مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین :
ساخت و ساز غیراصولی در بافت فرسوده و تاریخی را دلیل اصلی حادثه فرونشست و ایجاد گودال عمیق دانست و گفت: متاسفانه بعضی از افراد و گروه ها در فضای مجازی عامل اصلی این اتفاق را لوله پوسیده سازمان آب عنوان کردند، در حالی که لوله های این منطقه پوسیده نیستند.
کد خبر: ۶۶۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 03 October 2018

به گزارش تابناک قزوین،در پی حادثه فرونشست در میانه کوچه محمدیه و افکن کردن بخشی از آسفالت کوچه که منجر به ایجاد گودالی عمیق و تخریب ۲ ساختمان به طور مستقیم و ۸ ساختمان به شکل غیرمستقیم شده بود، هجمه هایی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی علیه مسئولان آب و فاضلاب شکل گرفت، به همین خاطر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در این باره پاسخ داد.

داراب بیرانوندی ضمن بررسی دلایل فرونشست بخش هایی از کوچه محمدیه، تعامل دستگاه هایی مانند شهرداری، مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی و اداره کل آب و فاضلاب را برای ساماندهی بافت فرسوده و پایان ساخت و سازهای غیراصولی خواستار شد.

بیرانوندی ساخت و ساز غیراصولی در بافت فرسوده و تاریخی را دلیل اصلی حادثه فرونشست و ایجاد گودال عمیق دانست و افزود: متاسفانه بعضی از افراد و گروه ها در فضای مجازی عامل اصلی این اتفاق را لوله پوسیده سازمان آب عنوان کردند، در حالی که لوله های این منطقه پوسیده نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین یادآورشد: باید بپرسیم چرا از ۳۲ مورد شکستگی لوله در سال اخیر همه آنها در بافت تاریخی و قدیمی قزوین مانند کوچه محمدیه رخ داده و چرا در دوره شهردار قبلی این کوچه که خاک سستی دارد را به خیابان تبدیل کردند و مجوز ساخت و ساز بی رویه در این ناحیه صادر شد.

وی با بیان اینکه در حادثه کوچه محمدیه مجموعه ای از دستگاه ها مقصرند، ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری، شورای شهر، سازمان آب و میراث فرهنگی همگی در این حادثه مقصرند؛ چرا که تعامل خوبی برای حل مشکلات بافت تاریخی قزوین نداشته اند.

تخریب و آسیب دیدن ۱۰ باب خانه در بافت فرسوده

بیرانوندی با بیان این که ۱۰ خانه و مجتمع مسکونی در این حادثه دچار تخریب شده  ادامه داد: همانطور که عکس های زمان وقوع حادثه نشان می دهد خانه های تخریب شده بر روی قنات های قدیمی و بدون هیچ گونه پی و شالوده سازی اصولی ساخته شده اند وگرنه شکستگی لوله آب نمی تواند باعث تخریب کامل یک ساختمان شود.

بیرانوندی با اشاره به وجود ۳۲۰ هکتار بافت فرسوده در شهر قزوین،توضیح داد: اگر تعامل لازم میان دستگاه های متولی حوزه بازسازی و نوسازی شهری صورت نگیرد و همچنان به بساز و بفروش ها اجازه ساخت مجتمع های مسکونی ۳ و ۴ طبقه در بافت تاریخی داده شود، شاهد اتفاق های ناگوارتری در فرونشست کوچه ها و ساختمان ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: امیدواریم رسانه ها هم اهالی بافت تاریخی را آگاه کنند تا از ساختن مجتمع های مسکونی چند طبقه در این مناطق که خاک سستی دارد یا زیرزمین آن قنات مخروبه است، پرهیز کنند.

 از تردد کامیونداران به مناطق فرسوده و تاریخی جلوگیری شود

بیرانوندی به ضرورت تجدید لوله گذاری در ۱۵ کیلومتر از معابر بافت تاریخی قزوین تاکید کرد و گفت: به تازگی مجوزهای لازم را از شورای شهر اخذ کرده ایم و مشغول جایگزین کردن لوله های آبرسانی فلزی بالوله های پلی اتیلن هستیم که انعطاف بیشتری در برابر ضربه دارند و امیدواریم بودجه لازم برای این کار از سوی دولت تامین شود.

وی یادآورشد: با این حال مشکلات کوچه محمدیه و دیگر نقاط تاریخی قزوین که خاک سستی دارند، فقط با لوله گذاری حل نخواهد شد و لازم است از عبور و مرور کامیون های سنگین به این مناطق که منجر به شکستگی لوله و تخریب ساختمان ها می شود، جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار