رئیس کانون صنایع غذایی ایران گفت: در بازار دو نوع رب داریم، یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.
کد خبر: ۶۵۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 24 September 2018

رئیس کانون صنایع غذایی ایران گفت: در بازار دو نوع رب داریم، یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

علی شریعتی در خصوص گرانی گوجه فرنگی و برخی اقلام تره بار و تاثیر آن بر روی صنایع تبدیلی و کنسروجات گفت: وقتی ما در بازار دخالت کنیم و نگذاریم نظام عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند و به جای آن با صدور بخشنامه و ممنوعیت یا آزاد کردن صادرات بخواهیم بازار را تنظیم کنیم در نهایت این نوسانات را شاهد خواهیم بود.

رئیس کانون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: با توجه به قیمت ارز، تولید کنندگان تمایل دارند تولیدات خود را صادر کنند هر چند با قوانین جدید ارزی و اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان شاهد قاچاق معکوس هستیم و این‌بار از ایران، تره‌بار، رب‌گوجه و انواع کنسروها به صورت غارت‌وار به خارج از کشور انتقال پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: فروش نمایندگی‌های استان‌های مرزی در چند هفته اخیر چند برابر شده است اما نظارت کافی بر روی آنها و اینکه آیا این ارز بر می‌گردد یا خیر؟ وجود ندارد.

شریعتی تاکید کرد: این الزام تعهد برای صادرات به افغانستان و عراق سبب شده که کارت‌های بازرگانی یک روزه دوباره فعال شوند. تا پیش از این، از این کارت‌ها برای واردات خودرو استفاده می‌شد اما الان برای تعهد ارزی استفاده می‌شود.

وی در خصوص افزایش قیمت رب گوجه فرنگی گفت: این محصول یکی از صنایع غذایی پر مصرف در ایران است ضمن آنکه بازار صادراتی خوبی دارد. در ماه های اخیر به دلیل کم آبی و سختگیری در استفاده از چاه‌ها زمینه گوجه صنعتی کم شده و گوجه مرغوب نیز صادر می‌شود نکته بعدی بالا رفتن قیمت مواد بسته بندی است به طور مثال درب قوطی که آسان باز می‌شود تا پیش از این 100 تومان قیمت داشت الان 800 تومان شده است این افزایش به حدی بوده که برخی از تولید کنندگان به سمت استفاده از بسته بندی شیشه‌ای بروند.

عضو اتاق بازرگانی افزود: در بازار دو نوع رب داریم؛ یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

وی تصریح کرد: دلیل عمده افزایش قیمت مواد غذایی و کنسروها به خاطر بالا رفتن هزینه بسته بندی و تحریم است که تغییر قوطی نوشابه‌ها و بلندتر شدن آن به خاطر عدم فروش قوطی‌های قبلی به کارخانه‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: در بحث مواد اولیه داخلی که پتروشیمی‌ها تامین کننده آن هستند علاوه بر افزایش قیمت پلی اتیلن و پلی پروپلین کمبود آن در بازار سبب شده که تولید کننده نتواند قیمت تمام شده را محاسبه کند و حتی برای تولید خود برنامه‌ریزی انجام دهد.

شریعتی اظهار داشت: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت همگی بر اساس آزمون و خطا است در 6 ماه اخیر 30 بخشنامه صادر شده که 16 مورد آن همدیگر را نقض می‌کنند. امروز هم فعالان و تولید کنندگان دیگر به بخشنامه‌ها اعتماد ندارند و منتظر هستند که بخشنامه قبلی اصلاحیه بخورد یا حتی وزیر عوض شود.

وی تاکید کرد: مساله‌ای که امروز تاجران را اذیت می‌کند نرخ ارز نیست بلکه نوسان و هیجان بازار است که تجارت را زمین زده است.

 /ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار