سید حسن نصرالله:
سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی در بیست و پنجمین سالروز تأسیس مدارس المهدی (عج) گفت: ماجرای ناپدید شدن خاشقجی به وجهه عربستان در سطح بین المللی به صورت بی سابقه ای ضربه زده است.
کد خبر: ۶۶۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 20 October 2018

ماجرای«خاشقجی»وجهه سعودی را به صورت بی‌سابقه‌ای خدشه‌دار کرده است

به گزارش تابناک قزوین، «سید حسن نصرالله»، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تأسیس مؤسسه آموزش و پرورش اسلامی (مدارس المهدی عج) سخنرانی کرد.

بر اساس این گزارش، سید حسن نصرالله در جریان این سخنرانی گفت: دانش سلاحی است که می‌تواند بر حسب نیت استفاده از آن، عنوان خیر یا شر به خود بگیرد. آمریکا و اسرائیل از علم و تکنولوژی برای بسط هیمنه علیه ملت ها استفاده می کنند.

سید حسن نصرالله افزود: پس از ۲۵ سال ما امروز در برابر یک پیشرفت کمی و کیفی بزرگ در مدارس المهدی در تمامی زمینه ها، قرار گرفته ایم. آینده این مدارس و مؤسسات بسیار امیدوار کننده است. ما به تحقق پیشرفت های بیشتری در این مدارس و مؤسسات امید داریم. آنچه که ما از مدارس و مؤسسات المهدی انتظار داریم آن است که تربیت را پیش از تعلیم مد نظر قرار دهند.

*موفقیت حزب الله علیرغم تحریم

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین اظهار داشت: با وجود سلسله تحریم هایی که دشمن علیه حزب الله لبنان و مدارس و مؤسسات تابع آن اعمال کرده است، اما حرکت ما به سمت جلو همچنان ادامه دارد و در این مسیر پیروز خواهیم شد. ما علیرغم این تحریم ها، در زمینه های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مردمی و ... در بهترین شرایط خود هستیم. 

وی همچنین افزود: امروز به جای آنکه اموال زیادی برای بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی در جهان صرف شود، می بینیم که صدها میلیارد دلار در مسیر جنگ های بی فایده و خانمان سوز خرج می شود. هدف از این جنگ ها، نابودی ملت ها و جوامع برای تأمین منافع و مصالح رژیم صهیونیستی است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: امروز برخی صدها میلیارد دلار خرج می کنند تا اربابان آمریکایی خود را راضی نگاه دارند. این مسأله بسیار تعجب برانگیز و در عین حال، بسیار غم انگیز محسوب می شود. 

*مقاومت تنها گزینه فلسطینیان

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از اظهارات خود به تحولات غزه نیز اشاره کرد و گفت: ما اوضاع منطقه و به ویژه وضعیت غزه را از نزدیک رصد می کنیم. ما به عینه افزایش تهدیدات صهیونیستها علیه فلسطینیان و تشدید اقدامات خصمانه آنها علیه ملت فلسطین را مشاهده می کنیم. دشمن صهیونیستی فلسطینیان را در مقابل دو راهی نبرد یا مُردن از گرسنگی قرار داده است.

وی افزود: امروز به ضرس قاطع می توان گفت که فلسطینیان برای مقابله با دشمن صهیونیستی هیچ گزینه ای جز مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوزگری ندارند. آنچه که در غزه اتفاق می افتد برای منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

*ماجرای خاشقجی و خدشه دار شدن وجهه سعودی

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین بخش دیگری از اظهارات خود را به ماجرای خاشقجی اختصاص داد و گفت: از همان ابتدا که ماجرای خاشقجی مطرح شد، ما به دلیل رنج و محنت هایی که عربستان سعودی به جهان اسلام و به ویژه یمن تحمیل کرده است، می توانستیم این وضعیت را مغتنم شمرده و ریاض را آماج حملات قرار دهیم اما ترجیح دادیم تا رصد کننده اوضاع باشیم. 

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر پر واضح است که ماجرای خاشقجی بسیار بزرگ و جنجالی شده است. این واقعیت غیرقابل انکار است که امروز عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در این ماجرا در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته اند و با یک بحران بزرگ مواجه هستند.

وی اظهار داشت: اینکه آمریکایی ها و سعودی ها مدعی هستند که پرونده خاشقجی حاصل ماجراجویی یک عده گروه خودسَر بوده، مسأله ای کاملا مردود است. من خطاب به مسئولان سعودی می گویم: امروز وقت آن رسیده است تا شما یک موضع شجاعانه در خصوص متوقف ساختن جنگ یمن اتخاذ کنید.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: پس از ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، به وجهه عربستان سعودی به صورت بی سابقه ای در سطح بین المللی خدشه وارد شد. این ماجرا موجب شد تا پوشش های جهانی و بین المللی بر جنایت های عربستان سعودی در یمن درحال فروپاشی قرار گیرد؛ چراکه مسأله ربایش خاشقجی و کشتن وی تقریبا قطعی شده است.

وی همچنین بار دیگر خطاب به سعودیها اظهار داشت: تداوم این اقدامات خصمانه علیه ملت یمن شما را در مهلکه گرفتار خواهد کرد. بهتر است تا دیر نشده به راه حل سیاسی برای پایان وضعیت فعلی یمن روی آورید و به گروه های یمنی متوسل شوید.

*شکست آمریکایی ها در عراق

سید حسن نصرالله همچنین در سخنان خود به عراق نیز اشاره کرد و گفت: آنچه که در فرایند سیاسی عراق از جمله انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیری این کشور اتفاق افتاد، شکست بزرگی برای ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و این مسأله غیرقابل انکار است. هیچکس در حال حاضر نمی تواند منکر چنین واقعیتی بشود.

وی در همین راستا اضافه کرد: اراده عراقی ها باعث تکمیل روند سیاسی در کشور آنها و انتخاب یک سیاستمدار برای تشکیل دولت شد و نه تفاهم میان ایران و آمریکا. کسانی که از حصول تفاهم ایران و آمریکا به عنوان عاملی برای حرکت به سمت تشکیل دولت در عراق یاد می کنند در واقع احمق ها و جاهلانی هستند که واقعیت ها را نادیده می انگارند.

*عدم دخالت ایران در لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان بخش دیگری از سخنان خود را به اوضاع داخلی لبنان و مسأله تشکیل دولت اختصاص داد و گفت: کسانی که اینگونه وانمود می کنند این حزب الله است که دولت را تشکیل داده و مناصب و پست های وزارتی را تقسیم می کنند سخت در اشتباه هستند. بدون شک این واقعیت نیست.

وی افزود: امروز پیشرفت مهمی در زمینه تشکیل دولت حاصل شده است. امیدواری های زیادی در این زمینه ایجاد شده است. ما توصیه می کنیم که برای تکمیل این فرایند، هیچگونه جدول زمان بندی شده ای تعیین نشود. برخی از مسائل مربوط به پست های وزارتی همچنان حل نشده و محل مناقشه است. در این خصوص رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با تأکید بر اینکه این گروه خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولت جدید است، گفت: با این حال، همانطور که گفتم با تعیین کردن جدول زمانی برای تشکیل دولت مخالف هستیم تا رایزنی ها به صورت کاملا آزادانه انجام پذیرد. 

سید حسن نصرالله در پایان سخنان خود همچنین با تأکید بر لزوم همکاری های همه جانبه برای تشکیل دولت جدید لبنان یادآور شد: همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده بودم، جمهوری اسلامی ایران نه در امور داخلی لبنان و نه در تشکیل کابینه جدید هیچگونه دخالتی نداشته و ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار