در حالی که مجتمع‌های عظیم کشت و صنعت رب‌گوجه فرنگی و روغن در کرمانشاه فعال است، این کالا‌ها با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو بوده‌اند که جای سوال دارد.
کد خبر: ۶۵۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 25 September 2018

طی ماه‌ها قیمت انواع کالا‌ها با افزایشی سرسام‌آور روبه‌رو بوده که سبد مصرفی مردم را به شدت کاهش داده است به طوری که برخی مردم از خرید برخی اقلام به جز کالا‌های اساسی حتی حاضرند صرف‌نظر کنند.

این افزایش غیرمنطقی کالا‌ها که بعضا سه تا چهار برابر ماه‌های قبل رخ داده علامت سوال‌های زیادی را ایجاد کرده است؛ به طور مثال قیمت رب گوجه فرنگی و روغن در استان کرمانشاه با وجود مجتمع‌های عظیم کشت و صنعت این محصولات که در کشور هم مطرح هستند، این افزایش بی‌رویه قیمت چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

در پیگیری این موضوع خسرو شهبازی مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش قیمت رب گوجه فرنگی و روغن اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیت تنظیم بازار را برعهده دارد چرا که واحد‌های تولیدی رب گوجه و روغن زیر نظر این سازمان است و ما تنها مسئول تامین بازار هستیم.

وی افزود: در حال حاضر گوجه فرنگی به اندازه سال‌های گذشته تولید شده و عملکرد بسیار خوبی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: قیمت گوجه که سال گذشته برای کارخانه‌ها کیلویی ۳۴۰ تا ۴۰۰ تومان بوده تا چند روز پیش کیلویی ۹۰۰ تومان نقدی و یک هزار و ۱۰۰ تومان قسطی بود این قیمت در حال حاضر به یک هزار و ۴۰۰ تومان نقدی افزایش یافته است.

وی گفت: رب گوجه‌هایی که باید با قیمت ارزان به فروش می‌رسیدند اینک با کیلویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

شهبازی با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت گوجه فرنگی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر تنظیم بازار است عنوان کرد: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان حدود ۶ هزار هکتار است که از سال گذشته نیز عملکرد بهتری داشتیم.

وی افزود: ۹۰ درصد دانه‌های روغنی از خارج وارد می‌شود که دولت با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نسبت به واردات اقدام می‌کند در حالی که نباید بیش از ۹ درصد افزایش قیمت داشته باشد اگر بیشتر خریداری شده گران فروشی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: در گذشته ۹۵ درصد وابستگی روغن به خارج داشتیم که با توسعه کشت کلزا این میزان به ۹۰ درصد رسید.

وی افزود: بزرگترین کارخانه تولید روغن کشور در کرمانشاه است که با نرخ مصوب دولتی اقدام به خرید کرده و نباید بیش از ۹ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار