رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد گفت: پناهندگان در ایران و خراسان رضوی که بعد از استان تهران بیشترین تعداد پناهنده را دارد در جامعه ایرانی زندگی می‌کنند و از خدمات یکسان آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۶۲۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 22 June 2018

به گزارش تابناک : مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این مراسم با تبریک این روز گفت: هیچوقت به اینکه روزی به‌عنوان پناهنده اعلام شود تمایل نداشتیم، و ای کاش در دنیا اتفاقاتی نظیر خشونت، جنگ و درگیری وجود نداشت تا هیچکس از وطن، خانه و کاشانه خود آواره و پناهنده نمی‌شد.

محمد عجمی این روز را یادآور نفرت جامعه بشری از جنگ و خشونت دانست و افزود: این روز فرصتی برای ارائه دیدگاه‌های کشورهای میزبان در خصوص چالش‌های پناهندگی و نمایش تصویری روشن از واقعیت‌های موجود تلخ و شیرین از پدیده پناهندگی در کشورها است.

وی یادآور شد: روز جهانی پناهنده نمادی از همبستگی، هم‌اندیشی و هم‌گرایی جوامع میزبان، پناهندگان و جوامع بین‌الملل است که با نگاهی نواندیشانه و عاری از محدودیت‌های جهانی در مسیر ارج نهادن به ارزش‌ها و کرامات انسانی و حمایت از افراد نیازمند گام‌های اساسی برداشتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی تأکید کرد: روز جهانی پناهنده فرصتی برای بیان ارزش‌های انسانی و فرهنگی بین ملت‌ها و تقویت مبانی و اصول این ارزش‌ها و کرامت انسانی و نمایش آن به جهانیان است.

عجمی در ادامه اظهار کرد: این نامگذاری موقعیتی برای انعکاس شفاف و روشن، سخاوتمندی و همدردی کشورهای میزبان با آلام و دردهای پناهجویان و مردم بی‌پناه شده کشورهای در حال تعرض و تجاوز توسط بیگانگان فراهم کرده است.

وی گفت: در این روز چهره منفور جنگ، خشم و ظلم ظالمان بر مظلومان جهان که نتیجه آن آوارگی بیش از 68 میلیون و 500 هزار نفر انسان بی‌گناه و بی‌دفاع در داخل و خارج از مرزهای خودشان باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با همکاری کشورهای میزبان تلاش می‌کنند به جهانیان یادآوری کنند که میلیون‌ها انسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند با چه مشکلاتی روبرو هستند و حمایت بین‌المللی خود و کشورهای میزبان از آوارگان را به جهانیان نمایش می‌دهند.

عجمی بیان کرد: به‌طور یقین کشورهای میزبان و کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند که فرصتی برای تجلیل از اندیشه‌ها، تفکرات و استعدادهای بالقوه و دیدگاه‌های صلح‌جویانه پناهندگان همچنین آرزوی برقراری صلح و امنیت در کلیه کشورهای دنیا را رقم می‌زنند و ما خواهان محقق شدن این هستیم که روزی یک پناهنده نیز وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه میزبان پناهندگانی از کشورهای عراق و افغانستان است، تشریح کرد: با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل همه ساله با برپایی مراسم گرامیداشت روز جهانی پناهنده تلاش می‌شود شجاعت، استقامت و درخشندگی پناهندگان در عرصه‌های مختلف و تلاش آنان را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ورزشی و اقتصادی به کشورهای کمک‌کننده، حامیان بین‌المللی و خود پناهندگان به نمایش گذاشته شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین فرصت‌های جدید پیش‌آمده برای شکوفایی و پیشرفت جامعه پناهندگان را تقویت و از آن حمایت کند و در مسیر ارتباطات و تعاملات بین‌المللی الگوهای موفق و برجسته را به جامعه بشناساند.

عجمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز با رویکرد انسانی، اسلامی و اعتقادی خود ضمن فراهم کردن شرایط و بسترهای لازم زندگی برای پناهندگان در سال‌های اولیه حضورشان در کشور، با اتخاذ سازوکارهای اداری، قانونی، ملی و بین‌المللی، تلاش و همت خود را برای ایجاد و تقویت و توسعه امکانات و زیرساخت‌های لازم آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی برای پناهندگان با همکاری حامیان بین‌المللی خود انجام داده است و در این مسیر همچنان با برنامه‌ریزی مدون و تلاش‌های بی‌وقفه در حال بهبود شرایط زندگی پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران است.

وی توضیح داد: کشور ایران در سال‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای علمی و عملی در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و معیشتی پناهندگان با رویکرد گشایش و توسعه فضاها و امکانات مربوطه و همچنین توانمندسازی اقشار مختلف و تربیت نیروهای مستعد، خلاق، جوان و باانگیزه اقدام به برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی کرده و زمینه رشد، بالندگی و امید و نشاط را برای پناهندگان فراهم کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: امروز ما شاهد تحصیل 320 هزار دانش‌آموز دارای مدارک اقامتی معتبر و 110 هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی معتبر و در مجموع 430 هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی در کنار دانش‌آموزان ایرانی هستیم، که این یعنی عرصه علم و علم‌آموزی برای همه پناهندگان فراهم شده است.

عجمی با بیان اینکه امکان ادامه تحصیل برای جاماندگان و طالبان علم که با دعوت آنان به کلاس‌های نهضت سوادآموزی فراخوانده می‌شوند؛ فراهم شده افزود: تحصیل 60 هزار دانش‌آموز دارای مدرک اقامتی و 18 هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی در استان خراسان رضوی نماینده تلاش اداره کل آموزش و پرورش استان در راستای علم‌آموزی پناهندگان است؛ تحصیل 6 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان نیز مؤید این مطلب است.

وی اظهار کرد: در حوزه درمان، برخورداری 90 هزار نفر پناهنده از امکانات درمانی و بهداشتی بیمه سلامت برای چندمین سال متوالی با همکاری دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اقدامی بی‌نظیر در ارتقای سلامت، بهداشت و درمان پناهندگان بوده است و مشمولیت 12 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه پناهنده در استان خراسان رضوی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی، توانمندسازی فنی و حرفه‌ای پناهندگان و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در مهمان‌شهرها و شهرستان‌ها از جمله اقدامات اثرگذار در جهت معیشت پناهندگان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل است.

عجمی یکی از سیاست‌های ابلاغی اداره کل اتباع کشور را توسعه و گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد پناهندگان دانست و بیان کرد: در استان خراسان رضوی امروز شاهد فعالیت 17 سازمان مردم‌نهاد در حوزه فرهنگی، علمی، ورزشی، درمانی و معیشتی هستیم که با مجوز رسمی وزارت کشور در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه به نیازهای فرهنگی جامعه پناهندگان از جمله مواردی است که در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات فرهنگی، علمی و ورزشی بی‌نظیر و چشمگیر بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: 46 هزار نفر متقاضی اعزام به عتبات عالیات از پناهندگان در سال‌های 95 و 96، کسب رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات قرآنی، علمی، آموزشی و ورزشی، نتیجه اقداماتی بوده است که دستگاه‌های فرهنگی با همراهی پناهندگان انجام داده‌اند.

عجمی تشریح کرد: اقدام فرهنگی بی‌نظیر که در شناخت نوجوانان و جوانان، نسل دوم پناهندگان افغانستانی متولد شده در ایران کاملاً به جا بوده است برگزاری جشنواره‌های افغانستان‌شناسی طی پنج سال متوالی است که به شناخت جوانان افغانستانی از کشورشان کمک می‌کند.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است حضور پناهندگان را در حوزه‌های اقامتی، اشتغال، تحصیل و هر آنچه که لازمه زندگی پناهندگان است قانونمند بداند بنابراین به همه پناهندگان توصیه می‌شود در این جهت گام بردارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح‌های اداره کل اتباع و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی ذیربط تأکید کرد: طرح تمدید مدرک روادید پناهندگان خانواری در حال اجرا است و توقع ما از پناهندگان این است که به موقع برای این کار مراجعه کنند.

عجمی اضافه کرد: طرح بیمه سلامت نیز همچنان در حال اجرا است و علیرغم اینکه تعداد 12 هزار نفر در استان خراسان رضوی سهمیه پذیرش رایگان بیمه سلامت را دارند اما مراجعه 7 هزار از پناهندگان جای گلایه دارد، انتظار ما این است پناهندگانی که واجد شرایط هستند مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه از دوم تیرماه نیز توزیع مرحله سوم کارت‌های آمایش پناهندگان افغانستانی و عراقی در استان آغاز می‌شود، از پناهندگان درخواست کرد تا در روزهای ابتدایی برای دریافت آن مراجعه کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان مهاجر و پناهنده در مدارس نیز فرا رسیده است که در این خصوص نیز از سوی اداره کل اتباع و اداره کل آموزش و پرورش استان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/  خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین تعداد پناهنده را دارد

 

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد نیز در بخش دیگری از مراسم، با اشاره به نامگذاری 20 ژوئن توسط سازمان ملل در سال 2000 میلادی به‌عنوان روز جهانی پناهندگان گفت: روز جهانی پناهنده به این منظور برگزار می‌شود تا آگاهی جامعه جهانی را نسبت به پناهندگان و افرادی که وادار به جابه‌جایی و ترک خانه خود شده‌اند، افزایش یابد.

مولوگنا زورای مامو با بیان اینکه موضوع انتخاب شده توسط کمیساریای عالی برای بزرگداشت این روز «ما هم همراه پناهندگان می‌ایستیم» است، بیان کرد: امروز لازم است در حالیکه بردباری، احترام و شفقت را پیشه کنیم دست‌های خود را برای دریافت کمک و یافتن راه‌حل‌های پایدار به سوی جامعه جهانی دراز کنیم.

وی متذکر شد: متأسفانه جابه‌جاشدگی‌هایی که بیشتر آن ناشی از مناقشات، درگیری و جنگ است به شدت افزایش یافته و به‌طور عمده در نتیجه شرایط جدید بحران در سوریه و سودان جنوبی و سایر نقاط است، همچنین مربوط به جابه‌جایی‌هایی است که در گذشته اتفاق افتاده و کماکان حل نشده باقی مانده است.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد تأکید کرد: 68.5 میلیون نفر که وادار به جابه‌جایی و ترک خانه خود شده‌اند آماری بی‌سابقه در جهان است و تعداد 25.4 میلیون نفر نیز پناهنده هستند که بیش از نیمی از آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

مولوگنا با اشاره به اینکه، بعضی از این افراد مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند و از مرزهای بین‌المللی عبور کردند و بعضی هم در داخل کشور خود وادار به ترک خانه خود شده‌اند، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران میزبانی پناهندگان را طی چهار دهه اخیر به عهده داشته و خدمات بشردوستانه‌ای به آنان ارائه داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با میزبانی یک میلیون پناهنده پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است، یادآور شد: پناهندگان در ایران و خراسان رضوی که بعد از استان تهران بیشترین تعداد پناهنده را دارد در جامعه ایرانی زندگی می‌کنند و از خدمات یکسان آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد در همین خصوص تشریح کرد: از نمونه خدمات برجسته ارائه‌شده توسط جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان بیمه سلامت و دسترسی کودکان فاقد مدرک طبق فرمان رهبری به تحصیل است.

مولوگنا با اشاره به حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل، اداره اتباع و سایر دستگاههای ذیربط در حوزه‌های مختلف از دولت ایران توضیح داد: حمایت‌ها در حوزه آموزش با ساخت مدرسه و برگزاری دوره‌های سوادآموزی، در حوزه بهداشت با ساخت مراکز بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و بیمه سلامت، برنامه‌های توانبخشی، خدمات حقوقی از طریق کمیته‌های حل اختلاف، پروژه‌های معیشتی و تسهیل کردن راه‌حل‌های پایدار، رایزنی و مشارکت صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل در حالیکه با همکاری نزدیک خود با دولت ایران برای بهبود شرایط پناهندگان تلاش می‌کند، سعی دارد با مطرح کردن و برجسته کردن خدمات دولت و توانمندی‌های جامعه پناهندگان بر لزوم تشریک مساعی جامعه جهانی با تمرکز بر چارچوب جامع پاسخگویی به مسائل پناهندگان تأکید کند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد در پایان سخنانش یادآور شد: امروز 60 سال از زمانی که دولت‌ها همبستگی خود را با پناهندگان از طریق الحاق کنوانسیون نظام 951 اعلام کردند می‌گذرد، کمیساریا تمایل دارد از این فرصت استفاده کند و بار دیگر پایبندی خود را به تعهدات و ارزش‌های مطرح شده در کنوانسیون که اساس حمایت بین‌المللی پناهندگان را بیان می‌کند، اعلام کند.

ضرورت توجه به ریشه‌های پناهندگی

رئیس نمایندگی وزارت خارجه شمال و شرق کشور نیز با اشاره به اینکه تا زمانی که موضوع پناهندگی در سطح جهان حل نشود، این موضوع سروسامان پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: اینکه سازمان ملل این روز را به‌عنوان روز جهانی پناهنده نامگذاری کرد نکته مثبتی است زیرا توجه جامعه جهانی به این موضوع جلب می‌شود و این روز جشن گرفته می‌شود.

غلامعباس ارباب خالص اضافه کرد: این اتفاق خوبی است اما کافی نیست، بهتر است در چنین روزی به ریشه‌های پناهندگی مانند اینکه مسببین و عوامل پناهندگی چه کسانی هستند، پرداخته شود زیرا تا زمانی که به ریشه‌های پناهندگی و مهاجرت پرداخته نشود و عزم جهانی صورت نگیرد هرسال باید روز جهانی پناهنده را جشن گرفت.

وی تشریح کرد: باید در آینده نزدیک شاهد این باشیم که روز پناهنده نباشد و هیچ پناهنده‌ای نیز در دنیا وجود نداشته باشد تا به وضعیتی که روز پناهندگان در عرصه بین‌الملل نهادینه شود، نرسیم زیرا این یکی از ضعف‌های ساختارهای جهانی است که متأسفانه به‌جای حل مشکل از کنار آن عبور می‌کند.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه شمال و شرق کشورمتذکر شد: باید با کمک نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان‌های کمک‌کننده به این مجموعه، دولت‌هایی که تأثیر بسزایی در عرصه بین‌الملل دارند، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر کسانی که می‌توانند افکار جهانی را چه به لحاظ تبلیغی و فرهنگی و چه به لحاظ اقدامی تحت تأثیر قرار دهند، بسیج شوند و با این موضوع مبارزه کنند.

ارباب خالص با اشاره به اینکه به‌طور قطع می‌دانیم عوامل اصلی پناهندگی جنگ و ناامنی است که متأسفانه جامعه جهانی از این موضوع به شدت رنج می‌برد، بیان کرد: اگر در گذشته جنگی میان دولت‌ها و کشورها بوده، امروزه به جنگ میان گروه‌های متعددی که در همه کشورها با کمک‌های مالی و پشتبانی برخی از دولت‌ها و کشورها فعالیت دارند، تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران طولانی‌ترین میزبانی را از پناهندگان دارد

 

سرکنسول افغانستان در مشهد در خصوص روز جهانی پناهندگان تشریح کرد: روز جهانی پناهنده از سویی یادآور نفرت از جنگ، خونریزی، و خشونت‌ها است و از سویی به‌عنوان یادآوری مشکلات و موفقیت‌های پناهندگان و تجلیل از موفقیت‌های آنان و تشویق و ترغیب کردن آن‌ها.

سید نورالله راغی افزود: از طرفی امروز جامعه جهانی مشکلات پناهندگان را متوجه جامعه جهانی می‌کند که این امر دارای اهمیت بسزایی است زیرا با توجه به وقوع موج جدیدی از پناهندگی، اهمیت رسیدگی به امور پناهندگان افزایش یافته و توجه بیش از پیش جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: امید داریم مشکلات پناهندگان در سطح بین‌المللی مانند سایر مشکلات بین‌المللی از جمله تروریسم، مواد مخدر و سایر مشکلات در صدر توجه جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه و جهان قرار گیرد.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که بیشترین حجم از پناهندگان را در خود جای داده و کشوری است که شاید طولانی‌ترین میزبانی را از پناهندگان داراست، گفت: در این زمینه شاهد این هستیم که هر روز سهولت‌ها و امکانات بیشتری ایجاد می‌شود و به مشکلات پناهندگان بیش از پیش رسیدگی می‌شود.

راغی با بیان اینکه در چند سال اخیر مشاهده می‌کنیم که امکانات جدیدی در اختیار پناهندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: طی سال‌های اخیر هیچ موضوعی در مورد تسهیل امور پناهندگان وجود نداشته که مورد توجه قرار نگرفته باشد برای نمونه روزانه دست‌کم بیش از 100 نفر از جریمه‌های تمدید اقامت وجود دارند که علت آن عدم توجه کافی پناهندگان به این موضوع است ولی همه روزه همکاری‌های کافی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: وجود حدود 70 هزار دانش‌آموز در استان خراسان رضوی و نزدیک به 400 هزار دانش‌آموز در کل ایران، همچنین وجود نزدیک به 20 هزار دانشجو در ایران که 6 هزار نفر آن در استان خراسان رضوی حضور دارند نشان‌دهنده کمک‌های جمهوری اسلامی ایران است.

سرکنسول افغانستان در مشهد با تأکید بر اینکه امیدواریم همکاری بیشتری در زمینه آموزش و پرورش توسط کمیساریای عالی سازمان ملل صورت گیرد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به کارگران نیز توجه ویژه‌ای گذاشته علاوه بر این برای نزدیک‌تر شدن و کم کردن فاصله میان پناهندگان نیز به اقداماتی نیاز است.

راغی با اشاره به اینکه براساس نتایج به‌دست آمده متوجه می‌شویم که مهاجرین از امکانات موجود کمال استفاده را می‌کنند، بیان کرد: رتبه‌های اول تا سوم کنکور سراسری و کسب رتبه‌های یک تا سه مسابقات قرآنی نشان‌دهنده این است که در اینجا برای پناهندگان فرصت‌هایی وجود دارد و از این فرصت‌ها استفاده می‌شود.

 

 

منبع : قدس آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار