محرومیت تنها مختص مناطق دور افتاده نیست بلکه در همین نزدیکی های پایتخت مناطقی وجود دارد که هیچ نشانی از خدمت رسانی در آنها به چشم نمی خورد، روستای گونی نمونه بارز این مناطق است.
کد خبر: ۶۵۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 11 September 2018

 روستای 25 خانواری «گونی» کمتر از30 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، این روستا 
در مرز جغرافیایی شهرستان اشتهارد استان البرز و شهرستان ملارد استان تهران واقع شده که از ابتدایی ترین خدمات مانند آب لوله کشی و برق محروم است.
برای آشنایی با این محرومیت ها به دعوت بسیج سازندگی سپاه امام حسن مجتبی (ع ) استان البرز، جمعی خبرنگاران البرزی راهی روستای گونی شدند، در زاویه نگاهمان منطقه ای پدیدار شد که گویی مردمانش فراموش شده اند، بسته های آب معدنی که این روزها قیمت در نوسان است در کنج خانه های روستایی خودنمایی می کرد ، روستائیانی که درآمدشان از راه دامداری تامین می شود.
گونی نشینان دامدارانی هستند که آب دام هایشان را با تانکر تامین می کنند، شب ها نور خانه هایشان را از فانوس و در زمستان چوب های خشک بیابان به منازلشان نور و گرما می بخشد.
فرزندان روستا، برای درس باید چند کیلومتر طی کنند و کودکان روستا از کم ترین فضای بازی محروم هستند. 
گونی دهیار و شورا ندارد، شبکه برق در یک کیلومتری روستا متوقف است و چند ستون مانده تا روشنا روشن شود.
مردم روستا بیشتر دامدار هستند و با تانکر سیار آب مورد نیاز دام را تامین می کنند.
نبود آب رونق کسب و کار را از روستای گونی گرفته و بیشتر جوانان روستا بیکار هستند، شاید اگر شبکه آب وجود داشت، می توان با احداث چند گلخانه در اراضی مستعد اطراف ، رونقی خاص به آن بخشید.
گونی نشینان به علت نبود آب، کشاورزی را رها کرده اند و هیچ وسیله سرمایشی و گرمایشی در خانه هایشان نیست.
می گویند خیلی وقت است که هیچ مسئولی به ما سرنزده تا حرف و گله هایمان را به آنها بگوییم، توقع این روستانشینان آنقدر کوچک است که شاید باورش برای خیلی مشکل باشد.
این روزها گروه جهادی شهدای اقتدار از بسیج سازندگی سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز، با پیدا کردن 2 چشمه آب در قالب یک گروه 10 نفره در حال اجرای طرح آبرسانی به این روستا به طول یک هزار و 500 کیلومتر است که طبق پیش بینی ها، طی 2 ماه آینده با این عملیات اجرایی، آب به گونی می رسد و دام هایشان را می توانند سیراب کنند.
اگر چه مشکل آب آشامیدنی این روستا همچنان پابرجا می ماند و نیاز است تا آب و فاضلاب روستایی پای کار بیاید و گونی نشینان دیگر رنج بی آبی را بر دوش نکشند.
گرمای تابستان، نداشتن برق مردم این روستا را آنقدر آزرده که به دنبال کور سویی هستند تا گونی را رها کنند، اگر چه ریشه شان را از این خاک می دانند اما رهایی زندگی سخت و طاقت فرسا را به همه چیز ترجیح می دهند.
ساکنان روستا آنقدر مهربان و کم توقع بودند که خداحافظی با آنان بدون هیچ تحطفه ای برایمان سخت بود و به این امید روستا را ترک کردیم که انعکاس مشکلاتشان گره گشا شود. 
مسئول گروه جهادی شهدای اقتدار البرز به ایرنا گفت که روستای گونی در مرز جغرافیایی 2 استان البرز و تهران واقع شده و به لحاظ جغرافیایی از توابع شهرستان ملارد استان تهران محسوب می شود.
احمد مصطفوی ادامه داد: از آنجا که ساکنان این روستا سال گذشته برای تامین آب آشامیدنی و احشام خود از سپاه ناحیه امام رضا(ع) فردیس استان البرز کمک خواستند، پس از بررسی های لازم مشخص شد به کمک آنان رفتیم .
وی افزود: از دی ماه پارسال اقداماتی توسط گروه جهادی استان البرز و با کمک خیرین سپاه در منطقه انجام شده و با احداث شبکه آبرسانی به طول یک هزار و 500 متر تا 2 ماه آینده آب مورد نیاز احشام و غیر شرب این روستا تامین می شود. 
وی اضافه کرد: این روستا در حاشیه استان البرز واقع شده اما در جغرافیای هدف مربوط به استان تهران است ، با این وجود تمام کارهای جهادی این روستا به سپاه ناحیه امام رضا(ع) فردیس البرز واگذار شده است.
مصطفوی گفت: مردم این روستا در محرومیت به سر می برند و برای رفع این محرومیت ها نیاز است تا مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار