تابناک قزوین گزارش می دهد؛
لباس‌های تمیز و مرتب بچه‌ها را آوردند، خانم مربی از دخترها خواست تا برای عوض کردن لباس به اتاق دیگر بروند." تبسم" دست مربی را کشید. «خاله مگِه بیرون می ریم خاله می ریم پارک؟» «نه عزیزم» پاسخ مربی او را متوجه این موضوع کرد که مهمان‌ دارند، باید مرتب و تمیز باشد.
کد خبر: ۶۳۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 24 July 2018

منم می توانم نور چشمی شما باشم

به گزارش تابناک قزوین، لباس‌های تمیز و مرتب بچه‌ها را آوردند، خانم مربی از دخترها خواست تا برای عوض کردن لباس به اتاق دیگر بروند." تبسم" دست مربی را کشید. «خاله مگِه بیرون می ریم خاله می ریم پارک؟» «نه عزیزم» پاسخ مربی او را متوجه این موضوع کرد که مهمان‌ دارند، باید مرتب و تمیز باشد، موهایشان را قشنگ کنند، گیره بزنند، سلام کنند و با ادب باشند.

مربی در دل آرزو کرد کاش یکی از بچه‌ها را بخواهند تا به کانون خانواده برود تا مادر داشتن را تجربه و آغوش پدر را درک کند.

خانواده‌هایی وجود دارند که در حسرت لبخند کودکی بی‌تاب هستند. کودکی که قرار است جیغ بکشد، فریاد بزند، اسباب ‌بازی بخواهد، برای بستنی پا بکوبد، اما زندگی ببخشد . فرزند خواندگی مسیری است که بعضی از این زوج‌ها را به کاخ آرزوهایشان خواهد رساند.

شرایط اقتصادی

 زن 29 ساله که بچه دار نمی شود با اشاره به شرایط فرزند خواندگی به تابناک گفت: ما دوازده سال سال است که ازدواج کردیم و همه جوره درمان را انجام دادیم اما تاثیری نداشت بارها به ما پیشنهاد شد که برای فرزند خواندگی از طریق بهزیستی اقدام کنیم اما چون همسر من راننده است و به جز ماشین اموال دیگری نداریم فکر نمی کنم با این شرایط مالی بتوانیم اقدام کنیم، هر چند بارها شنیده ام هستند زنانی که با وجود بچه زیاد، باز هم بچه دار می شوند و می توان در ازای مقداری پول نوزادشان را به فرزندی گرفت اما من دلم راضی به این کار نمی شود.

قوانین فرزند خواندگی

بهاره رحمانی معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به موضوع «فرزند خواندگی» به تابناک قزوین اظهار کرد: زوجینی که یکی آز آن ها حداقل دارای سی سال سن باشد، دارای صلاحیت اخلاقی باشند، بیماری صعب العلاج نداشته باشند و پس از طی پنج سال از تاریخ ازدواجشان صاحب فرزند نشده باشند و یا دختران مجردی که دارای موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسبی باشند می توانند طبق قوانین برای فرزند خوانندگی اقدام  کنند.

مدارک مورد نیاز

 وی با اشاره به اینکه چه مدارکی برای این درخواست نیاز است توضیح داد: متقاضیان فرزندخواندگی باید تقاضای رسمی خود مبنی برفرزند پذیری را به سازمان بهزیستی اعلام  کنند ضمن اینکه این تقاضا حتما باید به امضای متقاضیان رسیده و شامل نشانی و شماره تلفن متقاضیان باشد.

رحمانی توضیح داد: تصویر شناسنامه زوجین تصویر سند ازدواج، گواهی عدم بچه‌ دار شدن از پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد زوجه، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عقیم بودن زوجین یا یکی از آنان، ارائه حکم سرپرستی آزمایشی از مراجع قضایی، گواهی برگ عدم سوء پیشینه کیفری زوجین، گواهی سلامت جسم و روان از پزشک قانونی برای زوجین، گواهی تمکن مالی (اعم از فیش حقوقی، فتوکپی سند منزل مسکونی، ماشین، ...)، گواهی سلامت از پزشک مبنی بر عدم ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و واگیردار و گواهی عدم اعتیاد از جمله مدارک مورد نیاز برای فرزندپذیری است.

به گفته وی، سازمان بهزیستی موظف است درصورت لزوم متقاضیان را برای دریافت گواهینامه‌های مورد نیاز به سازمان‌های ذیربط معرفی کند همچنین مشاوره قبل از فرزند پذیری از موارد مهمی است که زوجین قبل از تشکیل کمیته فرزندخواندگی باید در آن شرکت کنند که نتیجه جلسات باید در پرونده درج شود.

تصمیم کمیته مبنی بر پذیرش متقاضیان

 رحمانی ادامه داد: چنانچه تصمیم کمیته مبنی بر پذیرش متقاضیان باشد، در لیست نوبت قرار می‌گیرند و در صورت فرا رسیدن نوبت برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند. درصورت انتخاب فرزند والدین متقاضی توسط بهزیستی استان به دادگاه صالحه جهت صدور قرار دوره آزمایشی (حکم سرپرستی موقت) معرفی خواهند شد. پس از صدور حکم سرپرستی، کودک انتخابی طی صورت جلسه‌ای به والدین تحویل خواهد شد و مراتب به دادگاه مربوطه اعلام می‌شود.

به گفته وی، طی دوره آزمایشی شش ماهه، باید حداقل سه بازدید از طرف مددکاران اجتماعی از خانواده فرزندپذیر به عمل آید تا در صورت تائید وضعیت مراقبت از فرزند و توانایی خانواده و حفظ منافع فرزند، گزارش نهایی تهیه و برای صدور حکم قطعی سرپرستی به دادگاه ذیربط منعکس ‌شود.

فرزند خوانده ها ارث نمی برند

رحمانی بیان کرد: چون فرزند خوانده نمی تواند پس از مرگ یکی از اعضای خانواده  جایگزین ،صاحب میراث شود به همین جهت حتما باید ملک و یا سندی را به نام فرزنده خوانده کنند تا در آینده آن فرزند دچار مشکل نشود.

حمایت و نگهداری از 161 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در قزوین

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده دفتر امور کودکان در ده ماه نخست سال جاری گفت: 161 نفر از فرزندان بي‌سرپرست و بد سرپرست در شيرخوارگاه و خانه‌هاي كودكان و نوجوانان استان مورد حمایت قرار گرفته و از آنها نگهداری می‌شود. 

رحمانی خبر داد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 11 كودك مجهول الهويه و فاقد سرپرست قانونی پس از طي مراحل قانوني به خانواده‌هاي متقاضي فرزند خواندگي واگذار شدند از سوی دیگر، هم اکنون در حال بررسی پرونده های سال 91 هستیم تا متقاضیان واجد الشرایط آن سال بتوانند مسئولیت یک کودک را برای فرزند پذیری بر عهده بگیرند.

به گفته وی، خانواده هایی  بودند که پس از مراحل طی شده حتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند و دوباره آن کودک را به بهزیستی واگذار کرده اند شاید به این دلیل است که شرایط فرزند خواندگی هر روز سخت تر می شود تا کودکان مجهول الهویه بتوانند در شرایط عاطفی سالم تری بزرگ شوند.

این مسئول تصریح کرد: اکثر کودکانی که در بهزیستی هستند دارای خانواده بد سرپرست هستند و چون بخش کوچکی را کودکان مجهول الهویه در برمی گیرند به همین ترتیب این سازمان عهده دار طیف گسترده کودک و نوجوان بد سرپرست و سپس مجهول الهویه است.

به گزارش تابناک قزوین، مجلس به تازگی تصویب کرده که دختران مجرد بالای ۳۰ سال بتوانند فرزندخوانده بگیرند. این مصوبه باعث هجوم تعداد کثیری از دختران که تمایلی به ازدواج ندارند، اما فرزند می‌خواهند، شده است؛ اما هر مصوبه‌ای دارای معایب و نواقصی است چرا که سازمان بهزیستی باید به این موضوع می اندیشید که این امر لیست انتظار را بیش از پیش افزایش خواهد داد و شرایط را برای زوجین دیگر سخت تر می کند.

ضمن اینکه مافیای خرید بچه با باندهای مخوف سازمان‌یافته‌ زیرزمینی نیز در حال رشد و افزایش است که سازمان بهزیستی باید برای این دو مسئله فکری کند از سوی دیگر، انتظار از مرگ بدتر است. من خانواده‌هایی را دیدم که بیش از ۵، ۶ سال در انتظار گرفتن یک بچه مانده بودند. در بسیاری از کشورها تقاضا به این شکل نیست. عشق به خانواده، فرزند و خانواده ‌دوستی در ایران بیش از هر کشور دیگری است زیرا ایرانی ها بر خلاف کشورهای دیگر که سعی دارند در پرورشگاه ها به کودکان کمک کنند در صدد هستند تا بچه ای را از آن خود کنند تا پدر و مادر شوند به همین دلیل شایسته است با تسهیل در روند دادن فرزند به زوج ها، یک خانواده را به آرزویش رساند و هم با پدیده نوزاد فروشی که بخشی از آن به فروش اعضای کودکان بر می گردد جلوگیری کرد.

گزارش از ناهید هدایتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار