مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین:
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: ذبح دام خارج از کشتارگاه و در سطح معابر عمومی می تواند موجب انتقال بیماریهای مشترک بین انسان ودام شود.
کد خبر: ۶۵۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 16 September 2018

ذبح دام در سطح معابر عمومی موجب انتقال بیماری می شود

محمد فرحی در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین ضمن توصیه به عموم مردم بر ذبح دام در کشتارگاههای استان اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با توجه به سنتهای مذهبی عزاداران حسینی، امکاناتی را برای پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان «ناشی از ذبح دام بیمار» در مسیر هیئت های عزاداری فراهم کرده است.

وی افزود: با توجه به ذبح دام از سوی عزاداران حسینی در ایام محرم و اجرای سنت قربانی در مسیر هیئتهای عزا داری، مساجد، تکایا وتهیه غذا برای نذورات، تقاضا می شود به منظور حفظ بهداشت محیط وسلامت مصرف کنندگان و همچنین پیشگیری از بروز بیماریهای مشترک بین انسان ودام «از میان ۱۷۰۹ عامل بیماریزا بیش از ۸۰۰ مورد آن بیماری زئونوز بوده که از طریق دام به انسان منتقل می شود که برخی بیماریها در زمان حیات دام و برخی از بیماریها مانند بیماریهای انگلی در بازرسی لاشه دام مشخص خواهند شد»، ترجیحا از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود.

این کارشناس دامپزشکی خبر داد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز ۱۶ اکیپ ثابت وسیار بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در سطح استان،  از هنگام ذبح، معاینات پیش وپس از ذبح دام، بصورت رایگان همراه  هم استانیهای محترم خواهد بودو ضمن اعزام گشتهای سیار در بین هیئتها ودسته جات عزاداری در این ایام، اکیپهای ثابت را نیز در ادارات دامپزشکی شهرستانهای تابعه مستقر نموده، که در صورت تماس هم استانیهای محترم با شماره تلفن ۴رقمی ۱۵۱۲ ویا سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲در سطح استان قزوین، اکیپ های نظارت بر ذبح شرعی وبازرسی بهداشتی دامپزشکی برای تضمین حلیت و سلامت لاشه های کشتاری اعزام خواهند شد.

فرحی همچنین تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی برای ذبح دام ضروری بوده و استفاده از وسایل حفاظتی از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک و ... الزامی است  و توصیه می شودضایعات حاصل از کشتار را پس از جمع آوری در کیسه های زباله مناسب و مستحکم قرار داده شده و محل کشتار دام شسشتو وضدعفونی شود  که نقش قابل توجهی در پیشگیری از اشاعه بیماریها خواهد داشت.

این کارشناس دامپزشکی در پایان به عموم مردم توصیه کرد: برای از بین بردن آلودگی ویروسی احتمالی، لاشه دام به مدت ۲۴ و آلایش آن به مدت ۴۸ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت وآلایش بصورت تازه جدا خودداری شود.

گفتنی است،ذبح دام در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام برای هیئتهای عزاداری در کشتارگاههای استان رایگان بوده و هزینه ای بابت بازرسیهای بهداشتی دام قبل وپس از کشتار ونظارت برذبح شرعی دام در این ایام  توسط دامپزشکی اخذ نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار