رئیس قوه قضائیه اعلام کرد؛
رئیس قوه قضاییه با قدردانی از مقام معظم رهبری گفت: برخی تشریفات در روند رسیدگی‌ به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی حذف شده و تغییری در ماهیت رسیدگی به جرایم و مجازات‌ها ایجاد نشده است.
کد خبر: ۶۴۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 14 August 2018

حذف برخی تشریفات در رسیدگی‌ به پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی

به گزارش تابناک قزوین به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک حلول ماه ذی الحجه و بویژه اعیاد قربان و غدیر، آن‌ها را از بزرگترین اعیاد مسلمانان دانست و تصریح کرد: گرچه روز عرفه نیز عید نامیده نشده، اما به دلیل مزایا و مواهبی که در این روز برای مسلمین وجود دارد و بویژه برای دعا کنندگان در محضر ربوبی، در واقع عید امت اسلامی است و امیدواریم که خداوند در این ایام به همه ما توفیق طاعت، بندگی و دعا عنایت کند.

دهه اول ذی الحجه واجد افضلیت است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایات وارده از سوی اهل بیت (ع) در خصوص مزایای ماه ذی الحجه ادامه داد: گرچه ماه رمضان از حیث فضائل از سایر ماه‌ها برتر است، اما حسب برخی نصوص، این ماه بویژه دهه اول آن نیز واجد جهات فضلی است تا آنجا که برخی بزرگان اهل معنا در صدد جمع این روایات یعنی فضیلت ماه مبارک رمضان و ماه ذی الحجه برآمده اند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: آنچه مسلم است این است که دهه اول ذی الحجه خصایص بسیار مهمی دارد و علاوه بر استجابت دعا، حسب روایتی از پیامبر اکرم (ص) دهه اول این ماه محبوب‌ترین ایام نزد خداوند برای انجام عمل صالح است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این روایت پیامبر (ص)، بر لزوم بهره مندی از این ایام برای تقرب الی الله تأکید کرد و یادآور شد: غایت خلقت و زندگی انسان، معرفت الله و لقاء الله است و علاوه بر روایات و ادعیه در آیات متعدد قرآن نیز این تعبیر لقاء الله مطرح شده است. این مقوله برای ما که به انواع مشغله‌ها گرفتار هستیم شاید چندان قابل درک نباشد و فقط در مقام سخن ظهور و بروز یابد، اما نزد اهل معنا در لحظه لحظه زندگی شان در حقیقت قلب و روحشان بروز و ظهور دارد.

حقیقت ذکر باید در روح، قلب و عقل انسان محقق شود

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه شریفه «یا ای‌ها الذین آمنوا اذکروا الله ذکراً کثیراً» بر ضرورت توجه به مقوله ذکر نیز تأکید کرد و افزود: ذکر صرفاً به معنای تسبیح به دست گرفتن و بیان برخی کلمات نیست گرچه آنهم مرتبه‌ای از ذکر به شمار می‌رود، اما حقیقت ذکر باید در مرحله روح، قلب و عقل محقق شود. بازگشت این سخن به درک حقیقت انسانی است و اگر این حقیقت را دریابیم قطعاً به ادراک حقیقت ذکر نیز خواهیم رسید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه «ایام معلومات» در آیه شریفه «اذکروا الله فی ایام معلومات» ناظر به دهه اول ذی الحجه است، این ایام را حسب روایات مختلف از بهترین ایام برای استجابت دعا دانست و اظهار کرد: همه ما بر اساس آیات قرآن مأمور به ذکر هستیم و بر این اساس باید فرصت‌هایی نظیر ایامی را که در آن قرار داریم مغتنم بشماریم. امیدواریم خداوند توفیق توجه به ذات مقدس خود و مراتبی از وصول به ساحتش را در این شب‌ها و روزها به همه ما عنایت کند و مانع از غفلت مستمرمان شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با قدردانی از مقام معظم رهبری به دلیل موافقت با پیشنهادهای مرتبط با نحوه رسیدگی به پرونده مفاسد و اخلال در نظام اقتصادی، خاطرنشان کرد: از رهبر معظم انقلاب که به استجازه ما در این زمینه پاسخ مثبت دادند تشکر می‌کنیم. بی تردید فلسفه و روح حاکم بر این استجازه و پیشنهادها، حذف برخی تشریفات رسیدگی بوده و به هیچ وجه در ماهیت جرایم و مجازات‌ها تأثیری ندارد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برای اتقان در رسیدگی‌ها پیشنهاد کردیم که سه قاضی با حداقل ۲۰ سال سابقه کار قضایی به این پرونده‌ها رسیدگی کنند، این موضوع را پاسخی به دغدغه مقام معظم رهبری و مردم در زمینه اتقان رسیدگی‌ها و عادلانه بودن آن‌ها برشمرد و تصریح کرد: تاکید ما بر این است که این قضات از میان قضات شریفی انتخاب شوند که رویه و سوابق آرای آن‌ها حاکی از اتقان در رسیدگی هاست و بر این اساس نگرانی‌ای از جهت دقت و صحت رسیدگی‌ها نخواهیم داشت.

روند جدید رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی آغاز شده است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در کنار دقت و صحت، بحث سرعت در رسیدگی برایمان اهمیت دارد، به برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌های بیگانه مبنی بر اینکه پیشنهادهای مذکور در جهت تسهیل مجازات اعدام بوده است اشاره کرد و گفت: این ادعا دروغ محض است، زیرا اساساً رسیدگی‌های مربوط به جرایم مستوجب اعدام، دو مرحله‌ای است و ما در خصوص این جرایم هیچ مرحله‌ای را حذف نکرده ایم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به زمان تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی نیز اظهار کرد: از لحظه موافقت مقام معظم رهبری با استجازه مذکور، دادگاه‌ها با تعیین قضات خبره و واجد شرایط آماده رسیدگی شده اند که ان شاء الله در اسرع وقت کار خود را آغاز خواهند کرد و بر این اساس با همه کسانی که با اخلال در نظام اقتصادی به اعتبار کشور و اعتماد مردم لطمه زده اند و با سوء استفاده از فضای ملتهب اقتصادی، آن هم در زمانی که مردم نیاز به کمک دارند اقدام به احتکار و سایر فعالیت‌های مجرمانه کرده اند، با سرعت و قاطعیت برخورد خواهدشد و ان شاء الله رسیدگی‌ها نیز به اطلاع عموم مردم شریف خواهد رسید.

سعودی‌ها روی سفاکان تاریخ را سفید کرده اند

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن جنایات اخیر آل سعود در یمن بویژه حمله به اتوبوس حامل کودکان، این جنایات را هولناک توصیف کرد و با بیان اینکه سعودی‌ها روی سفاکان تاریخ را سفید کرده اند، گفت: عربستان چند سال است که مردم یمن را به دلیل آنکه در پی استقلال خود هستند به شدیدترین وجه مورد عقوبت قرار می‌دهد. انسان متاسف می‌شود که چرا یک کشور مدعی اسلامیت این میزان دچار سقوط و انحطاط شده که به کودکان بی پناه نیز رحم نمی‌کند. البته وضعیت کشورهای سلطه بویژه آمریکا که از سعودی‌ها حمایت می‌کنند بسیار تأسفبارتر است. چگونه بشر قرن ۲۱ با آن ادعاهای حقوق بشری به جایی می‌رسد که از یک حکومت کودک کش حمایت می‌کند؟

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از مراجع بین المللی بویژه سازمان ملل متحد که در برابر این جنایات سکوت کرده یا نهایتاً به یک ابراز نگرانی ساده بسنده می‌کنند، تصریح کرد: در مورد جمهوری اسلامی هر ادعایی، بهانه برای فشار بوده است چنانکه درتحریم‌های متوالی این امر مشاهده می‌شود، اما چون سعودی‌ها دست نشانده خود آمریکا هستند نه تنها هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود بلکه مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند. این خروجی و محصول دنیای پرطمطراق غرب است که ادعای آزادی، دموکراسی، انسان دوستی و حقوق بشر آن‌ها گوش فلک را کر کرده است. همه این موارد نشان می‌دهد که این ادعاها صرفاً لقلقه زبان آنهاست و در عالم واقع اتفاقات دیگری در جریان است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به پدید آمدن گروه‌های تروریستی نظیر داعش توسط آمریکا به اذعان خود دولتمردان این کشور از جمله ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، به حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه کشورهای اسلامی در برابر این جنایات سکوت کرده اند و نه تنها آن را محکوم نمی‌کنند بلکه گاه با برخی از این اقدامات همراه می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: امیدواریم سران کشورهای اسلامی از جمله سران عربستان سعودی سر عقل بیایند و بفهمند که مشکلات یمن راه حل نظامی ندارد و چاره‌ای جز به رسمیت شناختن حقوق مردم یمن نخواهند داشت. ضمن اینکه باید بدانند بدون شک خداوند این جنایات هولناک را بدون عقوبت نخواهد گذاشت و عاقبتی سخت در انتظار آنهاست.

دشمن با ناامیدسازی مردم در پی ایجاد التهاب است

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی و معیشتی و چشم طمع دشمن به کشورمان، تصریح کرد: دشمن وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شده و علاوه بر آن تمام امکانات و ابزار خود را برای یک جنگ روانی فوق العاده سنگین علیه مردم ایران به میدان آورده است. آمریکایی‌ها و اذناب آن‌ها نه تنها جنگ اقتصادی را به راه انداخته اند بلکه تلاش دارند با ناامیدسازی و بی اعتنا کردن مردم نسبت به آینده، التهاب و آشوب ایجاد کنند.

رئیس قوه قضاییه با ابراز تاسف از همراهی خواسته یا ناخواسته برخی افراد در داخل کشور با این پروژه دشمن، تاکید کرد: هر کس که آگاهانه موجب تضعیف روحیه مردم و شکستن اعتماد آن‌ها و التهاب در کشور شود و به این ترتیب به پیشبرد پروژه دشمن در زمینه ناامیدسازی مردم کمک کند، مرتکب خیانت شده است. بر این اساس اجازه نداریم هر سخنی را که به گوشمان خورد بدون تحقیق در خصوص صحت و سقم آن فوراً منتشر کنیم و موجب تشویش اذهان مردم شویم. هیچ تردیدی نیست که دشمن تلاش می‌کند علاوه بر فشار اقتصادی، با عملیات روانی، مردم را از راه به در کند؛ گرچه دچار اشتباه محاسباتی است.

تحلیل مردم از وضعیت کشور نسبت به برخی مسئولان روشن‌تر است

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از مردم کوچه و بازار در کشور ما تحلیلشان از برخی مسئولان نیز روشن‌تر است و تحرکات دشمن را به خوبی تشخیص می‌دهند. بر این مبنا با اتکا به بصیرت مردم مطمئنیم که دشمن از این مجرا کاری از پیش نخواهد برد، اما مسئله این است که دشمن صرفاً از یک مسیر وارد نمی‌شود. چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که همه بویژه مسئولان کشور در دولت، مجلس و دستگاه قضایی به راه‌های خاصی که دشمن از طریق آن‌ها قصد ضربه زدن دارد توجه جدی داشته باشند و فراموش نکنند همان گونه که دشمن پیش از این در کشور ما کودتا به راه انداخت تا ثروت این کشور را به غارت ببرد، امروز نیز در تلاش است از طرق دیگری این کشور را با همه امکانات آن ببلعد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مردم اجازه نخواهند داد خواب آشفته دشمن تعبیر شود، به مقاومت چهل ساله ملت ایران در برابر دشمن غدار اشاره کرد و افزود: بصیرت و مقاومت مردم نافی این نیست که افراد بویژه مسئولان با فهم صحیح، سخن متقن بر زبان بیاورند. اعتماد مردم باید جلب شود. چه دلیلی دارد که با بیان هر سخن بیهوده‌ای روحیه مردم را تضعیف کنیم؟ البته دستگاه قضایی فعلاً به این قبیل موارد ورود نمی‌کند، اما اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم برخی اظهارات بلاوجه موجب تشویش اذهان و افکار عمومی می‌شود و آب به آسیاب دشمن می‌ریزد قطعاً ورود می‌کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: نباید با پروژه‌ای همراه شد که دشمن در حال پیش بردن آن به کمک مزدورانی است که سالهاست از آنان پذیرایی کرده و آن‌ها را برای اقدام علیه ملت ما در چنین روزهایی آماده کرده است. البته بصیرت و انسجام مردم، رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری و منابع و امکانات کشور به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که خواب دشمن در این زمینه تعبیر شود. کشور یکپارچه در مقابل دشمن ایستاده و آمریکا و اذنابش بدانند که ما تسلیم قلدرمآبی‌های آن‌ها نمی‌شویم.

نباید همه مشکلات را هم برعهده دشمن دانست

رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطر نشان کرد: انسجام و مقاومت مردم نباید موجب شود که مسئولان وظیفه خود را فراموش کنند بلکه همه باید به فکر حل مشکلات باشیم. نباید همه مسائل را نیز بر عهده دشمن بدانیم بلکه باید با تدبیر خود در جهت رفع مشکلات مردم گام برداریم و در کنار آن از به زبان آوردن سخنان تنش زا نیز خودداری کنیم.

براساس این گزارش، ادامه بررسی «دستورالعمل اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای قوه قضاییه» در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه، در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت که مواردی از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه بررسی به جلسه آینده موکول شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار