سالهاست بی مبالاتی ،عدم احساس مسئولیت ،بی تفاوتی ها ومنفعت طلبی های عده ای قلیل که قطعا حسابشان با مردم طبیعت دوست ایلام جدا خواهد بود، در کنار ضعف مدیریت ها ،عدم ریشه یابی وبرنامه ریزی علمی وحساب شده در پیشگیری از وقوع آتش سوزی ،کمبود اعتبارات ونیروی انسانی در اداره متولی حفاظت از جنگلها ،دست به دست هم داده تا در تابستان هرسال ،آتش سوزی های مکرری در جای جای جنگلهای استان را شاهد ونظار باشیم.
کد خبر: ۶۵۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ 23 September 2018

تابناک ایلام ::جنگل های وعرصه های طبیعی در جوامع مختلف از نقش وجایگاه ویژه ای در ایجاد نشاط وپویایی برخودارند. در بسیاری از ممالک در کنار سایر مولفه های توسعه ای ،جنگل ها و عرصه های طبیعی را تکیه گاهی قابل اعتماد برای تضمین وبقای حیات و توسعه پایدار قلمداد می کنند.

در ایران نیز به موازت اهمیتی که جنگل ها در زمینه ایجاد نشاط وسرزندگی برای مردم دارند ،مردم با اتکاء به توصیه های بزرگان دینی ،حفظ جنگل ها واحترام به اشجار را در زمره حسنات قرار داده ،از اینرو حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی را نه تنها یک وظیفه ملی واخلاقی ،بلکه عملی به توصیه های دینی و مذهبی به حساب می آورند.

اما اینجا استان ایلام کمی اوضاع متفاوت تر از جاهای دیگر است ،مردمان این دیار سالهاست با جنگلها وذخیره گاههای بلوط مانوس شده ،آن را جزیی از حیات خود تلقی کرده و حفاظت وصیانت از عرصه های جنگلی وطبیعی رامرادف  با حفظ حیات خود دانسته و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

بر اساس نقشه پوشش گیاهی، جنگلهاي استان ايلام حدود 642 هزار هكتار از كل استان را در بر مي‌گيرد که جزء جوامع جنگلي مناطق خشك و نيمه‌خشك سلسله جبال زاگرس است. اما سالهاست این ذخیره گاههای ارزشمند وحیاتی در معرض خطر نابودی واضمحلال قرار گرفته اند.در کنار عوامل طبیعی نظیر خشکسالی های ممتد و گردوخاک،عوامل انسانی از نقش برجسته وخطر آفرینی برای جنگلها وعرصه های طبیعی استان برخوردارند.

سالهاست بی مبالاتی ،عدم احساس مسئولیت ،بی تفاوتی ها ومنفعت طلبی های عده ای قلیل که قطعا حسابشان با مردم طبیعت دوست ایلام جدا خواهد بود، در کنار ضعف مدیریت ها ،عدم ریشه یابی وبرنامه ریزی علمی وحساب شده در پیشگیری از وقوع آتش سوزی ،دست به دست هم داده تا در تابستان هرسال ،آتش سوزی های مکرری در جای جای جنگلهای استان را شاهد ونظار باشیم.

آتش سوزی های مرگباری که نه تنها به صورت غیر مستقیم حیات بشری را هدف قرار داده اند ،بلکه این روزها پر کشیدن انسانهایی را شاهدیم که به جنگ آتش شتافته ودر این راه جان ارزشمند خود را نیز قربانی می کنند .

هنوز یکماه از پر کشیدن 4طبیعت دوست در جریان مهار  آتش سوزی جنگل های مریوان در استان کردستان نمی گذرد که شعله ای مهیب آتش  در عرصه های طبیعی منطقه شیره زول بخش چوار ،یک سرباز نیروی انتظامی را پر پر نمود .سربازی که در کنار ماموریت تامین امنیت خود به منطقه آتش سوزی اعزام شد تا در جنگ با آتش ،برگ زرین  دیگری بر کتاب قطور حماسه آفرینی ها و جانبازیهای مدافعین این وآب وخاک بیافزاید.

این سالها به کرات خبر وقوع آتش سوزیهایی را در مناطق جنگلی استان شنیده وخوانده ایم ،آتش سوزیهایی که همیشه با حضور دواطلبانه مردم خاموش شده وعکس افتخار آن نصیب کسانی شده است که از قِبَل حفاظت وصیانت از جنگل ها حقوق ومزایا دریافت می دارند .

تاکنون بارها وبارها پس ازهر  آتش سوزی در جنلگهای استان ،اظهار نظر کارشناسانه متولیان امر مبنی بر دخالت عامل انسانی در آتش سوزی جنگلها به گوشمان خورده است . آما آیا کسی پرسیده است که چرا  تاکنون خبری دال بر شناسایی عاملین انسانی دخیل در آتش سوزیهای چند سال اخیر مخابره نمی شود ؟!

کسی منکر تلاش وهمراهی مامورین منابع طبیعی در مهار آتش سوزیها نیست ،اما مهار یک آتش ،پس از آنکه  صدهها هکتار از مناطق جنگی بکر استان را در خود بلعید افتخاری نیست که نصیب کارکنان منابع طبیعی ویا مدیران سیاسی واجرایی مناطق مختلف استان شود !بی گمان هزینه مادی ومعنوی پیشگیری ناچیز تر و علاج واقعه قبل از وقوع منطقی تر وبی دردسرتر خواهد بود.

قطعا مامورین منابع طبیعی استان وشهرستانها در واکنش به این خبر ،کمبود نیروی انسانی وگستردگی عرصه های طبیعی را بهانه ای مطلوب درراستای بستر سازی برای این اتفاق شوم اعلام خواهند کرد ،اما به یقین چنانچه پای مدیریت در ست واصولی به میان آید ،با بسیج حداقل  امکانات موجود ،بهره گیری از ظرفیتهای بومی ومنطقه ای ،برنامه ریزی درست ومنطقی در خصوص چرای دامها در منابع طبیعی بمنظور کنترل رشد علفهایی که در آتش سوزی نقش سوخت را بازی می کنند ،تخصیص بخشی از اعتبارات جنگل کاریهایی که هرگز کسی در سایه آنها ننشست به شوراها ودهیاری های مناطق مختلف ،تشکیل همیاران جنگل و حمایت مادی ومعنوی از آنان وتقویت سازمانهای مردم نهاد ،می توان تا حدودی بر این مشکل حاد فایق آمد.

بی شک با بررسی میدانی وکار اطلاعاتی می توان ردپای منفعت طلبان و سوء استفاده گران را در آتش سوزی های اخیر یافت ،چنانچه مامورین منابع طبیعی با همراهی سایر نیروهای انتظامی وامنیتی بر این موضوع متمرکز شده وبا شناسایی عوامل انسانی دخیل ،آنان را به دست عدالت بسپارند،نه تنها نشاندن رخت سیاه بر تن خانواده یک سرباز را شاهد نبودیم، بلکه چنین اتفاقات دردناکی را در آینده نظاره گر نخواهیم بود.

سالهاست مردم طبیعت دوست استان مترصد شنیدن خبری مبنی بر شناسایی عوامل آتش سوزی جنگلهای نشسته اند ، کماکان جنگل سوزان در جنگلهای استان جولان می دهند ،اما دریغ از شناسایی و تنبیه قانونی یک نفر !راستی چرا ؟! ریشه این عدم شناسایی چیست وکجاست ؟! انتظار پاسخی منطقی برای اقناع افکار عمومی حداقل خواسته این رسانه از متولیان امر است .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار