایگاه زباله شهرداری بود و ایشان عنوان کرده بود هر دو محل جایگاه زباله و کشتار گاه شهرداری لنده لازم است تغییر داده شوند،چرا که هر دو مورد مشکلات زیست محیط در پی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار