سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم آبی در فارس تولید شده است.
کد خبر: ۶۳۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 31 July 2018

باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین پژمان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در چهارمین نشست شورای کشاورزی استان گفت: افزایش کمیت و تنوع در تولید بذر محصولات مختلف، توسعه کاربرد ارقام با نیاز آبی کم، تامین زیر ساخت‌های تحقیقات اصلاح بذر، ارتقاء ضریب مصرف بذراصلاح شده در تمام محصولات تولیدی، کاهش میزان مصرف بذر در واحد سطح (هکتار) از برنامه‌های جهاد کشاورزی فارس در زمینه تولید بذر است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی در سال زراعی پارسال ۲۲۴ هزار هکتار و میزان کشت دیم ۶۵ هزار هکتار بوده است، افزود: بر اساس چشم‌انداز پنج ساله، سطح زیر کشت گندم آبی باید به ۲۲۵ هزار هکتار و گندم دیم به ۱۵۰ هزار هکتار برسد.

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه متوسط مصرف بذر در هر هکتار گندم آبی و دیم به ترتیب ۳۰۰ و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است، تصریح کرد: در برنامه پنج ساله به دنبال کاهش این میزان از ۲۵۰ کیلوگرم تا ۱۵۰ کیلوگرم به ترتیب در کشت گندم آبی و کشت گندم دیم هستیم.

پژمان ادامه داد: در نظام تصحیح بذری به لحاظ کمبود آب، به جای افزایش سطح زیر کشت، به دنبال اقدامات زراعی برای افزایش تولید هستیم، که با این برنامه ریزی متوسط عملکرد گندم از ۴ هزار و ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار در پارسال و ۴ هزار و ۶۵۰ کیلوگرم در پارسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس واحد تحقیقات دیم وجود ندارد، اضافه کرد: پارسال حدود ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم آبی در استان فارس تولید و به استان‌های دیگر ارسال شده، که واردات بذر گندم اصلاح شده دیم نیز هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

پژمان با تاکید بر اینکه در ارتباط با ضریب نفوذ بذر که به چه میزان از مزارع بذر اصلاح شده استفاده شود و در ارتباط با گندم آبی در وضعیت پایداری بمانیم، اظهار کرد: پتانسیل بذر می‌تواند در موضوعات تجاری نقش عمده‌ای را ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار