کشف انبار دارو در استان همجوار تهران و گلایه مدیرعامل کانون هموفیلی مبنی بر حبس داروهای بیماران، حکایت از دست اندازی سودجویان به سلامت مردم و بیماران دارد.
کد خبر: ۶۴۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 11 August 2018

جنگ روانی درکنار انبارهای احتکار دارو/ماجرای کمبود داروهای بیهوشی

به گزارش تابناک قزوین، شرایط کنونی کشور باعث شده عده ای سودجو از وضعیت کنونی جامعه بهره برداری کرده و سلامت مردم را نادیده بگیرند. بطوریکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به دنبال ذخیره داروهای حیاتی بیماران هستند تا کمترین مشکل را در زمان تشدید تحریم ها داشته باشند. با این حال عده ای بدون اینکه به سلامت بیماران توجه کنند، در صدد احتکار داروها و تجهیزاتی هستند که خوب می دانند، چقدر برای سلامت بیماران، حیاتی است.

در حالی که وزیر بهداشت و مدیران سازمان غذا و دارو، در این روزها بیشتر از گذشته مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و از آنها پیرامون تامین دارو پرسش می شود، عده ای می خواهند با ایجاد نگرانی در بین مردم و بیماران، شرایط را بغرنج قلمداد کنند. در صورتی که مدیران سازمان غذا و دارو، در آخرین نشست رسانه ای، موضوع کمبود دارویی را کتمان نکردند، ولی در عین حال به مردم و بیماران، امیدواری دادند که اجازه نخواهند داد کمبود دارویی را احساس کنند.

وزیر بهداشت به غنوان سکاندار و متولی پاسخگو در حوزه سلامت، در این ایام به دفعات بر تلاش مدیران این وزارتخانه با سایر وزارتخانه های و نهادهای دولتی برای تامین ارز مورد نیاز دارو، تاکید کرده و عنوان داشته است که مردم، کوچکترین مشکل در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را با ۱۹۰ خبر بدهند. اما، این در حالی است که برخی مردم، از کمبودهای دارویی گلایه دارند.

جنگ روانی دشمن

دکتر اکبر برندگی مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، معتقد است که عده ای به دنبال راه انداختن جنگ روانی علیه مردم هستند و می خواهند از این طریق، شرایط را برای بیماران، نگران کننده تصویر کنند. در حالی که دارو به اندازه کافی وجود دارد.

دکتر غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی اخبار که عنوان می شود مردم در مراجعه به داروخانه ها با کمبود دارو و بعضا نبود دارویی مورد نیازشان مواجه شده اند، گفت: با توجه به معذوریت ها و محدودیت هایی که در تامین داروهای حیاتی وجود دارد، قرار نیست همه داروها در سطح داروخانه های عمومی شهر وجود داشته باشد، بلکه ما این قبیل داروها را از طریق داروخانه ها دولتی توزیع می کنیم.

روزانه ۲۰ میلیون یورو نیاز ارزی برای واردات دارو

همایون هاشمی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری اینکه روزانه ۲۰ میلیون یورو برای واردات دارو نیاز داریم، گفت: عمده واردکنندگان دارو یا مواد غذایی مورد نیاز مردم نگران صدور تاییدیه از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت یا وزارت جهاد کشاورزی هستند، از سوی دیگر این موضوع یک معطلی هم ایجاد کرده است که در دراز مدت می‌تواند تولید رانت کند که در پی آن اقدامات مسئولان مربوطه ترجیحی باشد به این صورت که به برخی از این واردکنندگان ارز دولتی داده شده و برخی نیز نتوانند از مزایای این بخش بهره‌مند شوند که این موضوع محل نگرانی است.

وی خاطر نشان کرد: بی‌تردید حوزه واردات باید کنترل شود، اما معنی ندارد در شرایط بحرانی کنونی برای واردکنندگان گلوگاه ایجاد شود و بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه‌های کشور مقصد ارسال‌کننده کالا، تاییدیه صادر شود، بنابراین مسئولان باید نظارت بیشتری بر این بخش داشته باشند تا در پی انجام این گونه اقدامات برای بازرگانان واقعی مشکل ایجاد نشود.

هاشمی یادآورشد: نگرانی کنونی در حوزه واردات این است که برخی اقلام دارویی در آینده کمیاب شوند، بنابراین کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت فرآیندهایی را پیش‌بینی کرده‌اند که در پی آن داروهای مورد نیاز بیماران از کشورهای ثالث به گونه‌ای تامین شود که مردم دچار مشکل نشوند، ضمن اینکه تخصیص ارز مورد نیاز این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: واردات دارو روزانه به ۲۰ میلیون یورو نیاز دارد که تا ماه گذشته ۵ میلیون یوروتامین می‌شد و به تازگی هم این رقم کاهش داشته است، اما بر اساس آنچه رئیس جمهور وعده داده امیدواریم که نیاز این بخش تامین شود تا در حوزه واردات دارو با مشکل مواجه نشویم.

احتکار دارو

کشف انبار بزرگ داروهای احتکار شده قاچاق در استان البرز که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، ارزش آن را پنج میلیارد تومان اعلام کرده است و نامه مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، به دادستان کل کشور برای برخورد با کسانی که داروهای بیماران هموفیلی را انبار و حبس می کنند، حکایت از این واقعیت دارد که عده ای قصد دست اندازی به بازار دارویی کشورمان را دارند و می خواهند از شرایط ایجاد شده، بیشترین بهره برداری مالی را برای خود داشته باشند.

احمد قویدل مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، در نامه ای به دادستان کل کشور، عنوان کرده که کمبود دارو برای بیماران هموفیلی وجود ندارد، بلکه موضوع احتکار و حبس این داروها مطرح است که دستگاه قضائی باید برخورد کند.

وی معتقد است؛ شرکت های پخش فارغ از عواقب خطرناک حبس و گرو کشی داروهای حیاتی بیماران هموفیلی، از تحویل آن به مراکز درمانی و دارویی خودداری می نمایند. توجیه شرکت های مذکور برای این گروکشی بدهی های مراکز درمانی و داروخانه ها به این شرکت ها است که منشا آن متاسفانه بدهی سازمان های بیمه گر به مراکز درمانی و داروخانه ها است.

ماجرای کمبود داروهای بیهوشی

در حالی که گفته می شود، دو قلم داروی بیهوشی با کمبود مواجه شده و برخی بیمارستان ها، موجود ندارند، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، به خبرنگار مهر، گفت: موضوعی بنام کمبود مطلق نداریم. داروی «ایزوفلوران» امروز از گمرک ترخیص و تا دوشنبه تحویل شرکت پخش مربوطه می شود تا توزیع شود.

وی در مورد داروی «پروپوفل»، افزود: این دارو هم در حال حاضر در پخش موجود بوده و تا آخر هفته هم محموله موجود در گمرک ترخیص و از طریق پخش مربوطه وارد شبکه توزیع خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: محموله بعدی هر دو دارو، اواسط شهریور وارد خواهد شد لذا کمبودی در این زمینه نداریم و نخواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار