دبیرکل کانون صرافان با بیان اینکه بخشنامه معامله در کانال ده هزار تومانی از سوی صرافی ها را کانون ابلاغ کرده، گفت: کف قیمت را بانک مرکزی تعیین کرده است.
کد خبر: ۶۶۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 08 October 2018

ماجرای معامله صرافان در کانال ده هزار تومانی

به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری مهر،رضا ترکاشوند در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: وظیفه صرافها در دنیا تبدیل واحد پول یک کشور به سایر پولها است ولی بعد از انقلاب صرافها وظایف بانکی خود را به عهده سایر دستگاهها گذاشتند و به حل چالش ها و نقل و انتقال پول پرداختند.  

دبیرکل کانون صرافان افزود: امسال دو برهه زمانی قبل از بیست و یک فروردین و بعد از آنرا داشتیم که قبل از فروردین کارها به روال انجام می شد اما با گزارش اشتباه به دولت از عملکرد صرافان، تصمیم گرفته شد که افرادی که به عنوان مسئولان رشد قیمت معرفی شدند چهار ماه کار نکنند، در نتیجه اتفاقات خاصی رخ داد و بازار شفاف به زیرزمینی تبدیل شد و خرید و فروش از طریق سنا به دلالی ها رفت و پس از چهارماه با تغییر رییس کل بانک مرکزی نگاه واقع گرایانه رخ داد.

وی افزود: داریم پله پله حرکت که به قبل فروردین برگردیم چراکه الان به سرفصل خدماتی محدود شد و الان بخشنامه های بانک مرکزی موانع ایجاد شده را داریم رفع می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره بخشنامه اخیر برای معامله در کانال ده هزارتومان گفت: بخشنامه معامله در کانال ده هزار تومان از سمت ما ابلاغ شد و مبنای آن به زمانی برمی گشت که بیشترین زیان را در نوسانات بازار ارزهای خانگی می کنند و افراد حرفه ای زیان نمی دهند و آن زمان بانک مرکزی به بانک ملی و بانکها دستور داد تا کف قیمت را تعیین کند و در آن کانال معامله کنند؛ کفی بود که از سمت بانک مرکزی اعلام شد و ما نیز به صرافها دستور دادیم به سمت تعادل حرکت کنند.

دبیرکل کانون صرافان با بیان اینکه بخشنامه معامله در کانال ده هزار تومانی از سوی صرافی ها را کانون ابلاغ کرده، گفت: کف قیمت را بانک مرکزی تعیین کرده بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی صرافان در بازار ارز نمی فروشند گفت: با توجه به اینکه صرافان اکنون هیچ گونه ارزی از دولت و بانکها نمی گیرند، ممکن است در روزهایی مردم با این جمله مواجه شوند که ارز ندارند؛ چراکه به هر میزان ارز داشته باشند می توانند  فروش داشته باشند.

ترکاشوند گفت: دستوری که بانک مرکزی برای تعیین کف قیمتی داده برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم بود؛ این بخش از بازار که از سوی صرافی تامین ارز می شود کوچک است و بخش عمده از سامانه نیما تامین ارز می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره خرید ارز مردم توسط شعب منتخب بانکها و تاثیر آن بر بازار اظهارداشت: ورود شعب ارزی بانکها به معامله ارزی می تواند به تعادل بیشتر بازار کمک کند. این در حالی است که در ایران نرخ قابل پیش بینی نیست چراکه مباحث فرهنگی و سیاسی در یک سیستم به هم پیچیده بر روی ارز تاثیرگذار است.

ترکاشوند با بیان اینکه بانک مرکزی اکنون دیگر بازارساز نیست، گفت: سامانه نیما زمانی راه اندازی شد که ارز از کشور خارج می شد و برای اینکه کنترل صورت گیرد، نیما طراحی شد تا همه بازیگران در این سامانه فعالیت کنند تا شفافیت حاکم شود و تاثیر فوق العاده ای دارد؛ البته اشکالات آن در حال رفع است.

دبیرکل کانون صرافان در مورد ورود ارز هرات و سلیمانیه به بازار ارز خاطرنشان کرد: باید کشور با توجه به  محاصره اقتصادی تحت مکانیزم عمل بازارهای همسایه از جمله دوبی، هرات و سلیمانیه هستیم چراکه راهی برای تامین ارز نداریم.

ترکاشوند از حضور بازیگران غیرمجوزدار در بازار ارز خبر داد و به مردم توصیه کرد که فقط از ٦٥٠واحد صرافی مجاز خرید کرده و در قبال خرید خود، سند سنا دریافت کنند تا ارز تقلبی نباشد و حتی از صرافی ها پرینت شماره اسکناس خود را از صرافی بگیرند؛ چراکه این امکان وجود دارد؛ لذا واقعا وزن صرافان که اگر اراده کند سیستم ارزی را کن فیکن می کند صحیح نیست.

ترکاشوند در خصوص نرخ کارمزد صرافی ها گفت: سیستم بازار ریزشی و افزایشی است و نمی توان به دقت حاشیه سود را تعیین کرد و حاشیه سود در حالت ماکزیمم صد تومان است.

وی افزود: طبق دستورالعمل بانک مرکزی فروش مسکوکات بانک مرکزی صرفا و صرفا به عهده صرافان است و حتما این وظیفه فروش مسکوکات بانک مرکزی به عهده صرافی ها باشد و سایر فروشندگان طلا و جواهر اجازه فروش مسکوکات بانک مرکزی را ندارد؛ پس افرادی که می خواهند ایمن و سالم خرید کنند سکه را از صرافی بخرند و کدنامبر دریافت کنند و به صرافی هم بفروشند و فاکتور را هم ارایه دهند و اگر مشکلی هم بود به کانون صرافان اطلاع دهند تا در صورت تایید تخلف یک و نیم برابر قیمت سکه را از صرافی دریافت و به مشتری داده می شود.

وی افزود: مصوبه دیروز مجلس باید گفت بخشی از قیمت ارز ما حباب مثبت روانی است که به خاطر فشارهای سیاسی خارج کشور ایجاد شد که آن بخش مقداری به واسطه اثر سیاسی اثر گذار است ولی اینکه این مصوبه در کوتاه مدت بر ورود اسکناس ارز کمک کند و قیمت را کاهش دهد اینطور نیست وای در درازمدت اثر بر کاهش نرخ و این فرایند دارد.

ترکاشوند با بیان اینکه بانک مرکزی خود را برای سیزده آبان و موعد آغاز تحریم آماده کرده است، گفت: ممکن است به صورت جزئی این تاریخ بر روی نرخ ارز اثر بگذارد ولی نرخ خیلی اثر نمی پذیرد.

وی افزود: خرید و فروش ارز از سوی صرافی های غیررسمی و دلالان در حال انجام است و فعلا بازار ارز در انحصار صرافی های مجاز نیست و با توجه به اینکه بانک مرکزی بازارساز شده در حال کنترل است تا قیمت جهشی نشود و ما نیز به بانک مرکزی کمک می کنیم و امیدواریم شاهد جهش ارز را دیگر شاهد نباشیم.

ترکاشوند  گفت: ورود اسکناس ارز به بازار برای بانک مرکزی همواره از سوی صرافی ها انجام شده و اگر هم بانک مرکزی بخواهد این کار را انجام خواهیم داد.

دبیرکل کانون صرافان در خصوص سکه ثامن نیز گفت: فروش مسکوکات بانک مرکزی باید از سوی صرافان انجام شود؛ اکنون چند ماه است بخشنامه از سوی وزارت صمت ابلاغ شده و مدتی است که مردم از اتحادیه طلا و جواهر شکایات بالایی دارند، پس خودمان وارد عمل شده و جدی تر پیگیری اجرای آن هستیم. البته راجع به سکه ثامن نظری ندارم چون مجوز داشته و از طریق مراجع قضایی نیز کار در حال انجام است.

وی افزود: هیچ یک از افرادی که مرتبط با ارز دستگیر شده اند صراف نبوده اند و این را باید مورد تاکید قرار داد.

ادامه دارد..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار