معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات خراسان رضوی طی ۵ ماهه امسال نسبت به گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۶۵۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 24 September 2018

به گزارش تابناک : قربان میرزایی معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: حجم صادرات خراسان رضوی در ۵ ماهه امسال یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن به ارزش ۹۳۳ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزشی ۳۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: امسال رشد برنامه ریزی شده برای صادرات خراسان رضوی ۱۲ درصد است.

 

افزایش صادرات به آسیای میانه

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضویگفت: امسال بر خلاف سال‌های گذشته صادرات به کشور‌های آسیای میانه از رشد خوبی برخوردار است.

میرزایی افزود: به جز ترکمنستان که رشد چندانی نداشته، صادرات به تاجیکستان با رشد ارزشی ۹ درصد و ازبکستان ۱۱۹ درصد و قزاقستان ۱۲ درصد و قرقیزستان ۱۱ درصد شرایط نسبی خوبی داشته بیانگر تغییر روند رو به کاهش صادرات ما به آسیای میانه، طی ۵ ماهه امسال بر عکس شده است.

وی گفت: افغانستان و بعد از آن ترکمنستان و عراق، امارات و تاجیکستان همچنان نخستین بازار صادراتی خراسان رضوی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضوی افزود: در حوزه صادرات، زعفران همچنان در ردیف اول کالا‌های صادراتی خراسان رضوی است و پس از آن انواع کفپوش‌ها و میوه و سبزیجات، رب گوجه فرنگی ومحصولات فولادی قرار دارد.
تراز بازرگانی خراسان رضوی ۷۷۶ میلیون دلار می‌باشد
میرزایی گفت: در این مدت همچنین واردات خراسان رضوی هم که عموما مواد اولیه و تجهیزات بود، افزایش نشان می‌دهد چنانکه ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار به خراسان رضوی وارد شد که رشد وزنی آن نسبت به همین زمان در سال قبل ۵ درصد و ارزشی ۹ درصد است.

وی در ادامه افزود: تراز بازرگانی خراسان رضوی طی امسال تا کنون مثبت و ۷۷۶ میلیون دلار می‌باشد.

گفتنی است در حوزه واردات هم طی امسال ترکیه نخستین، امارات دوم و روسیه سومین کشور وارداتی ما بوده است و عمده کالا‌های وارداتی استان کالا‌های اساسی و مواد اولیه اعم از دانه‌های روغنی، حبوبات و پنبه، واگن‌های روباز و مواد اولیه تولید و نهاده‌های دامی از جمله کنجاله سویا، ابریشم، قطعات فولادی و ماشین آلات صنعتی بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار