مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهاي استانداری یزد :
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهاي استانداری یزد گفت : در سال گذشته با رشد 13درصد در بیمه روستائیان توانستیم 70 درصد از جمعیت روستاهای خود را تحت پوشش این بیمه قرار دهیم.
کد خبر: ۶۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 16 July 2015
به گزارش تابناک یزدهمایش سراسری دهیاران استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیر کل حوزه استاندار و جمعی از دهیاران و کارآفرینان برتر استانی و کشوری به منظور تجلیل از دهیاران برتر استان در سالن شهید منتظر قائم استانداری یزد برگزار شد.
" هادی مقیمی " در این همایش اظهار داشت: در سال گذشته دهیاری ها، شرکت های تعاونی و نیز دفتر امورروستایی و شوراها مجموعاً بالغ بر 1000 میلیارد ریال در حوزه روستاها در زمینه های مختلف عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی هزینه کرده اند.
وی افزود: مهمترین اقدامی که در سال گذشته در بحث دهیاری ها ،در دفتر روستایی و شوراها صورت گرفت، دریافت اعتبارات مناسب از سوی سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور و نیز معاونت توسعه روستایی کشور بود.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها ادامه داد: اعتبارات دریافتی از سوی معاونت توسعه روستایی بیش از 50 میلیارد ریال بوده است .
وی اقدام دیگر دفتر روستایی را ارزیابی عمیق عملکرد دهیاران دانست و اظهار داشت: دهیاران ما با کمترین امکانات و بدون هیچ چشم داشتی در سراسر استان مشغول به خدمت هستند.
" مقیمی " تصریح کرد: در طول سال گذشته برای اولین بار درسابقه خدمت دفتر روستایی از همه روستاها بازدید به عمل آمد و از نزدیک با مشکلات روستا آشنا شديم و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
وی گفت: اقدام دیگری که در سال گذشته در دفتر روستایی صورت گرفت پیگیری طرح مشارکت مردم برای استقرار واحدهای تولیدی مستقر در روستاها به منظور پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای استقرار واحدهای تولیدی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد جاذبه های لازم برای ماندن مردم در روستاها که از سوی معاونت توسعه روستایی ابلاغ شده ، بود.
این مقام مسئول اظهار داشت: دفتر روستایی در سال گذشته برای اولین بار با همکاری و مشارکت دفتر امور بانوان و خانواده طرح شناسایی شبکه زنان فعال روستایی در سطح استان با این اعتقاد که بر خلاف شهرها زنان محور کار و فعالیت در روستاها هستند را اجرا نموده است.
وی عنوان کرد: موضوع دیگری که دفتر روستایی در سال گذشته دنبال کرده است طرح تشکیل شوراهای مشورتی توسعه روستایی است که اميدواريم در سال جاری در مراکز روستاها به مرحله اجرا در آيد تا از طریق آن بتوان از نظرات نخبگان برای امورات روستاها بهره گرفت.
" مقیمی " نظارت بیشتر و دقیق تر در حوزه اجرای پروژه هاي عمرانی را به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی و اینکه اندک سرمایه موجود به بهترین نحوه هزینه شود اقدام دیگر دفتر روستایی در سال گذشته بیان نمود.
وی محور بعدی فعالیت دفتر روستایی در سال گذشته را پیگیری پوشش بیمه روستائیان و عشایر عنوان کرد.
مدیر کل دفتر امور روستایی وشوراهاي استانداری یزد خاطر نشان کرد: در سال گذشته یکی از اقدامات مهم دفتر روستایی در دهیاری ها، پیگیری اجرا و ساخت 9 خانه بهداشت روستایی بوده است.
وی افزود: ساخت 365 زمین ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال در دستور کار دفتر روستایی قرار دارد که بخشی از آنها اجرا شده و امید است که در سال 94 و 95 ساخت این زمینها به پایان برسد تا روستائیان مکان مناسبی را برای انجام فعالیتهای ورزشی و بازیهای بومی و محلی در اختیار داشته باشند.
" مقیمی " اقدام دیگر دفتر روستایی در سال گذشته را توزیع ماشین آلات عمرانی و واگذاري این ماشین آلات به دهیاران عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته از نظر ارزش مادي، قریب به 40 میلیارد ریال ماشین الات توزیع شده است .
وی تصریح کرد: فعال کردن کمیسیون ماده 99 در استان بعد از قريب دو سال رکود که باعث شده بود بیش از 1500 پرونده در این کمیسیون باقی بماند اقدام دیگر دفتر روستایی است که خوشبختانه در سال گذشته با پیگیری مستمر و تشکیل منظم جلسات کمیسیون در مرکز استان این پرونده ها به صفر رسید و در حال حاضر همه پرونده ها به روز است.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد برگزاری قریب به 28 هزار ساعت دوره آموزشی برای بخشداران، مدیران عامل شرکتهای تعاونی دهیاری ها، دهیاران و اعضای شورای اسلامی را اقدام دیگر دفتر روستایی در سال گذشته بیان نمود.
وی یادآور شد: در سال گذشته شرکت تعاونی دهیاری ها بسیار فعال عمل کردند که باعث شد در نمایشگاه بین المللی تهران از بین قریب به 700 شرکت تعاونی دهیاری ها در سطح کشور از بین 10 مقام اول دو مقام اول و پنجم متعلق به دهیاری اردکان و میبد شود.
" مقیمی " افزود: در سال گذشته روستای ابراهیم آباد شهرستان اشکذر با توجه به فعالیتهای صورت گرفته به عنوان روستای دوستدار کتاب در سطح کشور معرفی شد.
وی در ادامه اظهار داشت: مهمترین مشکلات روستائیان در حوزه خشکسالی، کمبود آب و افت سفره های زیر زمینی و چاههای کشاورزی می باشد.
این مقام مسئول در حوزه اشتغال روستایی بیکار بودن و نبودن اشتغال پایدار را مشکل اصلی روستائیان عنوان کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: مشکل اصلی روستائیان در حوزه اعتبارات روستایی کمبود اعتبارات دهیاری ها از محل قانون ارزش افزوده می باشد.
" مقیمی " مشکل روستائیان را در حوزه امکانات روستایی عدم وجود امکانات آموزشی ، بهداشتی ، رفاهی ، تفریحی و خدمات مفید و انگیزه بخش برای جذب مهاجرین به روستاها بیان نمود.
وی در جای دیگر از سخنان خود مشکل روستائیان را در حوزه برنامه ریزی و مدیریت عدم توجه مطلوب به تفاوتهای در برنامه ریزی و تصمیم گیری برای روستاها در مقایسه با شهرها و نیز عدم ملاحظه مطلوب تفاوت روستا با شهر در مقام برنامه ریزی و تصمیم گیری عنوان نمود.
مدیر کل دفتر روستایی و شوراها استانداری یزدخاطر نشان کرد: مشکل روستائیان در حوزه اقتصاد روستایی عدم وجود اولویت بندی مناسب در ارائه حمایت ها و خدمات در قالب طرح های اقتصاد روستای است.
وی افزود: مشکل روستائیان در حوزه حمل و نقل نیز مطلوب نبودن وضع فعلی حمل و نقل روستایی به علت کمیت جمعیت روستاها و پراکندگی روستاها در استان است.
" مقیمی " مشکل روستائیان در حوزه محیط زیست را آلودگی زیست محیطی ناشی از صنایع و گلخانه ها و آلایندگی هوا و محیط زیست به واسطه واحدهای صنعتی مستقر در مجاور روستاها بیان کرد.
وی افزود: مشکلات روستائیان در حوزه کشاورزی آشنا نبودن روستائیان با اصول علمی کار کشاورزی و دامداری ، استفاده از شیوه های سنتی بهره برداری کشاورزی با بازدهی کم همچنین نداشتن جایگاه مناسب شغل کشاورزی و دامداری در میان جوانان روستا و نیز عدم حمایت لازم از محصولات کشاورزی می باشد.
" مقیمی " مشکل روستائیان در حوزه گردشگری را آشنا نبودن و بی میلی آنها در زمینه جذب توریست عنوان کرد.
وی تصریح کرد: روستائیان در زمینه مدیریت بحران روستایی با مشکلاتی از قیبل نبودن اعتبارات و حمایت های کافی در این زمینه روبرو هستند و ما در زمینه مدیریت بحران روستایی فقط 2 ایستگاه آتش نشانی روستایی داریم که امیدواریم در سال جاری با برنامه ریزی های درستی که صورت می گیرد کمبودهای خود را در این حوزه نیز جبران نماییم .
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد در پایان سخنان خود مهمترین برنامه های حوزه روستایی در سال 94 را پیگیری تدوین سند توسعه روستایی استان، تقویت ارتباط با نخبگان از طریق تشکیل شوراهای مشورتی روستایی، فعال کردن کمیته اشتغال روستایی، پیگیری افزایش منابع درآمدی روستاهای استان، پیگیری افزایش امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی روستائیان، پیگیری هدفمندی برنامه های روستایی با افزایش نظارت و بازدید از روستاها، پیگیری تخصیص تسهیلات مناسب و کارگشاه در زمینه بهبود معیشت مردم در روستاها ، توسعه و تقویت برنامه های گردشگری در روستاها، پیگیری تکمیل طرح های روستایی استان ، تکمیل پوشش بیمه روستائیان، ساماندهی و تقویت مدیریت حمل و نقل و مدیریت بحران در روستاها، ساماندهی ماشین آلات عمرانی به دهیاری ها، پیگیری برنامه های مقابله با آلودگی زیست محیطی در روستاهاو پیگیری مباحث مرتبط با مدیریت منابع آبی و خشکسالی که در روستاها وجود دارد را عنوان نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار