ظرف چند روز گذشته موضع گیری های متفاوتی در خصوص این حادثه صورت گرفت و البته در نهایت به مقصر تشخیص دادن ، خلبان در این حادثه منجر شد! و چهار دلیل اثبات کننده مقصر بودن خلبان در این حادثه توسط یکی از کارشناسان صنعت هوایی اعلام شد.
کد خبر: ۶۳۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶ 21 July 2018

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سقوط پرواز تهران به یاسوج در پایان بهمن ماه سال گذشته که منجر به جان‌باخته ۶۶ سرنشین این پرواز شد ، باعث بوجود آمدن تنش های زیادی در سطح ملی شد و کار به استیضاح برخی وزرا در مجلس هم کشیده شد . اما مهمترین موضوع که پس از طولانی شدن یافتن پیکر جانباختگان در این حادثه اهمیت فراوانی داشت ، مشخص شدن دلیل اصلی حادثه بود که ظرف چند روز گذشته موضع گیری های متفاوتی صورت گرفت و البته در نهایت به مقصر تشخیص دادن ، خلبان در این حادثه منجر شد! و چهار دلیل اثبات کننده مقصر بودن خلبان در این حادثه توسط یکی از کارشناسان صنعت هوایی اعلام شد.

عوامل اصلی تخلفات دیگری است که ربطی به خلبان ندارد

چند روز پیش نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه «کمیسیون اصل ۹۰ مصمم پیگیر جمع آوری اطلاعات و تکمیل پرونده حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج است و نتیجه نهایی در قالب گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود»، یادآور شد: ما قطعا اطلاعات دقیقی را در اختیار قضات پرونده خواهیم گذاشت تا مسیر این پرونده با اطلاعات کامل‌تری طی شود.

پارسایی گفت: پیش از این می‌خواستند خلبان هواپیمای تهران ـ یاسوج را مقصر اصلی این حادثه جلوه دهند اما خوشبختانه رویه عوض شد، ما مستندات کاملی داریم که دلایل سقوط را مشخص می‌کند و روشن است که عامل اولیه سقوط، خلبان نبوده است اگرچه خلبان می‌تواند به عنوان عامل ثانویه درصدی مقصر باشد اما عوامل اصلی تخلفات دیگری است که ربطی به خلبان ندارد و رعایت هر کدام از آن اصول صد در صد می‌توانست مانع این سانحه دلخراش شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ریاست شرکت هواپیمایی آسمان، این تغییرات را امیدوارکننده ندانست و گفت: استعفای رییس شرکت هواپیمایی آسمان چندین ماه بعد از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج در صورتی می‌توانست امید بخش و اثرگذار باشد که فردی خارج از تیم قبلی که سهل انگاری آنها از عوامل اصلی سقوط بود جایگزین می‌شد نه مدیر فنی شرکت که عدم اجرای مکاتبات و امریه صادر شده از سوی شرکت ATR توسط ایشان یکی از دلایل اصلی سقوط هواپیما بوده است.
او با اشاره به سانحه چند روز گذشته هواپیمای ATR تهران ـ رشت، گفت: اگر همین اتفاق در مسیر تهران ـ یاسوج رخ می‌داد به دلیل ارتفاعات آن منطقه می‌توانست منجر به سانحه دلخراش دیگری شود که خوشبختانه این حادثه به خیر گذشت.


چهار دلیل تقصیر خلبان در سقوط پرواز تهران به یاسوج!

اظهارات پارسایی عضو کمسیون اصل 90 مجلس درباره عامل سقوط هواپیمای ATR با واکنش هایی مواجه شد.
یکی از متخصصان صنعت هواپیمایی در خصوص مطالب مطرح شده توسط یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس درباره عامل سقوط هواپیمای ATR آسمان به خبرنگار عصرخبر گفت: بیان این موضوع که عامل سقوط مسائلی غیر از خطای خلبان بوده است نه تنها کمکی به بهبود اوضاع صنعت هواپیمایی نمی کند بلکه با نادیده گرفتن جایگاه های تخصصی و قانونی بررسی سوانح هوایی باعث خواهد شد تا به نظم و در نهایت ایمنی این صنعت خدشه جدی وارد شود ای کاش در این نظریه به شکلی دقیق و کارشناسی بیان می شد که علت اصلی بروز حادثه چه بوده است.
شیری کارشناس صنعت هوایی افزود: اگر این نماینده محترم مجلس به اسناد و اطلاعات بررسی حادثه دسترسی دارند، خوب است در خصوص مقصر بودن یا نبودن خلبان در این سانحه به 4 سوال زیر پاسخ ساده بدهند.

1 – آیا کمترین ارتفاع پروازی مسیر طراحی و منتشر شده در نقشه های پروازی در محلی که هواپیما سقط کرده است 17 هزار پا بوده است یا خیر؟

2 – آیا کمترین ارتفاع ایمن مسیر که در صورت هر رخدادی پایین تر آمدن از آن برابر با برخورد با موانع تلقی می شود در نشریات و نقشه های هوانوردی کشور 15500 پا بوده است یا خیر؟

3 – آیا گروه پروازی به شکل آگاهانه و از طریق تنظیم سامانه های هواپیما ارتفاع آن را به 15000 پا کاهش داده اند یا خیر؟

4 – آیا گروه پروازی به شکل آگاهانه و از طریق تنظیم سامانه های هواپیما قصد کاهش ارتفاع تا 14 هزار پا را داشته اند یا نه؟

شیری کارشناس صنعت هوانوردی کشور در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است متخصصان هوایی و از آن مهم تر سیاستمداران کشور از ایراد خدشه به مسلمات تخصصی و حتی تعرض به حریم و آرامش خانواده افراد جان باخته و گروه پروازی دست بردارند چرا که موضوعات سیاسی به قدر کافی برای عنوان کردن نام سیاستمداران در رسانه ها وجود دارد و اجازه دهید تمرکز صنعت هوایی از مقابله با آثار توئیت های احمقانه ترامپ منحرف نشود.
گفتنی است، روز گذشته پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در مصاحبه ای اعلام کرده بود «خلبان عامل اولیه سقوط هواپیما نبوده است.»


خلبان رسماً مقصر اصلی حادثه دنا تشخیص داده شد
اما لحظاتی پیش  مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام دلیل سقوط هواپیمای ATR گفت: اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپیماى عامل اصلى سانحه پرواز تهران-یاسوج بوده است.

حسن رضایی‌فر دقایقی پیش در خبری که روی خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت ،  اظهار داشت: تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد به دلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی W144، مدیریت نامناسب در کابین خلبان CRM، عدم رعایت رویه جبران واماندگی و stall هواپیما و عدم اجرای چک لیست‌ها در زمان تقرب از جمله دلایل این سانحه بوده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: استفاده نابه‌جا از اتوپایلوت در زمان تقرب، عدم توجه به درخواست کمک خلبان برای گرفتن فلپ پس از استال نیز از دیگر اشتباهات خلبان هواپیمای ATR تهران-یاسوج بوده است.

رضایی‌فر افزود: همچنین عوامل دخیل در این سانحه با عنوان عوامل کمکی شامل خطای کمک خلبان به‌عنوان pilot flying برای درخواست چک لیست، نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعمل‌های عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP و ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در شرکت هواپیمایى است.

وی با اشاره به اینکه شروع پرواز به‌دلیل محدودیت‌های پزشکی خلبانان و بدی هوای مقصد صحیح نبود، تصریح کرد:  خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب اطلاعات هوای یاسوج را می‌گیرد و سعی در خروج از ابر با سقف 15 هزار پا می‌کنند.

رضایی‌فر بیان کرد: دلیل خروج از ابر، شرایط توربولانس و تشکیل یخ بوده و با کاهش دادن ارتفاع، متاسفانه هواپیما در معرض جریانات updraft و down draft کوهستان قرار گرفته و به کوه برخورد کرده است.

وی گفت: هنوز خلبان ارابه فرود را بازنکرده بوده و به دلیل خروج از ابر خلبان سیستم یخ‌زدایى را خاموش می‌کند و AOA هم بدین دلیل قطع مى‌شود و خلبان دیرتر متوجه وخامت اوضاع می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار