اختلال در آبرسانی طی هفته‌های اخیر به عشایر کرمانشاه در اوج گرما سبب نارضایتی آنان شده و این درحالی است که مسئولان مدعی هستند مشکلی در آبرسانی وجود ندارد و اگر باشد سریع رفع می شود.
کد خبر: ۶۲۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ 10 July 2018

به گزارش تابناک قزوین،مشقت زندگی عشایری بر کسی پوشیده نیست، آنها با تحمل این همه مشقت انتظار دارند حداقل ضروری ترین نیازشان یعنی تامین آب به موقع پاسخ داده شود که متاسفانه این موضوع مختل شده است.

با توجه به اوج گرفتن گرمای هوا که در برخی مناطق استان حتی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، این اختلال آبرسانی عشایر کرمانشاه حسابی به دردسر انداخته است و مسئولان هم اصلا متوجه حاد بودن موضوع نیستند و صرفا نبود امکانات و اعتبارات را بهانه توجیه این کم کاری می‌کنند.

کم آبی علاوه بر تهدید سرمایه‌های دامی و تولیدات این قشر، خود خانوارهای عشایری را هم برای تامین آب شرب به زحمت انداخته است؛ قطعا با این روند نامناسب خدمت‌دهی به عشایر، کاهش جمعیت این قشر در سال‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود و آنها هم از جامعه‌ای مولد به جامعه‌ای مصرف کننده و حاشیه نشین تبدیل می شوند.

عشایر: تانکرهای آبرسانی ارتش به ما کمک می‌کنند

عشایر در نقاط مختلف استان در تماس مکرر از مختل شدن روند آبرسانی ابراز گلایه دارند و عنوان می‌کنند که چند هفته است تانکرهای آبرسانی به بهانه نداشتن لاستیک آب نمی برند و حتی برخی از رانندگان به صراحت از آنها درخواست انعام دارند.

تعدادی از عشایر ضمن انتقاد شدید از مدیریت آبرسانی به این قشر گفتند که در حال حاضر نیز تانکرهای ارتشی با هزار مشکل با دریافت هزینه ۱۰۰ هزار تومانی برای هر بار آب رسانی، نسبت به توزیع آب میان این عشایر اقدام می کنند.

راننده‌های آبرسان امور عشایری: اختلال آبرسانی به دلیل خرابی تانکرهاست

از سوی دیگر با رانندگان تانکرهای آبرسان که تماس گرفتیم، آنها درباره علت تاخیر در آب رسانی ها دلیل این اختلال را خراب شدن یکی از خودروها که وظیفه آبرسانی به چندین مسیر را داشته عنوان کردند.

آنها بیان داشتند که با محول شدن وظیفه آبرسانی به خودروهای دیگر که هر کدام وظیفه آبرسانی به چند نقطه دیگر را بر عهده داشتند و در واقع به دلیل حجم زیاد کار آب رسانی ها با تاخیر انجام می شود.

اگر مشکلی باشد دراسرع وقت حل خواهد شد

مسئول آب رسانی امور عشایری کرمانشاه قبلا اعلام کرده‌ بود که مشکلی درباره عدم آبرسانی به تنگه کشت گزارش نشده است و از آنجا که تعداد عشایر بسیار زیاد است و در این فصل بیشتر به شهرستان کرمانشاه کوچ می کنند برای توزیع آب میان عشایر چرخه آب رسانی ۲ یا ۳ روز در هفته داریم.

کاظمی با بیان اینکه در این میان تقسیم کار انجام شده است، گفت: علی القاعده نباید وقفه آن چنانی وجود داشته باشد مگر اینکه به صورت اتفاقی ماشینی خراب شود که البته اکثرا هم جایگزین و زاپاس دارند.

مسئول آب رسانی امور عشایری کرمانشاه بیان داشت: ممکن است موارد استثنایی پیش آید، معمولا اگر عشایر نیاز به آب رسانی خارج از چرخه توزیع آب داشته باشند تماس می گیرند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از وجود مشکل آب رسانی در منطقه تنگه کنشت گزارش نشده است، افزود: از سوی عشایر این منطقه تماسی با مسئولین شهرستان و استان برقرار نشده است.

کاظمی گفت: رانندگان از طریق سیستم جی پی اس به صورت اتوماتیک از سوی ما کنترل می شوند و ساعت حرکت و مقصد آنان تحت نظارت است.

مسئول آب رسانی امور عشایری کرمانشاه با اشاره به اینکه عشایر هم در کنار ما نظارت می کنند، ادامه داد: در صورتی که راننده ای در بحث آبرسانی کوتاهی کرد باید مراتب به اطلاع مسئول آب رسانی شهرستان و در بعد در مرحله بعدی به استان گزارش شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه پیگیر موضوع هستیم و اگر مشکلی باشد دراسرع وقت حل خواهد شد گفت: آب رسانی اقدامی ویژه است و نمی توان عشایر را بدون آب گذاشت.

مشکل اصلی به کمبود اعتبار و عدم امکانات مربوط می شود

حسن احمدی، مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز  اظهار کرد: شهر کرمانشاه حدود دو هزار خانوار عشایر دارد که پراکندگی آنان به گونه ای نیست که شمار زیادی از آنان در یک نقطه باشند و بتوان به سادگی آنان را تحت پوشش قرار داد.

ما با اعتبار کم نمی توانیم همه را پوشش دهیم در واقع امکانپذیر نیست، هرکسی هم بگوید آبرسانی به موقع انجام می شود دروغ گفته در نتیجه به طور طبیعی چرخه آبرسانی طولانی می شودوی افزود: علاوه بر توزیع نامتقارن جمعیت، ما هم با اعتبار کم نمی توانیم همه را پوشش دهیم در واقع امکان‌پذیر نیست، هرکسی هم بگوید آبرسانی به موقع انجام می شود دروغ گفته در نتیجه به طور طبیعی چرخه آبرسانی طولانی می شود و امکان ارائه خدمات هر روز و رفع به موقع نیازهای عشایر نیست.

احمدی گفت: بسیاری از عشایر هم در سنوات گذشته تانکر چرخ دار دریافت کردند و تعهد دادند از طریق ما تامین آب نشوند بلکه خودشان با نیسان و تراکتوری که در اختیار دارند آب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این مسئول افزود: تنگه کنشت آب فراوان دارند و این گونه نیست که عشایر دسترسی نداشته باشند زیرا در آنجا  چشمه ای نظیر طاقبستان با همین دبی وجود دارد و آب در دسترس دارند اما جاهای دیگری که آب ندارند ما در تلاش  برای پوشش آن مناطق هستیم.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: در جلسات برنامه ریزی که با حضور نمایندگان برگزار می شد، اعتراض کردیم که این اعتبار کفاف نیازهای عشایر را نمی دهد.

وی افزود: کل اعتبار برای شهرستان کرمانشاه ۵۵۰ میلیون تومان است که برای ۲ هزار خانوار پول یک واحد آپارتمان در این شهر نیست و دردی را از این جامعه دوا نمی کند. اعتبار نیست و ما هم بدون اعتبار نمی توانیم قدمی برداریم کاری نمی شود کرد زیرا آب رسانی وسیله و زمینه نظیر لاستیک و تعمیرات موتور می خواهد اما اعتبارات برای خیلی از ملزومات آب رسانی کافی نیست.

به گزارش تابناک قزوین، اعتبار هر نهادی به قدرت چانه‌زنی مدیران آن نهاد و بیان صریح مشکلات و پیگیری برای تخصیص بوجه مورد نیاز  است، آن هم در بحث آبرسانی و نیاز حیاتی این قشر تولیدکننده که امام راحل از آنها به عنوان سرمایه‌های انقلاب یاد می‌کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار