عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های قضایی نباید طولانی شود، گفت: اثربخشی دستگاه قضا در رسیدگی به مسئله دانه‌درشت‌های اقتصادی است.
کد خبر: ۶۲۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 30 June 2018
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های قضایی نباید طولانی شود، گفت: اثربخشی دستگاه قضا در رسیدگی به مسئله دانه‌درشت‌های اقتصادی است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه دستگاه قضا انصافاً با یک وضعیت رو به رشد مواجه است، اظهار کرد: الکترونیکی شدن بسیاری از پرونده‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین قابل تحسین است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد آن هستیم که خدمات سازنده‌ای در بخش قضایی انجام می‌گیرد، افزود: هرچند معتقدم هنوز سر و سامانی در سیستم قضایی و رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری نیست و طولانی شدن پرونده‌ها لذت دادخواهی را از مراجعین گرفته است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین مو ضوعاتی که دستگاه قضا باید به آن توجه داشته باشد تسریع در رسیدگی به موقع در دادرسی‌هاست، یادآور شد: دادرسی‌ها باید به موقع انجام شود.

*طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها اعتماد مردم را ضعیف می‌کند

وی با بیان اینکه بار‌ها ما درد دل‌های دستگاه را از نزدیک شنیده و آن‌ها را درک می‌کنیم، گفت: به هر شکل مردم علاقمند هستند که دادخواهی آن‌ها در اولین فرصت انجام شود و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به این مهم اشاره کردند.

آزادیخواه با بیان اینکه امروزه رسیدگی به پرونده‌های مفسدان اقتصادی و دانه درشت‌ها به عنوان یکی از خواسته‌های مردم است، تصریح کرد: وقتی اخباری مبنی بر ایجاد یک اختلاس، زد و بند سیاسی و رانت به گوش می‌رسد مردم منتظر برخورد دستگاه قضا با این افراد هستند و دستگاه قضا هم به حق وارد می‌شود، اما طولانی شدن روند آن، مزه کار را از بین می‌برد و اعتماد مردم را ضعیف می‌کند.

* مجلس به درد دستگاه قضا دچار است

وی با بیان اینکه مجلس نیز به این درد دستگاه قضا دچار است و در حوزه تحقیق، تفحص، سوال و استیضاح به قدری مسیر طولانی می‌شود که طعم شیرین نتیجه‌بخشی آن از مردم گرفته می‌شود، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه دستگاه قضا می‌تواند اثربخش باشد رسیدگی به مسئله دانه درشت‌هاست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه قضا با قدرت در مقابل بر هم زنندگان امنیت در خیابان پاسداران ایستاد و پرونده در اولین فرصت ممکن رسیدگی شد، ادامه داد: خاطی به سزای عمل خود رسید و همین موضوع علیرغم فشار رسانه‌های بیگانه موجی از رضایتمندی را در بین شهروندان به وجود آورد.

* دستگاه قضا نیازمند به‌روزرسانی است

وی در پاسخ به این سوال که عزم دستگاه قضا برای رسیدگی به پرونده دانه‌درشت‌ها تا چه اندازه است؟ پاسخ داد: دستگاه قضا نیازمند به‌روزرسانی است. در زمان احمدی‌نژاد عرض کردم که اگر معاون اول شما خاطی و مفسد است باید در اولین فرصت به مسئله آن رسیدگی شود. دستگاه قضا این حق را دارد که رئیس جمهور را پای میز محاکمه بکشاند و برای آن حکم صادر کند.

* تنها راه علاج برخورد قاطع و بدون ملاحظه‌کاری با مفسدان است

آزادیخواه با بیان اینکه برای رهایی از چنین وضعیتی تنها راهکار برخورد قاطع و بدون ملاحظه‌کاری با مفسدان اقتصادی است، تصریح کرد: وظیفه اصلی دستگاه قضا دادخواهی است.

وی با بیان اینکه هر یک از قوا وظیفه مختص به خود دارد، گفت: من موافق نیستم که مجلس شورای اسلامی لیست مفسدان را اعلام رسمی کند و این عمل خود غیر قانونی است، مجلس باید از خاستگاه اصلی خود یعنی کمیسیون اصل نود، دیوان محاسبات و تحقیق و تفحص پرونده‌های فساد را رسیدگی کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی رسیدگی به موضوعات در مجلس بدین معناست که نمایندگان اعمال نظارت بر آن‌ها داشته باشند، خاطرنشان کرد: بعد از اعمال نظارت مجلس باید نتیجه را به دستگاه قضا واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در ماده ۲۳۶ اشاره دارد که اگر دولت قانونی را اجرا نکرد که خود محل فساد، رانت و سوء استفاده باشد مجلس این اختیار را دارد که پس از نظارت پرونده را به دستگاه قضا ارجاع دهد، در چنین شرایطی حتی اگر شخص رئیس جمهور مورد سوال باشد وظیفه دستگاه قضایی است که باید به آن رسیدگی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار