تابناک قزوین گزارش می دهد:
مدتی بود که از طریق شبکه های اجتماعی با پسری با نام " سهیل" آشنا شده بودم سهیل پسری خوش تیپ و تحصیلکرده کرده ای بود که اگر یک روز با او چت نمی کردم افسرده و ناراحت می شدم.
کد خبر: ۶۵۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 04 September 2018

به گزارش تابناک قزوین، مدتی بود که از طریق شبکه های اجتماعی با پسری با نام " سهیل" آشنا شده بودم سهیل پسری خوش تیپ و تحصیلکرده کردی بود که اگر یک روز با او چت نمی کردم افسرده و ناراحت می شدم این گفتگوهای هر روزه سبب شد که من عاشق سهیل شوم به طوری که تصمیم گرفتم روبروی خانواده ام بایستم و در میان هزاران خواستگاری که داشتم با سهیل که سنی بود ازدواج کنم. مخالفت  خانواده مرا آزار می داد تا جایی یک روز سهیل به من زنگ زد و گفت دچار بیماری "ام اس" شده است و من هر روز نگران تر از روز پیش بودم . 

در آخرین تماسش متوجه شدم که او به دلیل بیماری به کما رفته است. خسته و ناراحت از اینکه چرا گوشی او خا موش شده است پیگیر دوستان و اطرافیانش شدم اما هیچ کس از او خبری نداشت ، به مرور زمان به اندازه ای افسردگی من بالا گرفت که همه سعی می کردند مرا با به گردش و تفریحات شاد کنند تا شاید روحیه به همک ریخته من، دوباره شاد شود.

تا اینکه یکی از بچه های گروه سابقی که با آنها چت می کردم مرا در گروه خودشان اد کرد .جالب انجا بود که سهیل در آن گروه بود و با دختران چت می کرد.مات و مبهوت از همه جا در گروه ماندم بدون اینکه با سهیل حرفی بزنم پس از مدتی سهیل توسط یکی از بچه های گروه ریمو شد پیگیر شدم تا ببینم دلیل این موضوع چه بوده است متوجه شدم سهیل پیر مرد 55 ساله ای  به اسم " یعقوب" است که با اد شدن در گروه های مجازی از دختران پولدار و خوش چهره خواستگاری و اخاذی می کند. این داستان شاید یکی از هزار ماجرایی باشد که هر روز دختران پاک این سرزمین را به سرابی می خواند و آینده آن ها را بر هم می زند.

تدلیس در ازدواج و کلاهبرداری اینترنتی از موارد مهم جرائم سایبری

ابولفضل محبی رئیس دادگستری البرز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک قزوین اظهار  می کند: بردن مال دیگران با استفاده از ابزارهای اینترنتی و سیستم‌های کامپیوتری که صرفاً محدود به استفاده از اینترنت و کامپیوتر نمی‌شود، کلاهبرداری اینترنتی نام دارد.

وی  می افزاید: دادگستری در دو قالب پیشگیری و رسیدگی جرائم را مورد بررسی قرار می دهد در وهله اول دستگاه قضا سعی می کند در راستای پیشگیری در طرح مدارس آموزش های لازم را به دانش آموزان بدهد تا شهروندان به پیامک های کذبی که برایشان ارسال می شود توجه نکنند .

محبی بیان می کند: در رسیدگی پرونده ها به این گونه است که پس از اینکه از فرد توسط نیروی انتظامی (پلیس فتا) از فرد مزاحم خود شکایت می کند پرونده به دادسرا ارجاع می شود تا پس از مراحل قانونی جرم ثابت شده و مورد باز خواست قرار گیرد.

به گفته وی، تدلیس در ازدواج و کلاهبرداری اینترنتی از موارد مهم جرائم سایبری است که مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرد.

این مقام مسئول ادامه می دهد: جوانان امروزی در این فکر هستند تا بدون هیچگونه تلاش و زحمتی پولدار شوند به همین دلیل از طریق پیام های تبلیغاتی که برایشان ارسال می شود اقدام می کنند از سوی دیگر،مجرمین سایبری می توانند کارمند اخراج شده یک بانک باشند و یا یک گروه کاملا حرفه ای که می تواند به راحتی حساب مردم را خالی کند.

محبی تصریح  می کند: دانلود و استفاده از اپلیکیشن های ناامن توسط گوشی های تلفن همراه و از سایت های نامعتبر نیز از دیگر موارد ارائه شده کلاهبرداران برای سوء استفاده از کاربران و موضوعات چالش برانگیز در فضاهای اینترنتی است.

با اشاره به اینکه بیشتر کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط به سوء استفاده از کارت‌های بانکی برای خرید است، می افزاید: اصولا تمام جرائم دنیای فیزیکی در دنیای مجازی هم وجود داشته و اتفاق می‌افتد که یکی از این جرائم، کلاهبرداری‌های بزرگ از طریق کارت‌های بانکی است که هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی بسیار اتفاق می‌افتد.یکی از این شکل‌ها، خرید و فروش‌های اینترنتی است که در این خرید و فروش، فروشنده از غیرقانونی بودن کار و کالایش اطلاع دارد و از طریق فروش اینترنتی از خریدار مبلغی را دریافت می‌کند و یا اطلاعات بانکی خریدار را به سرقت می‌برد.

وی تصریح می کند: در زمینه تدلیس در ازدواج هم باید تاکید کرد که در دوران دبیرستان به دانش آموزان مهارت های لازم زندگی را آموزش نمی دهند و معلم پرورشی که باید روش زندگی را به دانش آموزان یاد دهد ، این کلاس را تبدیل به یک کلاس سرگرمی می کند به بیان ساده تر، پرورش در کنار آموزش امری بسیار کامل و ضروری است.

مهارت همسر گزینی و همسر داری از آموزش های لازم  و ضروری یک زندگی

رئیس دادگستری البرز ادامه می دهد: مهارت همسر گزینی و همسر داری از آموزش های لازم  و ضروری یک زندگی است که باید توسط خانواده و آموزش و پرورش شکل بگیرد ضمن اینکه مردم  باید گفتگو کردن را بلد باشند چرا که بسیاری از اختلافات با گفتگو کردن حل خواهد شد.

وی بیان می کند: متاسفانه از هر 4 ازدواج یکی به طلاق ختم می شود که این موضوع کاملا نگران کننده است زیرا مردم باید دقت کنند که اکثر قریب به اتفاق ازدواج های مجازی پایدار نبوده و به جدایی ختم خواهد شد.

رقم بالای پرونده های کلاهبرداری های اینترنتی بسیار نگران کننده است

رئیس پلیس فتا انتظامی قزوین در این باره به تابناک قزوین اظهار می کند: توصیه می شود کاربران هنگام خریدهای اینترنتی از مجاز و واقعی بودن سایت های مربوطه اطمینان حاصل کرده و نکات ایمنی را رعایت کنند.

وسی خاطر نشان می کند:آدرس های اینترنتی با دامنه .irامن ترین درگاه برای خرید اینترنتی به شمار می روند.

این مسئول هشدار می دهد: کاربران جهت انجام خرید های اینترنتی باید اطلاعات کارت خود را به طور غیر مرتب و تنظیم شده از قبل وارد نمایند و به عوض شدن کد امنیتی در صورت موفق نشدن تراکنش توجه لازم را داشته باشند.

سرهنگ توکلی خاطر نشان می کند:برخی سایت ها به دلیل جذابیت و قیمت های غیر واقعی کاربران را جذب کرده و با این حیله کاربر را مجبور به انجام ترکنش مالی کرده اما خریدار باید از صحت موارد اعلام شده پیش از خرید اطمینان حاصل کند.

به گفته او، آمار بالای پرونده های کلاهبرداری های اینترنتی بسیار نگران کننده است چرا که در خیلی از موارد کاربران بدون اطلاع با یک اشتباه کوچک تمام اطلاعاتشان در اختیار هکرها قرار می دهند.

قزوین نسبت به میانگین کشوری در رتبه پائینی از جرائم اینترنتی قرار دارد

رئیس پلیس فتا قزوین اضافه می کند:افرادی که اطلاعات کافی در مورد تراکنش های اینترنتی ندارند باید با همراهی و استفاده از اشخاص متخصص به جابجایی وجه در فضای مجازی بپردازند تا دچار خسارت نشوند.

سرهنگ توکلی با اشاره اشراف پلیس قزوین بر فضای مجازی می گوید: پلیس فتا اشراف خوبی بر فضای مجازی استان دارد به همین دلیل قزوین نسبت به میانگین کشوری در رتبه پائینی از جرائم اینترنتی قرار داده است.

 به گفته او،درصد کشفیات جرائم سایبری در استان قزوین 24 درصد افزایش پیدا کرده است. 

سرهنگ توکلی با اشاره به تازگی این نوع جرائم اینترنتی در اجتماع، می افزاید: با تعریف جدید از مجازات جرایم رایانه ای، مجرمان در این حوزه بین چهار تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی خواهند شد و در صورت بالا بودن جرم از یک ماه تا یک سال حبس در انتظار آنان خواهد بود.

به گزارش تابناک قزوین، شایسته است شهروندان در فضای مجازی به کسی اعتماد نکنند چرا که فضای مجازی مانند یک چاقو است که هم می تواند دستت را ببرد و هم اینکه مفید واقع شود.

شکل گرفتن یک رابطه عاطفی کذب ممکن است تا مدتها زندگی دختران را بر هم بزند در نتیجه بهتر است هیچ کس بیش از اندازه خد را درگیر اینستاگرام و تلگرام  و فضاهایی از این بخش نکند ضمن اینکه بهتر است در صورت بروز اشکال در عملیات بانکی، از مراجعه به افراد غریبه به شدت خودداری کنید . هنگام دریافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و پاره نبودن پاکت دقت کنید.به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید و بدانید که رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است و از ارائه اطلاعات آن به دیگران باید خود داری کرد.

گزارش از ناهید هدایتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار