دانشگاه آزاد اسلامی، این قدرتمندترین و ثروتمندترین دانشگاه پس از انقلاب اسلامی و دستاورد ماندگار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دوران گذار مهمی را تجربه می‌کند. سلسله تحولات مهمی که در این دانشگاه پس از درگذشت ایشان کلید خورد، بسیار حساس بوده اما نهایتا با تدبیر مقام معظم رهبری در انتصاب دکتر ولایتی که چهره ای امتحان پس داده و یار دیرین آیت الله هاشمی در همه سالهای انقلاب بودند امید به خانواده بزرگ دانشگه آزاد برگردانیده شد.
کد خبر: ۶۵۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 22 September 2018
تدبیر 24 نوشت : پس از  آن هیئت امنای دانشگاه آزاد، دکتر فرهاد رهبر را به عنوان رئیس این دانشگاه انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد و فرهاد رهبر حدود یکسال ریاست این دانشگاه استراتژیک را به عهده داشت. 
فرهاد رهبر، رئیس جدید دانشگاه آزاد، دو روز پس از انتصاب به این سمت،  با یکی از رقبای انتخاباتی دکتر روحانی ،در سال ۱۳۹۶ دیدار کرد. این  دیدار در بین نخبگان دانشگاهی چنین تفسیر شد که دانشگاه آزاد بنای همکاری با دولت را ندارد. فرهاد رهبر که برخوردهای چکشی اش با فعالین دانشجویی و ایجاد فضای امنیتی، پادگانی و خودسانسوری در دانشگاه تهران مشهور بود در حدود یکسال فعالیت خود در دانشگاه آزاد  در برنامه ای تحت عنوان "اصلاح ساختار هیئت علمی" بسیاری از اساتید بنام دانشگاه آزاد ازجمله صادق زیبا کلام را از دانشگاه اخراج کرد. این اقدامات به بهانه کم شدن جمعیت دانشجویی صورت میپذیرفت. 
 
اما همین مسئله نارضایتی شدیدی را در میان اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد برانگیخت و تحولات دانشگاه آزاد را مجددا به صدر رسانه ها کشاند. لذا پس از آن همیشه خبر‌هایی از وجود اختلاف میان علی اکبر ولایتی و فرهاد رهبر به گوش می‌رسید.
نهایتا پس ازیکسال از برآورده نشدن انتظارات و دغدغه های هیئت امنا بویژه دکتر ولایتی در تاریخ 28 مرداد امسال دکتر فرهاد رهبر از ریاست این دانشگاه  عزل و دکتر محمد مهدی طهرانچی سرپرست  جدید دانشگاه آزاد گردید.
طهرانچی کیست؟
محمد مهدی طهرانچی متولد۱۳۴۴،استادتمام 
دانشکده فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی که در اردیبهشت۹۱ به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب و در سوم بهمن ۱۳۹۵و تا پایان حکم ماموریت خود در دانشگاهشهید بهشتی ماند. مشی تعاملی وی با همه جریانات سیاسی و هوش بالای او در مدیریت دانشگاه از ویژگی های شاخص اوست. ابقای او  پس از دولت دهم و آغاز دولت تدبیر و امید نماد اعتقاد دولت به تخصص گرایی و پرهیز از سیاست زدگی در فضای دانشگاهی است. دانشگاه شهید بهشتی اولین مقصد رییس جمهور اعتدالی دکتر روحانی در سخنرانی 16 آذر سال 92 بوده است.در این جلسه طهرانچی اولین نفری بود که برای خیرمقدم به رییس جمهور به پشت تریبون رفت و پس از ایراد سخنانی در مورد 16 آذر ضمن تبریک این روز به دانشجویان به رییس جمهور خوش آمد گفت.بجرآت می توان گفت  برخی از ماندگار ترین جملات دولت تدبیر و امید از جمله " دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است " و "سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد"در این جلسه تاریخی شکل گرفته است.

طهرانچی در اردیبهشت 93 توانست  در دانشکده حقوق  دانشگاه شهید بهشتی از  سید محمد خاتمی رییس جمهور وقت با کمترین حاشیه میزبانی کند تا جاییکه  روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی تصریح کرد که مراسم حضور خاتمی در دانشگاه شهید بهشتی بر خلاف آنچه برخی سعی در القاء آن داشتند با واکنش مخالف دانشجویان همراه نبود و حتی آنها از این حضور استقبال کردند و بر این مبنا کوچکترین شعاری نیز علیه رییس جمهور اسبق کشورمان مطرح نشد.
طهرانچی در انتصابات خود در دانشگاه بهشتی نیز بسیار هوشمندانه  و دقیق عمل کرده است. او با جریانا اصلاح طلبان رابطه خوبی دارد. در اوایل ریاست وی در حکمی دکتر جواد اطاعت را به سمت ریاست دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی  منصوب کرد. جواد اطاعت از سیاستمداران مشهور جریان اصلاحات و عضو بنیاد باران بوده و در کارنامه سیاسی خود سوابقی چون نماینده مجلس شورای اسلامی دوره ششم و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دارد. 
"تروریسم؛ ابعاد مکانی و بازتابهای جهانی"عنوان  کتابی است که در تاریخ 24 آبانماه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه رونمایی شد. این اثر علمی کتابی پژوهشی است که توسط جواد اطاعت و علی اکبر دبیری تالیف و توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی به زیور طبع آراسته شده است.
ارتباط دکترطهرانچی با مرحوم آیت الله هاشمی از طریق جلسات متنوع و ارایه گزارشات پیشرفتهای علمی دانشگاه به ایشان بوده است  بطوریکه مرحوم آیت الله هاشمی در شهریور ماه  92از پارک علمی تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی بازدید میکند.
و از  طهرانچی برای همکاری در معاونت پژوهش و فناوری مجمع تشخیص دعوت به عمل می آورد.
طهرانچی در عمل نشان داده که همیشه تابع قانون است و تسلیم جریان سازی های رسانه ای نخواهد شد.  وی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تحصیل حسین فریدون برادر رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که حسین فریدون از طریق سازمان سنجش به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده و روند تحصیل خود را طی می کند،
او پس از حضور دکتر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به این نهاد مهم رفت و با دکتر ولایتیشروع به همکاری کرد. 
پس از رفتن ولایتی به دانشگاه آزاد، طهرانچی هم در اوایل تابستان سال گذشته علاوه بر عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران را عهده‌دار شد.
در دوران ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران او در سازه مدیریتی دانشگاه  تغییر چندانی ایجاد نکرد و به روندهای موجود از زمان مرحوم ایت الله هشمی وفادار ماند واگذاری دبیرخانه و حراست استان به جریان منصوب به ایت الله هاشمی از جمله این تصمیمات بوده است.  در عین حال او برای استحکام روابط دانشگاه افرادی را از همه جناح های سیاسی بکار گرفت. انتصاب خانم دکتر داد اندیش همسر دکتر واعظی رییس دفتر رییس جمهور در واحد تهران غرب و  بکارگیری همسر دکتر قالیباف از واحد تهران شمال از جمله این تدابیر می باشد. 
در اختیار گرفتن دانشگاهی که از ثروتمندترین و بزرگ ترین دانشگاه های جهان به شمار می رود، به خودی خود هدفی بزرگ است، اما اینکه چه کسی و در چه شرایطی کنترل آن را برعهده بگیرد، ابعاد سیاسی فراگیری دارد که دیگر تنها به دانشگاه آزاد اسلامی محدود نمی ماند.دانشگاه آزاد امروز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو، ۷۰ هزار استاد و ۴۰ هزار کارمند دارد و  سرمایه اش بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. روشن است که چنین مجموعه گسترده و ثروتمندی، تا چه اندازه برای بازیگران سیاسی مهم است و چقدر آرامش سیاسی و تعامل با دولت برای اداره آن اهمیت دارد.  
با روی کار آمدن طهرانچی بعنوان  سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی روح منطق و پرهیز از تندروی  بر فضای  دانشگاه حاکم شده و هیات مرکزی جذب دانشگاه با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات مؤسس و امنا و رئیس هیات جذب مرکزی و محمدمهدی طهرانچی، تشکیل جلسه دادند و قرار بر آن شد که اساتید شاخص و دانشمندی که پیش از این به علت برخی رویه‌ها از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی محروم شده بودند، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی به این دانشگاه بازگردند. هیات مرکزی جذب دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با انتقاد از برخی رویه‌ها در گذشته که منجر به بازنشستگی و خروج برخی اساتید نخبه و شاخص از فضای دانشگاه آزاد شده‌ بود، مقرر کرد شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای حضور و تدریس این اساتید در دانشگاه در نظر گرفته شود. ولایتی در این جلسه با بیان اینکه این اساتید شاخص سرمایه‌های بی‌نظیری در حوزه آموزش عالی کشور هستند، گفت: " امیدواریم این ستارگان سپهر علم، تمدن و فرهنگ درخواست ما را برای حضور مجدد در دانشگاه آزاد اسلامی بپذیرند و دانشجویان را از اندوخته پربار علمی خود محروم نکنند"
حالا طهرانچی به عنوان یار نزدیک ولایتی  و گزینه نزدیک و مناسب برای همکاری با دولت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارد و شانس بسیار زیادی برای کسب عنوان ریاست این دانشگاه در اختیار دارد.موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت ریاست حسن روحانی با ریاست ایشان آخرین امید اعتدالگرایان است. در غیر این صورت ممکن است تهدید حضور جناح انحصارطلب برای یکدست سازی و قبضه دانشگاه آزاد اسلامی  به نتیجهرسیده و یکی همانند فرهاد رهبر دوباره در راس این نهاد بزرگ قرار گیرد.
 
 
برچسب ها: صادق‌زیباکلام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
دانشگاه آزاد برای حفظ اعتبار و وجهه خود باید بسمت کاهش ظرفیت پذیرش علی الخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی بویژه در رشته های مهندسی و تعطیلی و انحلال واحدهای کوچک و غیراستاندارد خود و تاسیس پردیس های عظیم استانی در تمامی 31 مرکز استان کشور اقدام کند
قيصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
هر كسي اين مطلب را قلمي كرده، تير خلاص را به سرپرست سه ماهه يا حتي كمتر زده ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار