مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین:
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین گفت:جشنواره کتابخوانی رضوی از مهمترین اتفاق فرهنگی کشور است.
کد خبر: ۶۲۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 23 June 2018

جشنواره کتابخوانی رضوی از مهمترین اتفاق فرهنگی کشور است

به گزارش تابناک قزوین مریم بیدخام  با اعلام این خبر،افزود:از جمله مهمترین وسائل و ابزارهای سوق دادن جامعه به سمت تعالی و پیشرفت، ترغیب شهروندان آن اجتماع به سمت مطالعه وکتابخوانی است.

وی اظهار کرد: به طور قطع  هر اقدامی در راستای افزایش سطح سرانه مطالعه چه به صورت جشنواره، چه در قالب برگزاری نمایشگاه یا هر اقدام مشابه بی تاثیر نخواهد بود. اما آنچه بیش از همه  اقدامات حائز اهمیت و اولویت است اجتماعی شدن مطالعه در جامعه است.

این مقام مسئول اضافه کرد: اجتماعی شدن مطالعه  نیز بدان معناست که افراد جامعه طعم شیرین مطالعه را احساس کرده باشند و کتاب از کتابخانه و یا کتاب فروشی به عرصه زندگی اجتماعی آنان وارد شده باشد. 

به گفته وی کتابخوانی، یکی از مهمترین شیوه های کسب معارف جهت در پیش گرفتن سبک زندگی اسلامی است و لذا جشنواره کتابخوانی رضوی را باید مهمترین اتفاق فرهنگی چند سال اخیر کشور در این زمینه دانست.

بیدخام اضافه کرد: جشنواره رضوی نیز از چند زاویه در گسترش کتابخوانی دارای نقش و اهمیت است، نخست آنکه تیپ بندی و تقسیم بندی صورت گرفته مخاطبان، کار بسیار مثبت و ارزشمندی است.

وی توضیح داد: اینکه ما برای اقشار و گروه های سنی متفاوت موجود در جامعه دارای برنامه مطالعاتی باشیم بسیار امر پسندیده و نیکویی است و از سوی دیگر باعث می شود که ادراک ذهنی مشترک در جامعه نسبت به واقعیت های اجتماعی شکل گیرد از دگر سو رویکرد مذهبی موجود در جشنواره که با اهداف نضج و گسترش فرهنگ رضوی و انعکاس سیره زندگی امام رضا (ع)  برگزار گردیده است بسیار قابل توجه و تقدیر است.

بیدخام بیان کرد:جشنواره کتابخوانی رضوی، رویدادی است که میتواند زمینه ساز آشنائی کودکان، نوجوانان و جوانان با لذت کتابخوانی شده و این اقشار آینده ساز را با فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بیش از پیش آشنا کند .

به گفته وی، در هر صورت باید به شیوه های مختلف بتوانیم مطالعه و کتابخوانی را در جامعه نهادینه سازیم البته اقدامات درخور توجهی نیز تا کنون انجام پذیرفته است هرچند که لازم است این فعالیتها و این جشنواره ها تداوم و استمرار داشته باشد. 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین افزود: امروزه فضاهای مجازی بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته اند اما این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعی نوپدید و نوظهور همچون فضای مجازی و شبکه های اینترنتی، کتاب حذف خواهد شد چندان معقولانه به نظر نمی رسد چرا که به گفته یکی از بزرگان کتاب روز به روز در جامعه بشری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بیدخام افزود:ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتاب‌ها و محتوای کتاب‌ها را راحت و آسان منتقل کنند اما حقیقت آن است که  جای کتاب را هیچ  ابزاری نمی تواند بگیرد،زیرا حسی که از طریق مطالعه کتاب به خواننده یا مخاطب بدست می دهد از هیچ طریق دیگر قابل انتقال نیست.

وی از نهادکتابخانه های عمومی کشور بابت برگزاری این جشنواره و ترویج فرهنگ مطالعه تقدیر کرد  و از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی دعوت کرد تا با شرکت این در جشنواره زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی را فراهم کنند.

 

 

توسعه فرهنگی و ارتقای شاخص های اجتماعی هر کشوری در گرو اهمیت دادن کتاب و کتابخوانی و افزایش نرخ مطالعه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار