روایت تاریخ در «هامان کشان»؛
نمایش «هامان کشان» به کارگردانی علیرضا مهران که در تالار حافظ روی صحنه است روایتگر داستان قتل عام بیش از ۷۰ هزار ایرانی توسط یهودی‌ها در روز سیزدهم فروردین ماه است.
کد خبر: ۶۶۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 08 October 2018

سیزده بدری که ۷۰ هزار نفر کشته شدند/ جاسوس یهودی در دربار ایران

به گزارش تابناک قزوین،علیرضا مهران کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها نمایش «هامان کشان» را در تالار حافظ روی صحنه دارد، درباره این اثر نمایشی گفت: نمایش «هامان کشان» در سال ۹۲ و با کارگردانی تینو صالحی در بخش چشم انداز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفت و از آثار برگزیده این بخش جشنواره بود. در آن زمان من بازیگر نمایش بودم.

وی ادامه داد: تینو صالحی چند باری برای اجرای نمایش «هامان کشان» اقدام کرد ولی اجازه اجرای عمومی نمایش داده نشد و کارگردان نیز رغبت خود را از دست داد. پس از آن من تصمیم گرفتم که نمایش «هامان کشان» را روی صحنه ببرم که بعد از سه مرحله بازخوانی و ۲ مرحله بازبینی، توانستیم این اثر را اجرا کنیم.

مهران درباره موضوع «هامان کشان» توضیح داد: این نمایش درباره نحسی روز ۱۳ فروردین یا همان «سیزده بدر» است. موضوع نمایش به ماجرای نفوذ فردی یهودی به دربار ایران در زمان خشایارشاه و دسیسه کردن بر علیه دربار و مردم ایران مربوط است که این دسیسه منجر به کشته شدن ۷۶ هزار و ۶۶۰ ایرانی در روز سیزدهم فروردین می شود.

کارگردان «هامان کشان» افزود: در حال حاضر رژیم صهیونیستی روز ۱۳ فروردین جشنی را با عنوان «هامان کشان» برگزار می کنند که پایکوبی برای کشتن بیش از ۷۰ هزار ایرانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه این نمایش دارای ۲۴ بازیگر و ۱۲ موزیسین است که به اجرای زنده موسیقی می‌پردازند، درباره بازخورد مخاطب نسبت به نمایش «هامان کشان» بیان کرد: ما به دلیل چند مرحله بازخوانی و بازبینی فرصت کافی برای تبلیغات نمایش را نداشتیم ولی با حمایت اعضای گروه کار را به صحنه بردیم. مخاطبانی که تا کنون از نمایش دیدن کرده اند واکنش خوبی داشتند و برای ما مهم است که از این پس نیز مخاطبان به تماشای این اثر بنشینند.

مهران با اشاره به اجرای نمایش «هامان کشان» تا ۱۵ آبان، درباره وضعیت اجرای نمایشنامه‌های ایرانی اظهار کرد: متأسفانه گفته می شود که در فضای تئاتری ما نه نمایشنامه‌های خوب ایرانی وجود دارد و نه کارهای خوب ایرانی که من با این موضوع مخالفم. اگر نمایشی دغدغه‌ها و موضوعات روز جامعه را مدنظر قرار دهد و مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند در جذب مخاطب نیز موفق باشد.

این کارگردان تئاتر در پایان با بیان اینکه دغدغه اش اجرای نمایشنامه‌های ایرانی و بر اساس قصه‌های خوب ایرانی که کار نشده و روی صحنه نرفته‌اند است، تأکید کرد: تماشاگرها از تئاترهای مستقل حمایت کنند زیرا نمایش هایی چون «هامان کشان» از حضور سلبریتی‌ها استفاده نکرده اند و با حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان تئاتری اجرا می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار