در روایات بر حرمتِ قطع درخت با ثمر و کراهتِ قطع درخت سایه‌دارِ بی‌ثمر اشاره شده است مگر اینکه جایگزین داشته باشند. درختی که ثمر داشته باشد، حرمت قطع دارد، مگر اینکه جایگزینش کنند با بهتر از آن یا نظیر آن. همچنین درختی که ثمر ندارد بلکه سایه و فضای سبز آن درخت منظور است؛ قطع چنین درختی هم به شدت کراهت دارد.
کد خبر: ۶۶۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶ 19 October 2018

به گزارش تابناک قم، در تماس تلفنی یکی از شهروندان مبنی بر قطع بیش از ده درخت کهنسال توسط شهرداری قم در خیابان جوادالائمه انتهای کوچه 42 جنب ریل راه آهن و نابودی طراوت و سرسبزی برای اهالی این محل چرایی علت انجام این کار با وجود توانایی در جابجایی درختان توسط شهرداری، این موضوع مورد بررسی میدانی قرار گرفت.

عکاس و خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه قم در بازدید میدانی از محل قطع درختان، تصاویری را از این محل و همچنین جمع آوری شاخ و برگ باقیمانده توسط مامورین شهرداری قم ثبت کرده است، این در حالی است که در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم و در جریان مطرح شدن مصوبه افزایش جریمه قطع درختان در قم، این مصوبه با موافقت و دفاع شهرداری قم و ناکافی بودن مبلغ دو میلیون تومان بابت جریمه هر درخت، به دو برابر جریمه افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم، در خصوص علت قطع درختان در این منطقه عنوان کرد: جهت ایجاد یکی از رمپ‌های پل جمهوری(9 دی)، که جزو طرح تفصیلی است و در کمسیون ماده 7 نیز به تصویب رسیده است، شهرداری مجبور به قطع 4 درخت اُکالیپتوس در این منطقه شد، این نوع درخت به علت عمقی بودن ریشه‌های آن با دیگر درختان تفاوت داشته و جابجایی و انتقال آن ممکن نیست.

محمد تقی نادعلی با تاکید براینکه هیچ کدام از این درختان کهنسال نبوده‌اند، تصریح کرد: تنها یک درخت کهنسال نارون در این منطقه وجود دارد که در صورت نیاز منتقل می‌شود، در غیر این صورت این درخت به همین شکل حفظ خواهد شد؛ همچنین در همین منطقه برای توسعه خیابان تعداد 4 درخت کاج بدون آن که قطع شود، توسط شهرداری منتقل شد.

وی در پایان تاکید کرد: وظیفه شهرداری کاشت و حفظ درختان است، ولی گاهی به دلیل رفاه مردم و انجام طرح‌های عمرانی مجبور به جابه‌جایی یا در موارد محدود قطع درختان هستیم.

در ادامه و پس از پاسخ شهرداری قم، صبح امروز جمعه 27 مهرماه با تماس مجدد یکی از شهروندان ساکن در این منطقه اعلام شد که شهرداری به کمک بیل مکانیکی در حال درآوردن ریشه‌های این درختان است که عکاس و خبرنگار خبرگزاری ایسنا به منظور تکمیل گزارش و گفتگو با چند تن از اهالی به منطقه مذکور رفت.

در گفتگو با مرتضی شیخی یک از اهالی محل که به همراه مادر خود و با ناراحتی زیاد در حال مشاهده از ریشه درآوردن تنه این درختان بود گفت: آقای علی رستمی در سال 1382 ایده کاشت درخت در این منطقه خاکی را مطرح کرد که به کمک چند تن از اهالی بیش از 10 اصله نهال در این قسمت کاشته شد و حتی در سال 1386 که درختان زیادی خشک شد با رسیدگی به این درختان سبزی و سرزندگی را به این درختان برگرداندیم.

وی ادامه داد: بارها از شهرداری تقاضای رسیدگی و آبیاری این درختان داده شد ولی هیچ گاه اقدامی از سوی شهرداری انجام نپذیرفت و اهالی خود با کشیدن شیلنگ آب از منزل اقدام به آبیاری درختان می‌کردند، که در نهایت به کمک یکی از اهالی که در اداره منابع طبیعی مشغول به کار بود شیر فلکه آبی برای آبیاری این درختان تعبیه شد.

شیخی در ادامه و با اشاره به طراوت و شادابی که این درختان در محل ایجاد کرده بود، گفت: حتی بارها مادرم به منظور تمیز نگاه داشتن محوطه این درختان از شهرداری درخواست مساعدت کرد که متاسفانه توجهی به آن نشد.

وی در پاسخ به مسئولین شهرداری که مدعی وجود تنها 4 درخت اکالیپتوس در این محل بودند اقدام به شمارش تنه درختان قطع شده کرد و گفت: تعداد سه درخت زیتون 8 و 15 ساله که با دستان خود کاشتم، دو درخت انار، یک نارون و تعداد 16 درخت اکالیپتوس که همگی در سال 1382 تا 1383 به کمک اهالی محل کاشته شد و حدود 15 سال سن هر یک از این درختان بوده است.

یکی از اهالی مسن این محل نیز گفت: در خصوص قطع این درختان شکایتی نمیتوان داشت و به هر حال شهرداری برای ایجاد راه این درختان را قطع کرده است.

علی یکی از اهالی محل که قطع این درختان را به خبرنگار ایسنا اطلاع داده بود گفت: قطع این درختان دو روز قبل و زمانی که در محل کار بودیم صورت گرفته و پس از اطلاع رسانی و پیگیری خبرنگاران همینک در حال درآوردن ریشه این درختان و خاک ریزی کل این منطقه هستند.

وی ادامه داد: چگونه است که شهرداری برای قطع درختان در منزل شخصی افراد نیز جریمه‌های سنگین قرار می‌دهد ولی خود اقدام به قطع تعداد زیادی درخت می‌کند. در حالی که امکان جابجایی درختان برای شهرداری قم وجود دارد.

لازم به ذکر است آیت الله اراکی در جلسه سی و دوم از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» بر کراهت قطع درختان تاکید می کند و ادامه می‌دهد: "در روایات بر حرمتِ قطع درخت با ثمر و کراهتِ قطع درخت سایه‌دارِ بی‌ثمر اشاره شده است مگر اینکه جایگزین داشته باشند. درختی که ثمر داشته باشد، حرمت قطع دارد، مگر اینکه جایگزینش کنند با بهتر از آن یا نظیر آن. همچنین درختی که ثمر ندارد بلکه سایه و فضای سبز آن درخت منظور است؛ قطع چنین درختی هم به شدت کراهت دارد. مخصوصاً در آنجایی که انبوهِ درخت نباشد. آنجایی که انبوه درخت داریم؛ قطع درخت بی‌ثمر ظاهراً اشکال و کراهتی ندارد، به شرطی که به سایر درختان صدمه‌ای وارد نشود و صدمه‌ای به فضای سبز محیط وارد نکند".

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار