تابناک قزوین گزارش می دهد:
قیمت‌ها در بازار مرکزی میوه و تره‌بار هم، مثل طلا ساعتی تعیین می‌شود و نظارت مناسبی در این زمینه نیست.
کد خبر: ۶۲۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 24 June 2018

میوه هایی که

به گزارش تابناک قزوین، طی هفته‌های گذشته قیمت انواع میوه نسبت به گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه گروه میوه های تازه با ۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۳۷.۳ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه شده است. که در این میان گیلاس با ۴۶.۴ درصد، پرتقال درجه یک با ۵۶.۲ درصد، موز با ۶۰.۳ درصد و هندوانه با ۷۵.۴ درصد بیشترین افزای قیمت را در بازار میوه تجربه کرده اند.

در چنین وضعیتی قیمت میوه ها از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر و از کوچه‌ و خیابانی به کوچه‌ و خیابان دیگر متفاوت است که البته به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، این فاصله قیمت میوه ارتباطی با فروشندگان میوه ندارد و آنها فقط توزیع کننده این محصولات هستند و خودشان در تهیه بار با چنین مشکلی مواجه هستند و انواع میوه را از مرکز میوه و تره بار با قیمت‌های مختلفی خریداری می‌کنند.

میوه؛" مفید" اما" دست نیافتنی"

بانویی جوان و خانه دار به تابناک می گوید: به اندازه ای قیمت میوه افزایش یافته که دیگر توانایی خرید آن ممکن نیست،این موضوع در صورتی است که نمی توان مصرف میوه و سبزیجات را از سبد غذایی یک خانواده حذف کرد.

مردی میانسال ادامه می دهد: خانم خبرنگار دلت خوش است دیگر چه کسی می تواند به راحتی میوه خانه ببرد،معلوم نیست پایان این نداری ها ی ما چه می شود.

دختر دانشجویی می گوید: من و دوستانم برای خرید میوه به جای کیلویی به تعداد میوه می خریم و به خوابگاه می بریم.

سیب و گلابی هنوز در بازار استان توزیع نشده است

حبیب صادقی پور رئیس اتحادیه میوه فروشان استان قزوین در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار می کند: موز کیلویی ۶۰۰۰ تومان تا ۶۵۰۰ هزار تومان و هم چنین شلیل کیلویی ۶۰۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ هزار تومان در بازار قزوین عرضه می‌شود از سوی دیگر، طالبی هر کیلو ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و هندوانه کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.

این مسئول یا بیان اینکه سیب و گلابی هنوز در بازار استان توزیع نشده است می افزاید: سیب سنتی کیلویی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود همچنین گوجه سبز کیلویی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، زردآلو ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، توت فرنگی از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان در بازار استان قیمت‌گذاری شده است.

صادقی‌پور اعلام می کند: آلبالو کیلویی ۸ هزار تومان و گیلاس کیلویی ۱۰ هزار تا ۲۲ هزار تومان در بازار استان به خریداران عرضه ‌می‌شود ضمن اینکه هویج در هر کیلو 2 هزارتومان ،باقالی کیلویی 2 هزار و پانصد تا سه هزار تومان در اختیار مردم استان قرار می گیرد.

خربزه در هفته های آینده فراوان می شود

این مسئول با اشاره به فراوان شدن خربزه در هفته‌های آینده خبر می دهد: خربزه در حال حاضر کیلویی ۳۵۰۰ و فلفل دلمه کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در بازار به مشتریان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها انگور یاقوتی در بازار موجود است، اضافه می کند: قیمت این انگور کیلویی ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان است.

به گزارش تابناک قزوین،جای نظارت دقیق برای جلوگیری از آشفتگی بازار و همچنین رانت‌های قیمتی خالی است، چراکه اگر  در این زمینه نظارت دقیقی بود و بازار میوه در عمده فروشی سامان داشت قیمت میوه و تره بار به که به نازل‌ترین نرخ از تولیدکننده آن خریداری می‌شود این شرایط را تجربه نمی‌کرد که قیمت آن ساعتی و مغازه‌ای تعیین شود؛ آن هم با تفاوت چند برابری!

علاوه بر این موضوع می توان به اشاره سرمازدگی در ماه های اخیر اشاره کرد که خسارت بسیار زیادی به باغداران زد و سبب شد در افزایش قیمت میوه تاثیر بسزایی داشته باشد ضمن اینکه،کشت بی‌رویه محصولاتی همچون هندوانه‌ در شرایط بحران آب معضل بزرگی است اما، اینکه صادرات این محصول قیمتش را در بازار داخلی بالا ببرد واقعا نوبر است، بعد از صرف حجم عظیمی از منابع گرانبها آبی برای تولید این محصولات حالا باید به نفع مصرف کنندگان خارجی گران هم بخریم.

گزارش از ناهید هدایتی



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار