سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان :
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان،به مناسبت دهم شهریور، سالروز وقوع زلزله بوئین زهرا پیامی صادر کرد.
کد خبر: ۶۵۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 02 September 2018

به مناسبت دهم شهریور، سالروز وقوع زلزله بوئین زهرا

به گزارش تابناک قزوین،"قدرت اله مهدیخانی" به مناسبت سالروز وقوع زلزله بوئین زهرا پیامی به شرح زیر صادر کرد:


پس از گذشت بیش از 50 سال از وقوع زلزله مهیب وکشته شدن دلخراش بیش از 30 هزار نفر ونیز بی خانمان شدن جمع کثیری از هموطنانمان در شهرستان بوئین زهرا ، هنوز سنگینی  بار مصیبت بر دوش بازماندگان این واقعه تلخ احساس می شود و این در حالی است که وقوع زلزله های منجیل، بم، آوج و آبگرم و کرمانشاه  نیزبرگ های تیره و غم انگیزی را در تاریخ این کشور رقم زده اند که شاید نتوان عمق درد و رنج را در هیچ یک به درستی نشان داد، اما سوال اینجاست: چرا زمین لرزه که یک رخداد کاملا طبیعی وگاها" مفید می باشد، تا این حد موجب آسیب و پیامدهای جبران ناپذیر بوده و چرا بشر با تمام تجربیاتش هنوز در مقابل این رخداد،ناتوان مانده است؟


بانگاهی به روند توسعه کشورهای پیشرفته می توان به وضوح دریافت که شدت تاثیر پذیری آنها از بلایای طبیعی وبالاخص زمین لرزه، روند نزولی داشته و تلفات و خسارات ناشی ازآن در این کشورها  به شدت کاهش یافته است. علت را می توان دردو مورد بیان کرد: اول رشد آگاهی عمومی به کمک آموزش های همگانی در تمام سطوح، از خردسال گرفته تا کهنسالان.به عنوان مثال در کشور ژاپن که سالانه چندین هزار زلزله کوچک و بزرگ در آن به وقوع می پیوندد، حتی در خانه سالمندان نیز آموزشهای پناهگیری  به کهنسالان ارائه می گردد. این در حالی است که آموزشهای پیشگیرانه در کشور ما به صورت محدود وتنها در سطوح دبستان و دبیرستان ارائه می شود.


دوم: رعایت اصول دقیق ساخت و ساز در اجرای انواع سازه و تعهد به انجام تمام قوانین مهندسی ساختمان ، تحت هر شرایطی که متاسفانه این موضوع نیز در بسیاری از سازه هایی که در کشور ما ساخته می شود رعایت نشده و گاها" جدی گرفته نمی شود.


بر اساس نظریات دانشمندان زمین شناس، باتوجه به موقعیت  خاص زمین ساختی، پهنه سرزمین ایران تحت فشارهای بسیارعظیمی قرار دارد که پتانسیل لرزه خیزی آنرا به شدت بالا برده و این وضعیت تا ملیون ها سال بعد نیز ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر زلزله همچنان میهمان ناخوانده ایرانیان خواهد بود، پس بهتر است با عزم و اراده جدی درتمام سطوح ،ازمسئولین بلند پایه تا مردم کوچه و بازار، با توسعه فرهنگ مقابله و پیشگیری، آموزشهای همگانی، نظارت و اجرای سازه های مستحکم، رعایت حریم ها و قوانین ساخت و ساز و... از تکرار فجایع  دلخراش وجبران ناپذیر جلوگیری نمائیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار